Prawda i mity na temat obowiązku używania opon zimowych w Niemczech
Zmiana wymagań w stosunku do ogumienia na warunki zimowe
W Niemczech nie ma ustawowego obowiązku wymiany opon na zimowe. Funkcjonuje tam jednak przepis, który mówi że każdy pojazd powinien być dostosowany do panujących warunków atmosferycznych tak, by gwarantować bezpieczeństwo jazdy. To z niego pośrednio wynika konieczność dostosowania właściwego ogumienia do zimowych warunków pogodowych (warunki te określa niemieckie prawo drogowe). W takich warunkach klimatycznych kierowca do tej pory musiał mieć zamontowane odpowiednie opony z oznaczeniem M+S oraz bieżnikiem co najmniej 1,6 mm (choć zalecane są 4 mm). Teraz jednak wymagania te zmienią się w stosunku do pojazdów ciężarowych i autobusów.
Co zatem warto wiedzieć o stosowaniu opon zimowych w Niemczech?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
W Europie większość państw wprowadziło obowiązek zmiany opon na zimowe w określonych miesiącach. Są oczywiście kraje (w tym Polska), gdzie zmiana ogumienia jest jedynie rekomendowana. Podobnie jest i u naszych zachodnich sąsiadów, jednak istnieje tam sytuacyjny obowiązek posiadania opon zimowych w warunkach zimowych. Korzystanie z opon letnich w takich warunkach może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Opona zimowa rzecz jasna sprawuje się znacznie lepiej na śniegu i przy niższej temperaturze.
Za zimowe warunki pogodowe w Niemczech uznaje się występowanie na drogach lodu, gołoledzi, suchego śniegu, ubitego śniegu i błota pośniegowego. W takiej sytuacji obligatoryjne jest dostosowanie właściwego ogumienia; w tym opon zimowych, opon na błoto (są one traktowane jako opony zimowe), czy opon całorocznych. Oczywiście ze względu na bardzo różną pogodę i warunki klimatyczne występujące na terenie Niemiec nie można było wskazać konkretnego okresu stosowania opon zimowych. Niemcy jedynie zalecają jazdę na zimówkach od 1 października do Wielkanocy a więc w tzw. słotnych miesiącach.
Gros osób wskazuje jednak, że warunki zimowe w Niemczech zdarzają się niezwykle rzadko (najczęściej tylko na północy kraju), a zakładanie opon zimowych w innych warunkach jest nieuzasadnione. Jazda na zimówkach w nieodpowiednich warunkach jest po prostu niebezpieczna. Wysoki bieżnik opony zimowej ma lepiej wbijać się w śnieg, na suchej czy mokrej nawierzchni z kolei opona taka ma mniejszy kontakt z asfaltem, gorej radzi też sobie z odprowadzaniem wody deszczowej, droga hamowania wydłuża się (co potwierdzają testy), pojazd jest mniej stabilny, a dodatkowo opona szybciej się zużywa i powoduje nadmierne spalanie paliwa.
Należy mieć jednak na uwadze, że kierowca który spowoduje wykroczenie jadąc na oponach letnich w zimowych warunkach otrzyma mandat w wysokości od 40-60 euro, firma przewozowa natomiast 70 euro. Gdy to wykroczenie dodatkowo spowoduje zakłócenie ruchu drogowego, kierowca otrzyma kolejną karę w wysokości 80 euro. Warto pamiętać też o tym, że jeśli pojazd nie będzie spełniał warunków technicznych (a więc nie będzie posiadał odpowiedniego ogumienia w warunkach zimowych) zostanie zatrzymany przez policję lub BAG i odstawiony na płatny parking.
Dodatkowo właściciel pojazdu naraża się na utratę prawa do odszkodowania w przypadku powstania szkody. Firmy ubezpieczeniowe wymagają bowiem aby samochód był sprawny technicznie oraz przystosowany do warunków pogodowych.
Obecnie za Odrą należy posiadać opony z oznaczeniem M+S (Mud + Snow, czyli błoto i śnieg). Niestety taki model opony nie gwarantuje, że opona ma rzeczywiście zimowe właściwości. Symbol ten stanowi jedynie deklarację producenta, że opona sprawdzi się lepiej na ośnieżonej drodze. W związku z tym Niemcy postanowili zmienić przepisy (na razie tylko dla samochodów ciężarowych i autobusów). I tak ogumienie wyprodukowane po 31 grudnia 2017 r. będzie musiało posiadać oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), czyli symbol śnieżynki na tle trzech szczytów. Ten piktogram potwierdza rzeczywiste właściwości zimowej opony. Produkt ten nadaje się do eksploatacji w trudnych warunkach atmosferycznych, co potwierdzają rygorystyczne testy. Ogumienie z datą produkcji do 31 grudnia 2017 r. będzie mogło na razie mieć symbol M+S, jednak tylko do 30 września 2024 r. (potem standard oznakowań zostanie ujednolicony).
W tej chwili Niemcy wymagają również dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t opon zimowych na kołach napędowych. Od połowy 2020 r. będę tego wymagać także na pierwszych osiach kierowanych.
Wbrew niektórym informacjom pojawiającym się w Internecie w Niemczech nie istnieje powszechny (ustawowy) obowiązek używania opon zimowych. Lobby oponowe próbuje wmówić kierowcom, że są przepisy dotyczące bezwzględnego nakazu jazdy na zimówkach, jednak jest to nieprawda. Opony tego typu są zalecane w okresie od października do Wielkiej Nocy; na wypadek gdyby pojawiły się zimowe warunki pogodowe (jednak i tu przeciwnicy mają swoje zdanie).
W zimowych warunkach meteorologicznych przepisy już precyzują obowiązek dostosowania pojazdu do warunków pogodowych, a za ich jego niespełnienie grozi mandat karny. Istotny jest tu fakt, że z końcem br. zmienią się wymagania dotyczące użytkowania opon zimowych w Niemczech dla pojazdów ciężarowych. Oznaczenie M+S już nie wystarczy (istotna będzie tu jednak data produkcji ogumienia). Oprócz tego za 3 lata opony zimowe będą musiały być montowane dodatkowo na kolejnych kołach.
Informacja za: www.40ton.net, www.mojafirma.infor.pl, www.oponeo.pl, www.dw.com, www.wiatrak.nl