Zmiana pojazdu a rejestracja czasu pracy
Rejestracja czasu pracy podczas zmiany pojazdów.
Co zatem kierowca musi wiedzieć, gdy zmienia pojazdy?
W wielu przedsiębiorstwach transportowych zdarza się, że kierowca musi jeździć kilkoma samochodami wciągu jednego dnia pracy. W takich sytuacjach często dochodzi do różnorodnych błędów związanych z obsługą tachografu, które w konsekwencji narażają zarówno kierowcę, jak i przewoźnika na kary finansowe.

Tachograf cyfrowy
Jeśli chodzi o kierowców posługujących się tachografami cyfrowymi i używających kart kierowcy, przy zmianie pojazdu nie muszą oni właściwie wykonywać żadnych dodatkowych czynności. Wystarczy tylko zalogować swoją kartę – na karcie kierowcy zostaną automatycznie zapisane wszystkie dane techniczne kolejnego pojazdu, w tym jego numer rejestracyjny. Kierowca musi jednak dokonać wpisów ręcznych dotyczących czasu pomiędzy zmianą auta (musi uzupełnić co robił w czasie między opuszczeniem pierwszego pojazdu a rozpoczęciem jazdy w drugim). Za brak wymaganych danych dotyczących okresów aktywności podczas kontroli kierowcy grozi kara w wysokości 100 PLN za każdy dzień.
Kierowca, który zmienia auto z tachografem analogowym na pojazd z tachografem cyfrowym musi w środkowym polu wykresówki wpisać miejsce jej wyjęcia, datę zakończenia użytkowania wykresówki oraz stan licznika końcowego w chwili wyjęcia tarczki. Następnie musi poprawnie zalogować swoją kartę i dokonać wpisów ręcznych dotyczących czasu pomiędzy zmianą auta, jak ma to miejsce w przypadku, gdy kierowca zmienia pojazd wyposażony w tachograf cyfrowy.
Tachograf analogowy
Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku kierowców korzystających z tachografów analogowych. Kierowca ma obowiązek wprowadzić na wykresówkę odpowiednie informacje, w tym informacje o zmianie pojazdu – miejsce i datę wyjęcia wykresówki, stan licznika kilometrów na zakończenie, godzinę zmiany pojazdu, numer rejestracyjny nowego pojazdu oraz stan licznika kilometrów przy rozpoczęciu przejazdu (maksymalnie trzech pojazdów). Wykresówka nie może być używana dłużej niż 24 godziny.
Bardzo istotne jest to, aby prawidłowo dobrać wykresówkę do typu tachografu. Niekiedy bowiem kierowca będzie mógł zastosować tę samą wykresówkę w drugim pojeździe, ale innym już razem będzie musiał użyć nowej. W tym przypadku kierowca zobowiązany jest porównać informacje o maksymalnej prędkości, do jakiej jest dostosowany tachograf oraz znak homologacji (niezbędne informacje umieszczone są u dołu tarczy tachografu lub na wklejce informacyjnej wewnątrz tachografu) z danymi na odwrocie wykresówki. Jeśli parametry będą takie sam, kierowca będzie mógł użyć jednej wykresówki w drugim pojeździe i kontynuować jazdę. Jeżeli wykresówka z pierwszego pojazdu nie pasuje do drugiego, kierowca musi użyć nowej odpowiednio dobranej.
Uwaga!!! W przypadku załóg każdy z kierowców wykonujących przewóz odpowiada osobno za obsługę tachografu.
Kary finansowe
Za zastosowanie wykresówki niezatwierdzonej lub nieprzeznaczonej dla danego typu tachografu kierowca podczas kontroli otrzyma karę w wysokości 200 PLN za każdy dzień (bez ograniczenia), a przedsiębiorca 100 PLN za każdą wykresówkę z ograniczeniem do 2.000 PLN.
Jeżeli kierowca z innych powodów niż zmiana pojazdu użyje więcej niż jednej wykresówki w ciągu tego samego 24- godzinnego okresu, podczas kontroli otrzyma karę w wysokości 100 PLN za każdy dzień. Za to naruszenie karę otrzyma także przewoźnik w wysokości 200PLN za każdy dzień z ograniczeniem do 2.000 PLN.
Podsumowując
Błędy związane z obsługą tachografu podczas jazdy kilkoma pojazdami w ciągu dnia nie należą niestety do rzadkości. Aby prawidłowo kontynuować przewóz kierowca musi dobrze rejestrować czas pracy (dokonywać właściwych wpisów na wykresówce i karcie kierowcy, tak aby została zachowana ciągłość zapisu zgodnie z normami dotyczącymi czasu pracy, czasu jazdy oraz przerw kierowcy). Istotne jest także aby pamiętać o prawidłowym doborze wykresówki do tachografu. Gdy wykresówka nie będzie odpowiadała typem do nowego pojazdu, wówczas należy użyć nowej. Nie są to wcale skomplikowane czynności. Znając te zasady zarówno kierowca, jak i pracodawca będą mogli uniknąć zapłaty kar pieniężnych określonych w załączniku do ustawy o transporcie drogowym.