Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców po nowemu
Co wdrożenie nowego programu oznacza dla zmotoryzowanych?
W całej Polsce zaczął działać Centralny System Ewidencji Pojazdów i Kierowców CEPiK 2.0. Jego wdrożenie podyktowane było nowelizacją ustawy o ruchu drogowym. Nowy system ma podnieść poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz obrotu pojazdami na rynku wtórnym, a także poprawić jakość danych w państwowym rejestrze.
Do nowej bazy danych trafią informacje o badaniach technicznych pojazdów; nawet tych z wynikiem negatywnym. Oprócz tego znajdą się tam wiadomości na temat zabezpieczeń na pojeździe oraz szkodach istotnych, do jakich doszło podczas wypadku. Będą to informacje przydatne zwłaszcza dla potencjalnych nabywców. Kolejną nowością jest to, że od teraz także Straż Graniczna będzie mogła zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Informatyczny system CEPiK to centralna baza danych, która obejmuje informacje o drogowych pojazdach mechanicznych, ich właścicielach (posiadaczach) oraz osobach posiadających uprawnienia wymagane do kierowania pojazdami. CEPiK łączy w sobie dwie ewidencje: centralną ewidencję pojazdów (CEP) oraz entralną ewidencję kierowców (CEK).
W systemie działają także e-usługi, które umożliwiają m.in. samodzielne sprawdzenie danych technicznych pojazdu, informacji na temat terminów badań technicznych, informacji na temat zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC, pozwalają też sprawdzić czy pojazd nie jest oznaczony jako kradziony.
Dane do ewidencji przekazywane są od 2004r. przez różne niezależne podmioty.
Od 13.11.2017r. CEPik zaczął działać na bazie całkiem nowego systemu informatycznego. Nowa edycja 2.0 to wiele istotnych zmian dla kierowców.
Przede wszystkim w zmodernizowanej wersji systemu znajdą się informacje dotyczące badań na stacjach kontroli pojazdów. Co ważne za badania kierowcy zapłacą jeszcze przed ich wykonaniem; bez względu na wynik. Wyjątkiem będzie rozliczenie na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Jeśli diagnosta nie dopuści pojazdu do ruchu drogowego, adnotacja ta również zostanie wprowadzona do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kierowca nie może liczyć na zwrot płatności w przypadku wyniku negatywnego badania technicznego. W ten sposób ma zostać wyeliminowane zjawisko migracji kierowców do innych stacji, w których będą próbować uzyskać badanie. Tym samym ograniczona zostanie liczba pojazdów niesprawnych. Ministerstwo Cyfryzacji jest zdania, że wpłynie to na bezpieczeństwo na drogach.
Ale w nowym systemie znajdą się także informacje o zabezpieczeniach na pojeździe – jego zajęciu przez organ egzekucyjny np. przez komornika, czy o zabezpieczeniu majątkowym. Tego typu dane będą przydatne szczególnie dla nabywców pojazdów używanych.
Od teraz oprócz zakładów ubezpieczeń informacje do bazy danych zobowiązany będzie także przekazywać Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. UFG będzie wprowadzał dane na temat szkód z udziałem samochodów nie posiadających ważnego ubezpieczenia. Informacje te dotyczyć będą m.in. elementów nośnych układu jezdnego, hamulcowego i kierowniczego.
W nowych regulacjach związanych z nowelizacją ustawy przewidziano także uprawnienia Straży Granicznej do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie pojazdów. Do tej pory mogła to robić wyłącznie policja. SG po zatrzymaniu dokumentów będzie musiała wprowadzić te informacje do systemu CEPiK 2.0.
Do wdrożenia nowej wersji systemu CEPik 2.0 przygotowywano się od dawna. Niestety zaraz po wprowadzeniu jej w życie w większości urzędów w Polsce nie można zarejestrować i przerejestrować pojazdów. System nierzadko odmawia zarejestrowania mimo wprowadzenia wszystkich wymaganych danych; często nie można też się do niego zalogować. Także diagności na stacjach mają problem z łącznością z centralą i w wielu przypadkach nie mogą przesłać wyniku przeglądu do nowej bazy danych.
Resort Cyfryzacji wydał komunikat że „aktualnie system jest w fazie stabilizacji. Oznacza to, że problemy mogą potrwać niestety jeszcze dłużej.
W raz z wejściem znowelizowanych przepisów ustawy o ruchu drogowym wprowadzono szereg nowych rozwiązań do systemu Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz zmieniono zasady przeprowadzania przeglądów pojazdów. Jedną z najważniejszych różnic jest wnoszenie opłaty za badanie techniczne pojazdu jeszcze przed jego wykonaniem. Diagności będą także zobligowani do przekazania do CEP informacji o rezultatach badań technicznych; także wyniku negatywnym badania. W zmodernizowanej Centralnej Ewidencji Pojazdów znajdą się również informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, szkodach powypadkowych (w przypadku aut nieubezpieczonych) oraz zatrzymanych dowodach rejestracyjnych i pozwoleniach czasowych. Warto pamiętać także o tym, że od teraz Straż Graniczna będzie miała prawo do zatrzymania dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych.
Nowe prawo obowiązuje od 13.11.2017r. Od tego też dnia (będącego jednoczeń dniem wdrożenia nowego systemu) niestety są poważne problemy z prawidłowym funkcjonowaniem programu. W chwili obecnej nie jest znany termin, w którym system CEPiK 2.0. będzie działał bezbłędnie.
Informacja za: www.cepik.gov.pl