Jak zabezpieczyć towar „drobny” na platformie?
Stabilizacja ładunków drobnych na palecie
Paleta to podstawowa jednostka ułatwiająca transport i składowanie towarów. Paleta czyni też transport ładunków bardziej ekonomicznym i bezpiecznym. Sposobów zabezpieczenia towarów na palecie jest wiele. Jak się jednak okazuje nie wszyscy wiedzą jak to właściwie zrobić, co może prowadzić do zniszczeń, wygenerowania poważnych kosztów, a także może bezpośrednio zagrozić bezpieczeństwu drogowemu.
Na co powinni zatem zwrócić uwagę załadowcy oraz przewoźnicy podczas układania ładunków na paletach oraz palet w pojazdach, jeśli te mają podlegać dalszym operacjom transportowym?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
W dzisiejszych czasach chyba nikt nie wyobraża sobie już transportu jednostkowych opakowań bez użycia palet (platform o sztywnym podłożu). Najczęściej do transportu drogowego wykorzystywane są drewniane palety EURO.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ładunek towarów należy do obowiązków nadawcy lub odbiorcy. Jednak przewoźnik (w tym przypadku kierowca) przed jego przyjęciem na środek transportu powinien sprawdzić czy ładunek jest odpowiednio rozmieszczony i zabezpieczony na palecie. Do jego obowiązków należy także dodatkowe zabezpieczenie palet na platformie ładunkowej.
W wielu przypadkach standardowa paleta traktowana jest przez załadowców niestety jako platforma, którą można wstawić od razu na pojazd bez uformowania na niej we właściwy sposób jednostki ładunkowej. Kierowca powinien w takiej sytuacji odmówić przyjęcia ładunku do przewozu.
Ale i przewoźnicy popełniają sporo błędów, nawet gdy załadowca postara się o odpowiednie zamocowanie towarów na paletach. Często w pojazdach nie stosuje się bowiem żadnych dodatkowych zabezpieczeń. Grozi to oczywiście wysunięciem lub przemieszczaniem się ładunku, a w konsekwencji jego zniszczeniem.
Pamiętajmy o tym, że źle zabezpieczone towary na paletach lub niewłaściwie zabezpieczone palety na środkach transportu mogą stanowić poważne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.
Podstawową zasadą pakowania palet jest to, że towar znajdujący się na nich musi utworzyć zwartą jednostkę ładunkową, a więc pomiędzy poszczególnymi elementami ładunku nie mogą pozostawać próżne (niezabezpieczone) przestrzenie. Warto w tym celu zastosować różnorodne wypełniacze np. przekładki. Formując jednostki paletowe należy pamiętać także o tym, że towar ułożony na palecie nie może przekroczyć dopuszczalnych norm nośności palety, a ciężar ładunku powinien być rozłożony równomiernie.
Poszczególne elementy przesyłki muszą być ściśle połączone lub związane ze sobą i muszą zajmować całą powierzchnię palety, jednak nie mogą wystawać poza jej obrys. Towar musi być sztywny by nie zmienił kształtu podczas oddziaływania różnorodnych sił.
Warto zastosować paski i narożniki z tworzywa, które dodatkowo ustabilizują ładunek. Na spód palety dobrze położyć też papier przeciwpoślizgowy. Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie folii stretch do owinięcia poszczególnych ładunków (doskonale dopasowuje się do pakowanego towaru) lub folii termokurczliwej.
Nie wolno z góry przyjmować, że każdy towar ułożony na palecie automatycznie nadaje się do przewozu. Praktyka pokazuje jednak, że gros osób odpowiedzialnych za pakowanie palet wyznaje zasadę, że wystarczy owinąć dowolne ładunki na palecie folią aby spełniła ona standardy bezpieczeństwa. W magazynowaniu nie ma to może aż tak wielkiego znaczenia, jeśli chodzi jednak o przewóz ma ogromne. Foliowanie jest oczywiście rozwiązaniem bardzo korzystnym, ale w przypadku np. niejednolitych ładunków należy użyć zamiast folii siatek zabezpieczających oraz oczywiście dodatkowo zastosować środki mocujące aby unieruchomić całą platformę.
Tak naprawdę sposób zabezpieczenia towaru na palecie powinien wynikać bezpośrednio ze specyfiki i właściwości przewożonego ładunku.
Warto pamiętać też o tym, że nie wszystkie przesyłki można ze sobą piętrzyć (wynika to z ich konstrukcji, która w niektórych przypadkach na to po prostu nie pozwala). Trzeba zatem zwracać baczną uwagę na zgodność towarów, które mają być ładowane razem. W każdym przypadku piętrzenia, przesyłki cięższe należy układać na spodzie palety. Warto również zastosować tu ochrony kątowe i przekładki antypoślizgowe, które zwiększą tarcie. Zastosowanie tylko dwóch przekładek poprawi znacznie stabilność towarów ułożonych wysoko i warstwowo.
-
Mocowanie palety w pojeździe
Paleta powinna być zamocowana w pojeździe za pomocą dostępnych środków np. pasów spinających, łańcuchów, stalowych lin, burt przesuwnych, przegród nastawnych. Warto też zastosować specjalne gumowe maty, które kładzie się na podłodze pojazdu.
Unieruchomienie palety w pojeździe zapobiegnie przemieszczaniu się jej podczas transportu a także ochroni ładunek w sytuacji zderzenia czy gwałtownego hamowania.
Paleta to świetne rozwiązanie w transporcie drobnych towarów, jednak stanowi ona tylko podstawę do przygotowania ładunku. Aby transport towarów na paletach był bezpieczny, frachty umieszczone na nich muszą przede wszystkim tworzyć zwartą jednostkę ładunkową (uformowaną z pojedynczych ładunków lub opakowań). Tylko właściwa stabilizacja ładunku na palecie zagwarantuje jego bezpieczeństwo. I nie ma tu znaczenia, czy ładunek jest delikatny, czy niezbyt wrażliwy. Jednostka ta powinna dodatkowo być tak przygotowana i zamocowana w pojeździe, by wytrzymała przeciążenia towarzyszące podczas jazdy.
Generalnie powinno przyjąć się zasadę, że im więcej zabezpieczeń, tym większe bezpieczeństwo ładunku. Odpowiedzialność za nie spoczywa po równo po stronie załadowców oraz przewoźników, którzy powinni ze sobą współpracować i kontrolować się wzajemnie na etapie ładowania towarów na środki transportu.