Niemcy, kary za odbiór przez kierowcę regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie
Republika Federalna Niemiec szykuje zagranicznym przewoźnikom sporo niespodzianek.
Do głównych zmian zaliczyć należy zakaz spędzania przez kierowców regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Przedstawiciele polskich przewoźników apelują do premier Beaty Szydło
Gotowe są już zmiany w regulacjach prawnych w Niemczech, dotyczące przewozów drogowych. Tłem rządowych decyzji jest jak zwykle walka z rzekomym „dumpingiem socjalnym” w branży transportowej.
Inspektorzy BAG będą nakładać sankcje za spanie w pojeździe. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już niebawem i w głównej mierze wpłyną na działania polskich firm transportowych. Niestety w Niemczech brak jest wystarczającej infrastruktury hotelowej oraz powiązanej z nią bezpiecznej infrastruktury parkingowej więc sytuacja jest wręcz patowa. Rodzimi przewoźnicy wystosowali już list do premier Beaty Szydło z prośbą o interwencję w tej sprawie.
Wyższa Izba niemieckiego parlamentu (Bundesrat) 31 marca 2017 r. przyjęła projekt nowelizacji przepisów regulujących czas pracy i odpoczynku kierowców. Zgodnie z przyjętą zmianą odbiór przez kierowcę regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie będzie karany dotkliwymi sankcjami. Wysokość grzywien wyniesie odpowiednio 60 euro dla kierowcy oraz 180 euro dla przedsiębiorcy (kary będą równoległe). Tego typu przepisy obowiązują już we Francji, Belgii i Holandii.
Socjaldemokratyczna Partia Niemiec tłumaczy wprowadzenie zakazu katastrofalną sytuacją na tamtejszych parkingach. Frakcja argumentuje, że panuje tam niebywały tłok i ścisk, a kierowcy „koczują” przy autostradach. Kwestia zdrowia i bezpieczeństwa kierowców jest tutaj priorytetem.
6 kwietnia 2017 r. organizacja pracodawców Transport i Logistyka Polska wystosowała apel do Beaty Szydło. W liście do Prezes Rady Ministrów TLP zwróciła się o podjęcie działań o charakterze dwustronnym, jak i z wykorzystaniem mechanizmów przewidzianych przez prawo Unii Europejskiej.
Właściciele firm transportowych deklarują, że dokładają wielu starań, aby zapewnić kierowcom odpowiednie warunki odpoczynku w trasie. Takie warunki stwarza nowoczesna kabina pojazdu. Takie rozwiązanie pozwala także na zagwarantowanie bezpieczeństwa pojazdu i przewożonego ładunku. Przewoźnicy argumentują ponadto, że na ten stan rzeczy wpływa także brak właściwej infrastruktury parkingowej na terenie Europy Zachodniej (nie ma tam możliwości odbioru odpoczynku w warunkach hotelowych).
Polscy przewoźnicy są przekonani, że nasi sąsiedzi znów stosują protekcjonizm, mający na celu ograniczenie działalności konkurencyjnych firm transportowych na tamtejszym rynku (pierwszym działaniem zmierzającym tym kierunku było wprowadzenie ustawy MiLoG i objęcie zagranicznych kierowców niemiecką płacą minimalną). Wszystkie te kroki argumentowane są oczywiście szumnie zwaną ochroną praw pracowniczych.
Polacy obawiają się, że nie będą mogli spełnić wymogów spędzania odpoczynku tygodniowego poza szoferką ze względu na zbyt małą liczbę odpowiednio wyposażonych parkingów. To narazi ich oczywiście na kary finansowe. Niemiecka Inspekcja Transportu Drogowego wkrótce rozpocznie kontrole na parkingach dla ciężarówek. Zmiany w planowaniu przewozów wpłyną negatywnie na efektywność transportu oraz zwiększą jego koszty. W obawie przed sankcjami kierowcy i przedsiębiorcy będą celowo skracali czas regularnego odpoczynku, co może mieć z kolei wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Niemcy wprowadzają różnorodne ograniczenia dla zagranicznych przewoźników, powołując się na ochronę praw pracowniczych kierowców wykonujących przewozy do Niemiec. W rzeczywistości tamtejszy rząd ma na celu ograniczenie działalności wschodnich firm w Europie Zachodniej. Niestety wszystko wskazuje na to, że plan ten uda im się wdrożyć w życie.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.dw.com, www.cargonews.pl, www.40ton.net, www.tlp.org.pl
Artur
10 czerwca, 2017 @ 9:00 am
W końcu biorą się za psełdo szefów popieram brawo EU .A zniesienie tymczasowych wiz dla ukrainy to mistrzostwo
Świata .Koniec z wyzyskiem.