Awaria elektronicznych kart do tachografów
Jak uniknąć problemów podczas kontroli?
Co najmniej tysiąc kart do tachografów straciło ważność. Niektóre z nich nawet dwa miesiące przed wymaganym terminem. O nagłej awarii poinformowała na swojej stronie internetowej Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, będąca emitentem tychże nośników. Powodem awarii jest błąd zakodowanego w nich certyfikatu.
-
Na skróty, rozwiń spis treści tutaj
Brak aktywnej karty to poważny problem dla kierowcy oraz całego przedsiębiorstwa. Naraża ich bowiem na wysokie kary finansowe. Jak postąpić w takiej sytuacji, tym bardziej że nie wynika ona z winy kierowcy?
Każdy kierowca obsługujący tachograf cyfrowy musi posługiwać się elektroniczną kartą do tachografu (personalizowaną kartą kierowcy). Karta ta umożliwia identyfikację konkretnego kierowcy i przypisanie do odpowiedniej osoby danych dotyczących przejazdów, postojów, odpoczynków i innych prac wykonanych przez określonego szofera. Kierowca jest zobowiązany włożyć kartę do tachografu cyfrowego i nie powinien jej wyjmować aż do zakończenia przewozu (chyba, że oddala się od pojazdu na dłużej).
Karta kierowcy wydawana jest maksymalnie na 5 lat (nie dłuższej jednak niż na okres ważności prawa jazdy posiadanego przez kierowcę) przez organ państwa członkowskiego. O kartę mogą wnioskować kierowcy pojazdów używanych do przewożenia towarów lub osób gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu, włącznie z przyczepą lub naczepą, przekracza 3,5 tony (dotyczy to również kierowców pojazdów pasażerskich, przystosowanych do przewożenia ponad dziewięciu osób włącznie z kierowcą). Podmiotem wydającym karty w Polsce jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
Uwaga!!! Kierowca może posiadać nie więcej niż jedną ważną kartę kierowcy i jest uprawniony do posługiwania się jedynie jego własną imienną kartą kierowcy. Kierowca nie może korzystać z karty kierowcy w przypadku uszkodzenia lub przekroczenia daty ważności karty.
W przypadku gdy karta kierowcy została uszkodzona, działa wadliwie, została zagubiona lub skradziona, kierowca musi w terminie siedmiu dni kalendarzowych wystąpić o kartę zastępczą do właściwych organów w państwie członkowskim swojego normalnego miejsca zamieszkania. Według unijnych przepisów transportowych w przypadku kradzieży, zgubienia lub uszkodzenia karty, kierowca może prowadzić pojazd, ale tylko w celu odstawienia go do bazy – ma na to maksymalnie 15 dni kalendarzowych (lub dłużej pod warunkiem, że kierowca może wykazać brak możliwości przedstawienia lub użycia karty podczas tego okresu).
W przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej nieprawidłowego działania, zagubienia lub kradzieży kierowca musi:
- Na początku trasy wydrukować dane prowadzonego przez siebie pojazdu i wpisać na tym wydruku dane umożliwiające identyfikację kierowcy wraz z podpisem (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy) oraz okresy pracy, gotowości i odpoczynku poprzedzające rozpoczęcie jazdy.
- Na końcu trasy wydrukować informacje odnoszące się do okresów zarejestrowanych przez tachograf, zapisać wszystkie okresy innej pracy, okresy gotowości i odpoczynku (od sporządzenia wydruku na początku trasy, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf) oraz zaznaczyć na tym dokumencie dane umożliwiające identyfikację kierowcy wraz ze swoim podpisem.
Do Polskiej Wytworni Papierów Wartościowych od poniedziałku 27.02.2017 r. zaczęły napływać pierwsze zawiadomienia o niedziałających kartach kierowców. Tachografy cyfrowe uznają bowiem niektóre nośniki za nieważne. Co ciekawe karty te opatrzone są nadal terminem ważności – nierzadko nawet dwumiesięcznym. W ciągu kilku kolejnych dni do Wytwórni zgłosiły się dziesiątki kierowców z informacją o problemie. Rzecznik prasowy PWPW potwierdziła, że zarejestrowano błąd certyfikatów cyfrowych na kartach. Pięć lat temu zmieniły się bowiem przepisy, zgodnie z którymi na kartach widnieje certyfikat polski i europejski. Brak synchronizacji obu certyfikatów spowodował skrócenie terminu ważności wydanych kart.
Niestety zgodnie z prawem kierowcy nie mogą jeździć bez ważnego dokumentu. W Polsce grozi za to kara łącznie 9 tys. PLN (dla przewoźnika i kierowcy). Za granicą jest jeszcze gorzej; w niektórych państwach sankcja wynosi ponad 17 tyś. PLN.
W takiej sytuacji należy pilnie skontaktować się z Infolinią PWPW (lub mailowo) w celu otrzymania potwierdzenia zgłoszenia awarii karty oraz zaświadczenia umożliwiającego kontynuację jazdy. Kopię wniosku lub reklamacji złożonej do wydawcy kart kierowca powinien mieć przy sobie. Niestety kolejny problem w tym, że kierowcy otrzymują takie zaświadczenia dopiero dobę po zgłoszeniu. Trzeba też wziąć pod uwagę, że w przypadku wznowień kart ze zbyt krótkim certyfikatem, nowe karty wydane na podstawie nadesłanych wniosków o wznowienie, będą ważne od dnia wydania a nie od daty końca ważności karty wznawianej z okresem ważności nowej karty.
Zachodzi niestety obawa, że awaria może powtarzać się systematycznie. Podjęcie odpowiednich działań leży teraz w kompetencji Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Imienna, ważna karta kierowcy to jeden z ważniejszych dokumentów, jakie musi posiadać przy sobie kierowca chcąc prowadzić pojazd wyposażony w tachograf cyfrowy. Karta ta identyfikuje kierowcę i umożliwia gromadzenie danych dotyczących czynności kierowcy.
Niestety właśnie niektóre karty zaczęły tracić swoją ważność jeszcze przed terminem. W związku z błędem certyfikatu wiele kart zostało uznanych przez tachograf za nieważne szybciej, niż to wynika z informacji na nich nadrukowanych. Problem dotknął już ok. tysiąc kierowców. Wytwórnia zapewnia, że dokłada wszelkich starań aby kierowcy mogli jak najszybciej otrzymać nowe karty. Po zgłoszeniu awarii do PWPW kierowca może kontynuować jazdę bez karty przez 15 dni.
Informacja za: www.zmpd.pl, www.info-car.pl, www.cargonews.p, www.biznes.gazetaprawna.pl, www.netpolska.com, www.e-transport.pl, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 165/2014.