Pozyskanie taboru pod konkretne zlecenia
Czy opłaca się wynająć flotę „na jakiś czas”?
- Wynajem długoterminowy
- Dodatkowe świadczenia i korzyści
- Wynajem krótko i średnioterminowy
- Podsumowanie
Pozyskanie finansowania taboru z zewnętrznych źródeł z roku na rok staje się coraz bardziej popularne. Przewoźnicy chętnie korzystają z różnych jego form. Do najbardziej znanych należy oczywiście kredytowanie oraz leasing. W ostatnim jednak czasie na znaczeniu zyskuje także wynajem środków transportu (rozwiązanie to jest stosowane powszechnie na zachodzie Europy). Dzięki takiemu produktowi można pozyskać nie tylko nowoczesne pojazdy (różnych marek, modeli, typów nadwozia i ładowności), ale także cały pakiet usług dodatkowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Firmy dostarczające usługi najmu biorą na siebie coraz więcej ryzyk związanych z utrzymaniem pojazdów i ich usterkami więc dla przewoźników jest to bardzo atrakcyjna oferta. W dodatku przewoźnik nie ma obowiązku wykupu auta po zakończeniu umowy. Niestety mimo szeregu zalet wynajem jest jeszcze wciąż zbyt mało rozpropagowany w Polsce.
Na czym dokładnie polega taki rodzaj wsparcia działalności gospodarczej i jakie wymierne korzyści można dzięki niemu osiągnąć?
Wynajem długoterminowy to jeden z ciekawszych sposobów na pozyskanie niezbędnej floty do firmy transportowej. Polega on na połączeniu części finansowej związanej z pozyskaniem pojazdów z umową serwisową i często także z pakietem obsługi ubezpieczeniowej (ubezpieczenia komunikacyjne OC/AC/NNW/GAP/Assistance). W ten sposób przewoźnik zyskuje nie tylko niezbędny tabor, ale także gwarancję jego utrzymania, naprawy oraz likwidacje szkód.
Korzystają z niego zazwyczaj przewoźnicy pod konkretne kontrakty (umowy długoterminowe). Przedmiotem wynajmu mogą być auta ciężarowe i naczepy od 3,5 t. wzwyż, autobusy, różnego rodzaju dostawczaki i auta specjalne (furgony, chłodnie, izotermy, kontenery, wywrotki, cysterny itp.); nowe i używane. Zwykle czas najmu trwa od 2 do 5 lat. W tym okresie najczęściej płaci się stałą miesięczną ratę na uzgodnionych warunkach, pokrywając niemal wszystkie koszty związane z utrzymaniem pojazdu. Rata wynajmu może być w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
Wynajmowany tabor z chwilą wygaśnięcia umowy może wrócić do właściciela, można wykupić go na preferencyjnych warunkach lub przejdzie on na własność firmy bez dodatkowych opłat – wszystko zależy od warunków umowy.
Usługi związane z finansowaniem pojazdów dla branży transportowej proponują zarówno wiodący producenci samochodów ciężarowych i dostawcy naczep, jak i niezależne firmy zajmujące się wynajmem. Oferują oni różne opcje wynajmu długoterminowego (świadczenia mogą obejmować tylko najem lub najem z kontraktem serwisowym). Należy zapoznać się z poszczególnymi ofertami i wysokością rat. Konkurencja na tym rynku jest bardzo duża więc z każdym można negocjować jak najniższą cenę.
W skład dodatkowych usług wchodzi m.in. konserwacja i serwis (w tym wymiana ogumienia, elementów i podzespołów, których zużycie wynika z prawidłowej eksploatacji), obsługa techniczna, pokrycie kosztów holowania i samochód zastępczy w przypadku szkody, a także ubezpieczenie pojazdów, gwarantujące szybkie załatwianie formalności powypadkowych i likwidację szkód. Pakiet ten może być dowolnie rozszerzony np. o doradztwo, raportowanie, znakowanie firmowe, zarządzanie kosztami paliwa, rejestracje pojazdów, badania techniczne czy koszty związane z podatkiem od środków transportu. Dzięki temu przewoźnik może skupić się na podstawowych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej tj. transporcie, a nie na utrzymaniu pojazdów w gotowości technicznej. Tym samym optymalizuje koszty tej działalności oraz oszczędza czas.
Co ważne najem długoterminowy jest zobowiązaniem pozabilansowym więc nie zmniejsza zdolności kredytowej firmy transportowej. Oferta najmu staje się zatem atrakcyjniejszą alternatywą w porównaniu do propozycji towarzystw leasingowych.
Wynajem krótko i średnioterminowy pozwala na wykorzystywanie pojazdów w celu realizacji nagłych, dodatkowych zleceń czy rozwiązanie krótkoterminowych problemów z flotą np. podczas oczekiwania na pojazd zamówiony lub serwisowany. Takie rozwiązanie również umożliwia rozwój działalności bez zbędnych wydatków. Czas najmu trwa zwykle od jednego dnia do jednego roku (względnie do 2 lat). Procedury takiego wynajmu są proste i szybkie; bez zbędnych formalności i zobowiązań. Z pojazdów można korzystać zarówno w kraju, jak i za granicą.
Decydując się na wynajem pojazdów można nie tylko w krótkim czasie uzyskać nowoczesną flotę, ale także dopasować do siebie kompleksowy pakiet usług towarzyszących. Przekazanie zadań dotyczących zarządzania flotą samochodową zewnętrznej firmie pozwala na przeniesienie ryzyka związanego z przedmiotem najmu a także gwarantuje oszczędność czasu i pieniędzy. Dodatkowo przewoźnik zyskuje wysoką jakość i niezawodność usług, a także może elastycznie reagować na aktualne potrzeby rynku. Bez względu na to, czy firma zdecyduje się na wynajem długo, krótko, czy średnioterminowy, zachowuje nienaruszony kapitał (nie jest związana umowami kredytu samochodowego lub leasingu na długi okres) i zdolność kredytową, zyskując tym samym gwarancję bezpieczeństwa dalszych inwestycji.
Informacja za: www.transport-menager.pl, www.fraikin.pl, www.efl.pl, www.grupadbk.com, www.volvocars.com, www.dieseltruck.mercedes-benz.pl