Zasady krajowego transportu materiałów i dodatków paszowych.
Odpowiadamy na pytania:
Temat: Transport materiałów i dodatków paszowych
Witam,
bardzo proszę o informację na temat wymogów dotyczących transportu materiałów i dodatków paszowych (kraj). Czy wystarczy wpis u powiatowego lekarza weterynarii? Czy konieczne jest prowadzenie książeczki sanitarnej aut? Bardzo proszę o wskazanie aktualnych przepisów które dotyczą transportu dodatków i materiałów paszowych. Produkty te są w opakowaniach na paletach – nie w luzie.
Dziękuję
Piotr
Zasady krajowego transportu materiałów i dodatków paszowych.
W odpowiedzi na zapytanie dotyczące krajowego transportu materiałów i dodatków paszowych, chcielibyśmy podać wytyczne związane z wymaganiami, jakie powinien spełnić przewoźnik.
Podstawowym działaniem dla przewoźników, chcących obsługiwać sektor „paszowy” jest obowiązek wpisu do rejestru lub zgłoszenia do właściwego urzędu nadzoru. W przypadku transportu pasz właściwym urzędem nadzoru jest Powiatowy Lekarz Weterynarii.
Regulacje w zakresie sektora paszowego obejmują przepisy:
- Ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. 2006 nr 144 poz. 1045)
Link: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20061441045
- Rozporządzenie (WE) 183/2005 ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz.
Link: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:035:0001:0022:PL:PDF
Dokumenty, jakie powinien posiadać przewoźnik zainteresowany przewozem „pasz”.
1.Wpis do rejestru lub zgłoszenie do Powiatowego Lekarza Weterynarii (właściwego do miejsca prowadzenia działalności). Podstawa prawna, art.11 rozp. (WE) nr 183/ 2005.
- Poniżej „wzór oświadczenia” o spełnieniu wymogów rozporządzenia
(WE) nr 183/2005 ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz. Link: http://www.piw.torun.pl/druki/oswiadczenie-pasze.pdf
- Poniżej “wzór wniosku” o wpis do rejestru Powiatowego Lekarza Weterynarii i nadanie weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego.
Link: http://www.piw.torun.pl/druki/wniosek_o_wpis.pdf
2. Dokumenty wymagane w transporcie krajowym tj.
- Licencja krajowa na zarobkowy przewóz drogowy rzeczy
- Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika
Powiatowy Lekarz Weterynarii prowadzi (zgodnie z obszarem działania), rejestr i wykaz podmiotów zatwierdzonych. Podstawa prawna art. 9 i 13 rozporządzenia (WE) 183/ 2005.
Kiedy należy stosować książeczkę sanitarną pojazdu?
Zgodnie z rozporządzeniem, przewoźnicy, którzy świadczą usługi transportu materiałów i dodatków paszowych powinni stosować procedury dezynfekcyjne. Taką dezynfekcję można przeprowadzić wtedy, kiedy mamy obawy, że powierzchnia załadunkowa może być zakażona grzybami lub bakteriami. Nie ma obowiązku przeprowadzania procedury np. raz w tygodniu czy przed każdym nowym załadunkiem.
- Przedstawiona treść artykułu 6 pkt. 4 rozporządzenia (WE) 183/ 2005 stanowi, iż podmioty działające na rynku pasz mogą korzystać z wytycznych dobrej praktyki w połączeniu z wytycznymi dotyczącymi wdrożenia zasad HACCP opracowanymi zgodnie z art. 20.
- Załącznik II rozporządzenia (WE) 183/ 2005 określa wymagania związane z przechowywaniem i transportem pasz, m.in.:
- „Pasze są przechowywane i transportowane w sposób umożliwiający ich łatwą identyfikację, w celu zapobiegania wystąpieniu pomyłek i zanieczyszczeń krzyżowych oraz pogorszeniu ich jakości”.
- „Pojemniki i urządzenia wykorzystywane podczas transportu, przechowywania, przenoszenia, przeładunku i ważenia pasz utrzymywane są w czystości”.
- „Należy wprowadzić stosowne programy czyszczenia oraz zminimalizować pozostałości detergentów oraz środków dezynfekcyjnych”.
- Ustawa o Państwowej Inspekcji Sanitarnej mówi, że wszystkie pojazdy przewożące produkty spożywcze oraz żywność muszą posiadać tzw. książeczkę kontroli sanitarnej pojazdu. Dezynfekcja jest również zalecana w przypadku przewożenia zwierząt czy odpadów niebezpiecznych. Każdy pojazd, objęty obowiązkiem prowadzenia „książeczki sanitarnej” musi posiadać własną kartę utrzymania higieny tj. jedna książeczka do jednego pojazdu.
Link do ustawy: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19850120049
- Pozostałe podstawy prawne świadczące o konieczności posiadania książeczki sanitarnej pojazdu:
- Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r.,
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wymagań dotyczących środków transportu żywności, substancji pomagających w przetwarzaniu, dozwolonych substancji dodatkowych i innych składników żywności,
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 grudnia 2002 r. w sprawie kwalifikacji w zakresie przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji lub obrocie żywnością.
Jakie zapisy powinna zwierać dokumentacja okazywana podczas kontroli władz sanitarnych.
Firmy transportowe różnią się od siebie specyfiką czy warunkami świadczenia usług w transporcie materiałów i dodatków paszowych. Dlatego ewentualne procedury dezynfekcyjne dla każdego przedsiębiorstwa są indywidualnie opracowywane. Każdy kierowca pojazdu do transportu materiałów i produktów paszowych po wykonaniu dezynfekcji powinien otrzymać stosowny protokół powykonawczy.
Protokół czynności dezynfekcyjnych powinien zawierać:
- miejsce wykonania czynności,
- datą, godzinę rozpoczęcia i zakończenia przeprowadzonego zabiegu,
- rodzaj wykonywanych czynności,
- sposób aplikacji roztworu roboczego (środka dezynfekcyjnego),
- opis całej procedury (jakie czynności zostały wykonane, wraz z nazwami i numerami zastosowanych preparatów),
- powód dla którego przeprowadzono odkażanie.
Podsumowanie
Przewoźnik, który będzie zajmował się transportem materiałów i dodatków paszowych musi dokonać rejestru albo wpisu u Powiatowego Lekarza Weterynarii. Tylko w transporcie żywności i produktów spożywczych jest wymagana tzw. książeczka kontroli sanitarnej pojazdu. Należy pamiętać, że przepisy prawne są podstawą do kontroli prowadzonych przez odpowiednie służby. Dokumenty, jakie posiadamy (poza wymaganymi) mogą być kluczowym warunkiem współpracy z przedsiębiorstwami przemysłu paszowego.
Magda50
22 kwietnia, 2020 @ 10:51 am
Dzień dobry,
Pracuję w firmie logistycznej, która ma wdrożony standard GMP+ w zakresie B3 oraz B4. Transport dodatków paszowych jest jednak zlecany firmie transportowej, która nie jest certyfikowana. Czy w tym przypadku jako podmiot posiadający gmp+ musimy weryfikować przewoźnika każdorazowo przed załadunkiem pasz pod względem legalności jego działania (tzn. czy posiada pozwolenie na transport pasz zgodnie z rozporządzeniem) ?
z góry dziękuje za pomoc,
Magda