Inspektorzy PIP w siedzibie przewoźnika
Jak wyglądają czynności kontrolne w firmie transportowej?
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy w przedsiębiorstwie transportowym może być tak samo szczegółowa (i stresująca) jak kontrola Inspekcji Transportu Drogowego. Trzeba dobrze się do niej przygotować, znać przepisy i przestrzegać wszelkich zasad związanych z kontrolą.
Jakie zadania mają do wykonania kontrolerzy kontrola Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli przewoźnika w jego siedzibie, kto i co podlega kontroli i jak dobrze przygotować się do wizyty inspektorów?
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Państwowa Inspekcja Pracy to organ, który kontroluje czy pracodawca przestrzega przepisów prawa pracy; w tym przepisów i zasad BHP, legalności zatrudnienia oraz wypłacanego wynagrodzenia (także tego przysługującego z umowy zlecenia i o świadczenie usług). PIP w każdej chwili ma prawo wstępu do firmy i przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców, na rzecz których wykonywana jest praca przez osoby fizyczne. Może tego dokonać nawet bez wcześniejszego uprzedzenia o zamiarze wizyty i terminie kontroli, jednak kontrola ta musi mieć uzasadnienie. Najczęściej uzasadnieniem jest niestety skarga pracownicza.
Z reguły inspektorzy informują wcześniej o planowanej kontroli, aby nie dezorganizować tym samym pracy w przedsiębiorstwie. Dzięki temu przedsiębiorca ma czas na weryfikację dokumentów i uzupełnienie w nich braków. Kontrola może trwać przez 4 do 8 tygodni w roku kalendarzowym (w zależności od wielkości przedsiębiorstwa). Pracodawca nie może odmówić przeprowadzenia czynności kontrolnych przez inspektorów PIP. Może natomiast w ciągu 3 dni roboczych od rozpoczęcia kontroli wnieść sprzeciw oraz uzasadnienie do organu podejmującego kontrolę. Organ kontrolny ma również 3 dni robocze na rozpoznanie sprzeciwu. Decyzją organu może być kontynuowanie kontroli lub odstąpienie od czynności kontrolnych.
Uwaga!!! Podczas kontroli pracodawca ma obowiązek udostępnić inspektorowi pomieszczenia pracy, wymagane dokumenty kadrowe i płacowe oraz zapewnić możliwość przesłuchania pracowników. Za utrudnianie lub uniemożliwienie kontroli grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności.
PIP w firmach transportowych najczęściej przeprowadza kontrolę pod kątem przestrzegania norm czasu pracy i prawidłowej ewidencji (inspekcja otrzymała te uprawnienia w 2009 r.). Przewoźnik jest bowiem zobowiązany do tworzenia ewidencji czasu pracy dla każdego z zatrudnionych kierowców.
Inspektor sprawdzi najpierw wyposażenie pojazdów w tachografy, a następnie wnikliwie zbada kartę ewidencji czasu pracy (sporządzoną na podstawie zapisów na wykresówkach lub na karcie kierowcy); w szczególności czas prowadzenia pojazdów, wymagane przerwy, odpoczynek dobowy i tygodniowy oraz nieobecności w pracy, wynagrodzenie za pracę (i inne świadczenia zawiązane z pracą), aktualne badania lekarskie i psychologiczne kierowców oraz dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe.
Uwaga!!! Jeśli inspektor stwierdzi nieprawidłowości w tym zakresie, może nałożyć na przedsiębiorcę surowe kary; nawet 30 tysięcy PLN oraz nakaże usunięcie uchybień.
Ale inspektor PIP może także przeprowadzić gruntowną kontrolę BHP w siedzibie przewoźnika. W ramach tego badania sprawdzi wyposażenie pracowników w środki ochrony indywidualnej, odzież i obuwie robocze. Zwróci uwagę na stan techniczny i sprawność wykorzystywanych maszyn i urządzeń, stan techniczny pomieszczeń pracy oraz oświetlenie na stanowiskach pracy. Podczas audytu sprawdzi też występowanie czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia (tj. hałas, wibracje, zapylenie, ruchome elementy maszyn lub urządzeń), a także zabezpieczenie i oznakowanie miejsc niebezpiecznych. Inspektor skontroluje także dokumentację związaną ze szkoleniami bhp w aktach osobowych pracowników oraz rejestr wypadków przy pracy. Sprawdzi też, czy utworzono służbę bhp oraz czy wyznaczono pracowników odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy i wykonywanie zadań w zakresie zwalczania pożarów i prowadzenia ewakuacji.
Rozliczenia czasu pracy oraz wynagrodzenia za pracę to główny obszar kontroli PIP w firmie transportowej. Jednak PIP w ramach kontroli przewoźnika zweryfikuje także warunki BHP w przedsiębiorstwie. Pracodawcy w sektorze transportu są bowiem zobligowani nie tylko do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców i prawidłowego naliczenia wynagrodzenia za pracę, ale także do zapewnienia swoim pracownikom odpowiednich warunków pracy.
Tylko dobra znajomość przepisów oraz skrupulatne rozliczanie czasu pracy i wypłat kierowców może uchronić przewoźnika przed karami finansowymi. Pomóc mogą tu również wyspecjalizowane firmy, które zajmują się tego typu kwestiami. Podmioty te dodatkowo pomogą skompletować niezbędną dokumentację objętą zakresem kontroli oraz mogą reprezentować przewoźnika podczas kontroli PIP i ITD. Może to pozytywnie wpłynąć na finalne rozstrzygnięcie kontroli.
Informacja za: www.poradnikprzedsiebiorcy.pl, www.pip.gov.pl, www.prawowpracy.pl, www.transport-expert.pl, www.experto24.pl