Stacja przyzakładowa, czy się opłaca?
Tankuj u siebie, czyli jakie korzyści mogą osiągnąć firmy transportowe z przyzakładowej stacji paliw?
Koszty paliwa to jedne z największych i najważniejszych wydatków jakie musi regularnie ponosić każda firma transportowa. Przekładają się one bezpośrednio na wzrost kosztów prowadzenia całej działalności gospodarczej danego przedsiębiorstwa. Dotyczy to w takim samym stopniu firm transportowo-logistycznych dysponujących dużą flotą pojazdów oraz małych firm przewozowych. Każda z nich szuka realnych oszczędności. I tu rozwiązaniem może być własna przyzakładowa stacja paliw, która oznacza zarówno kilkuprocentową obniżkę cen paliw, jak i pełną kontrolę nad ich obrotem.
Jakie jeszcze zalety płyną z posiadania wewnętrznej stacji benzynowej i jak taki obiekt stworzyć?
Oszczędność czasu i kosztów
W biznesie transportowym paliwo to około 40 proc. wszystkich kosztów. Przedsiębiorstwa działające w branży transportowej nie mają niestety wpływu na kształtowanie poziomu cen paliw (koszt zakupu paliwa jest Polsce na relatywnie wysokim poziomie). Nie dziwi zatem fakt, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które te koszta ograniczą. Jedni kupują ekologiczne ciężarówki, drudzy szkolą kierowców z bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Jeszcze inni korzystają z rozwiązań takich jak: systemy GPS (monitorują ilość paliwa w zbiornikach), karty flotowe czy zbiorcze faktury. Są i tacy, którzy postanowili zainwestować w bardziej alternatywną opcję jaką jest budowa i prowadzenie wewnętrznej stacji paliw.
Posiadanie przyzakładowego punktu tankowania oznacza niższe ceny paliwa, gdyż zakupy dokonywane są w cenie hurtowej. Do tego dochodzi pełna informacja o tankowaniach poszczególnych pojazdów (kto, kiedy, gdzie, do czego i ile wlał paliwa, jakie miał średnie rzeczywiste zużycie, czy i ile miał przepałów, jak przebiegał cały proces nalewu, ile paliwa pozostało w zbiorniku magazynowym), zmniejszenie nadużyć pracowniczych przy rozliczeniu paliwa, zmniejszenie kosztów dojazdu do stacji paliw oraz określanie czasu dostaw paliwa i jego ilości. Wszelkie niezbędne informacje można uzyskać za pomocą Internetu. Cały system działa bardzo prosto: kierowca podjeżdża na stację, tankuje, a wszystkie dane na temat tej czynności automatycznie przekazywane są do bazy danych firmy.
Jak zorganizować własne miejsce do poboru paliwa?
Aby stworzyć przyzakładową stację paliw potrzebny jest zbiornik (naziemny lub podziemny, plastikowy, stalowy lub w kontenerze), mniej lub bardziej zaawansowany dystrybutor, automat do tankowania oraz plac. Wielkość placu uzależniona jest od wielkości zbiornika (typowy zbiornik 30 m3 zajmuje około 23 m2). Do podłączenia zbiornika niezbędne będzie doprowadzenie zasilania (230V) oraz uziemienie układu dystrybucyjnego. Jeżeli zbiornik będzie większy niż 5 m3, trzeba będzie uzyskać pozwolenie budowlane.
Zgodnie z przepisami lokalizacja zbiornika nie może znajdować się bliżej niż 10 m – od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej i 5 m – od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej. Odległość od zbiornika do drogi publicznej powinna wynosić co najmniej 3 m. Zbiornik powinien być posadowiony na płaskiej (wypoziomowanej), równej i stabilnej powierzchni, wykonanej z materiału niepalnego. Zbiornik powinien być zlokalizowany przy drodze dojazdowej o wymaganej szerokości, z niezbędnym miejscem do zawracania i przystosowanej, w zakresie nośności, do dojazdu cysterny dostawcy oleju napędowego. Użytkownik zbiornika ma obowiązek zapewnienia bezpiecznej dostawy paliw i wolnej przestrzeni wokół zbiornika do okresowych kontroli i przeglądów. Wszelkie wymagania formalne związane z montażem zbiornika określa szczegółowo Rozporządzenie MSWiA (p.poż) dopuszczające przechowywanie paliw płynnych klasy III, na potrzeby własne użytkownika.
Aparatura potrzebna do zorganizowania własnego miejsca do poboru paliwa jest dzisiaj łatwo dostępna, a formalności budowlane i niezbędne zezwolenia pomoże uzyskać producent sprzętu i technologii, który specjalizuje się w zakresie rozliczeń. Paliwo na stację należy zakupić od jednego z wielu dostawców hurtowych. Przy wyborze firmy, która będzie dostarczać paliwo, należy wziąć pod uwagę cenę za litr paliwa z dostawą do stacji.
Niestety koszt założenia własnej stacji paliw waha się w granicach od około 90-150 tys. zł netto (w zależności od pojemności zbiornika, jakości i wydajności zbiornika, jakości dystrybutora i automatu). Jednakże w dłuższej perspektywie czasu posiadanie własnej stacji paliw oznacza paliwo tańsze o co najmniej kilka procent w porównaniu z cenami na stacji detalicznej.
Darmowe szkolenie
Wszyscy, którzy jeszcze zastanawiają się nad otwarciem własnej stacji benzynowej lub nie wiedzą jak to zrobić powinni skorzystać z bezpłatnego szkolenia, które odbędzie się 5.10.2016 roku w ramach Międzynarodowych Targów Paliwowych Stacja i Biznes Przyszłości we Wrocławiu. Szkolenie pod nazwą „Własna stacja przyzakładowa – jak otworzyć i prowadzić z sukcesem?” pozwoli przekonać się o korzyściach użytkowania takiego obiektu.
Propozycja edukacyjna przeznaczona jest do przedstawicieli firm, których bieżąca działalność wymaga zużywania hurtowych ilości paliw m.in. do przedstawicieli branży TSL. Uczestnicy szkolenia będą mogli łatwiej dokonać pełnej, przekrojowej kalkulacji opłacalności ewentualnej budowy stacji na potrzeby swojej firmy. Szkolenie skierowane jest również do firm już posiadających własne stacje. Poprowadzi je specjalista ds. sprzedaży i marketingu w PetroConsulting sp. z o.o., firmie zajmującej się dostarczaniem rozwiązań z zakresu optymalizacji działania stacji paliw, w oparciu o rozwiązania techniczne i informatyczne.
Podsumowując
Wydatki na paliwo stanowią dużą część kosztów w firmach transportowych. Warto zatem pomyśleć o sposobach na ich ograniczenie. Dobrym pomysłem wydaje się być własna stacja tankowań. Przedsiębiorca oprócz samej różnicy w cenie zakupu paliwa zyskuje także pełną kontrolę nad obrotem paliwa w firmie oraz oszczędności związane z brakiem potrzeby dojazdu do zewnętrznej stacji paliw. Zakładowe stacje benzynowe to rozwiązanie wciąż mało popularne, a jednak bardzo praktyczne.
Informacja za: www.cargonews.pl, www.petroconsulting.pl, www.targipaliwowe.pl, www.log24.pl, www.flota.v10.pl, www.hectronic.com.pl
12 września, 2017 @ 11:30 am
Otworzenie własnej, przyzakładowej stacji paliw jak dla mnie zawsze było rozsądnym pomysłem. Jeśli ktoś zdaje sobie sprawę z tego, z kim w takiej sytuacji warto współpracować, to liczyć można na spore zyski. Świetną firmą jest PetroConsulting. Mają do zaoferowania solidne dystrybutory oraz systemy, które pozwalają sprawnie kontrolować paliwo.