Korzyści płynące z efektywnej pracy kierowców
Właściwe planowanie czas jazdy i odpoczynku oraz optymalizacja trasy
Właściwe zaplanowanie czasu jazdy i odpoczynku kierowców przekłada się na efektywność tej pracy, a co za tym idzie pozwala przewoźnikowi zaoszczędzić pieniądze. Istnieje kilka sposobów aby ten cel osiągnąć. Najważniejsza jest tutaj przede wszystkim znajomość prawa. Ale pomocne będą również nowoczesne technologie wspierające pracę kierowców, które oprócz analizy i rozliczenia ewidencji pomagają też zaplanować i zoptymalizować trasy.
Jak zatem zaoszczędzić czas i środki, przy jednoczesnym wzroście jakości świadczonych usług?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Podstawowe normy czasu pracy kierowców w Unii Europejskiej opierają się o przepisy określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 561/2006. Przewoźnik powinien znać te przepisy, gdyż właściwe rozliczenie czasu pracy kierowców należy do jego obowiązków. Dobra znajomość przepisów pozwoli także na bardziej elastyczne zaplanowanie trasy i maksymalne wykorzystanie czasu przejazdu.
Właściciel firmy transportowej musi wiedzieć, iż dzienny okres prowadzenia pomiędzy dwoma dziennymi okresami odpoczynku bądź pomiędzy dziennym i tygodniowym okresem odpoczynku nie może trwać dłużej niż 9 godzin, jednakże może zostać przedłużony do maksymalnie 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu. Zatem osoba planująca przewóz może już wcześniej wziąć pod uwagę wydłużenie tego okresu i tym samym wykorzystać czas jazdy w całości.
Kolejnym przykładem na zaoszczędzenie czasu pracy kierowcy może być właściwa interpretacja przepisów o odpoczynku dziennym. Wiadomo, że istnieje konieczności codziennego korzystania przez kierowcę z dłuższego odpoczynku, zwanego odpoczynkiem dobowym. Okresy odpoczynku dziennego mogą przybierać jednak różne formy i dzięki temu można elastycznie zaplanować przejazd kierowcy. Podstawowym rodzajem odpoczynku dobowego jest odpoczynek regularny trwający 11 godzinny. Odpoczynek ten można odebrać jednak w dwóch częściach, gdzie pierwszy z nich powinien trwać co najmniej 3 godziny, zaś drugi co najmniej 9 godzin (dzielony regularny okres odpoczynku 3h + 9h). Można także skorzystać ze skróconego dziennego okresu odpoczynku, trwającego co najmniej 9 godzin (z 11h do 9h). Warto pamiętać, że pomiędzy dwoma tygodniowymi odpoczynkami, kierowca ma prawo skorzystać z maksymalnie 3 skróconych dziennych odpoczynków.
Sprzymierzeńcem kierowców będących w trasie są na pewno rozwiązania teleinformatyczne działające w czasie rzeczywistym. Pomocne są tu zwłaszcza programy do rozliczania ewidencji w formie mobilnych aplikacji na telefon czy tablet, które pozwalają przekazać informacje z karty kierowcy i tachografu cyfrowego. Przykładem takiego programu są TachoDroid®, 4Trans Mobile, Tacho Center, Duo Mobile i inne.
Aplikacje te wysyłają automatycznie e-mail z odczytem zawartości na wskazane adresy (np. do biura) oraz pozwalają na podgląd tych danych na ekranie . W ten sposób kierowca widzi ile czasu pozostało mu do zakończenia jazdy lub odpoczynku. Zazwyczaj jedna licencja na aplikację pozwala dyspozytorowi na jednym urządzeniu odczytać dowolną liczbę kart kierowców i pojazdów. Co istotne aplikacja zapisuje na karcie datę wykonanego odczytu, dzięki czemu podczas kontroli drogowej wszystkie służby widzą prawidłowo zrealizowany obowiązek terminowego odczytu. Jeśli chodzi o odczyty z tachografu, to pliki te spełniają wymóg ustawowy archiwizacji danych z tachografów cyfrowych (jest to sprawdzane podczas kontroli ITD w przedsiębiorstwie). Dodatkowo niektóre z tych aplikacji pomagają rozliczyć delegacje czy płacę minimalną w takich krajach jak Niemcy (MiLog) czy Francja (Loi Macron).
Ale nowoczesne technologie mogą też zdalnie wspierać i zwiększać wydajność pracy osób realizujących zadania (szoferów). Przykładem są tu systemy lokacyjne, które pomagają w planowaniu i optymalizacji trasy, tak aby unikać dodatkowych niepotrzebnych kosztów, redukować ilość przebytych kilometrów oraz zmniejszyć czas realizacji zleceń. Dzięki tego typu modułom można obliczać koszty przewozu, sprawdzić natężenie ruchu na drogach oraz zaplanować postoje na wybranych wcześniej parkingach. Programy te ostrzegają także o trudnościach na trasie, pomagają elastycznie modyfikować trasy, umożliwiają kontakt z dyspozytorem, a także pozwalają na przesyłanie dokumentów czy przydzielanie zadań kierowcom w czasie rzeczywistym. Oprócz tego umożliwiają bieżący monitoring pojazdów i realizacji dostaw. Usprawniwszy i przyspieszywszy proces planowania tras firma może podnieść jakość świadczonych usług.
Dostawcy tego typu usług oferują gotowe rozwiązania najczęściej w urządzeniach do nawigacji, które znajdują się w pojeździe lub w postaci map cyfrowych dostępnych w Internecie (również z wykorzystaniem smartfonów lub tabletów).
Efektywna praca kierowców wynika z właściwego planowania czasu jazdy i odpoczynku oraz odpowiedniego zaplanowania i optymalizacji trasy przejazdu. W obu tych przypadkach z pomocą przychodzi nowoczesna technologia w postaci programów na smart fony i tablety. Dzięki takiemu wsparciu w drodze można zaoszczędzić wiele czasu i zapewnić przedsiębiorstwu realne korzyści finansowe. Oczywiście ważna jest także znajomość prawa dotycząca rozliczania czasu pracy. Właściwa interpretacja przepisów pomoże na pewno zaoszczędzić sporo czasu pracy kierowców.
Informacja za: www.logistyka.net.pl, www.arena561.pl, www.itd-pip.pl, www.tachodroid.pl, www.trackingmap.eu, www.finder.pl,