Jak odzyskać ciężarówkę zatrzymaną we Włoszech?
Gdy policja „Polizia” zatrzyma ciężarówkę we Włoszech.
- W jakich przypadkach może dojść do zatrzymania pojazdu?
- Co wiąże się z zatrzymaniem pojazdu?
- Jakie są możliwości działania?
- Jak wygląda odwołanie?
- Podsumowanie.
Północny obszar Włoch to jeden z najważniejszych szlaków transportowych w Europie. Korzystają z niego także przewoźnicy z Polski. Jednak włoska policja nie jest zbyt przychylna dla zagranicznych kierowców ciężarówek. Powodów jest kilka. Wysoka częstotliwość wypadków na drogach z udziałem pojazdów cieżarowych, duże natężenie ruchu tranzytowego oraz niestety skłonność kierowców do łamania przepisów, to główni winowajcy. Wraz z nowelizacją kodeksu drogowego w lipcu i sierpniu 2010 r. zaostrzono sankcje za różnego typu wykroczenia, co jest skrzętnie wykorzystywane przez włoskie organy ścigania. Kary są bardzo dotkliwe, bo wiążą się często z zatrzymaniem pojazdu i dużymi obciążeniami finansowymi.
1.W jakich przypadkach może dojść do zatrzymania pojazdu?
W zasadzie można mówić o dwóch głównych możliwościach. Albo jest to bezpośrednia sankcja wynikająca z konkretnego przepisu jak np. w przypadku art. 46 włoskiej ustawy 298/74 lub sankcja pośrednia wynikająca z braku możliwości wyegzekwowania bezpośredniej kary za naruszenia kodeksu drogowego, chodzi o taką z sytuację, gdy kierowca nie może np. zapłacić natychmiastowo mandatu za złamanie przepisu kodeksu, co skutkuje zatrzymaniem pojazdu.
W pierwszym przypadku, gdy sankcja jest bezpośrednia, najczęściej powodem administracyjnego zatrzymania pojazdu jest złamanie wspomnianego art. 46 ustawy 298/74, czyli przewóz towarów bez międzynarodowego zezwolenia lub z jego nadużyciem. W tym wypadku policja włoska bywa bardzo skrupulatna i interpretuje ten przepis bardzo szeroko, doszukując się wszelkich uchybień formalnych. Dlatego warto być przewidującym i posiadać wszystkie wymagane dokumenty. Za brak listu przewozowego CMR, przewoźnika czeka konieczność opłacenia kary 5 tys. euro a jego pojazd zostanie zatrzymany na 3 miesiące na parkingu depozytowym.
Podobne konsekwencje poniesie przewoźnik, gdy kierowca będzie prowadził pojazd pomimo zatrzymania prawa jazdy, także za złamanie art. 10 Kodeksu drogowego, czyli prowadzenie wyjątkowych ładunków w wyjątkowych warunkach bez koniecznego i przewidzianego przepisem zezwolenia, jak również za jazdę w kierunku przeciwnym na autostradzie (art.176 kodeksu drogowego). Dwa ostatnie przypadki obarczone są jeszcze dodatkowymi karami.
Sytuacja, gdy zatrzymanie pojazdu jest efektem braku możliwości wyegzekwowania pierwotnej sankcji, jest konsekwencją zastosowania art. 207 kodeksu drogowego, który mówi, że kierowcy pojazdów zarejestrowanych za granicą są zobowiązani do natychmiastowego uiszczenia kar pieniężnych nałożonych przez kompetentne służby za wykroczenia popełnione w ruchu drogowym. Gdy taki przewoźnik nie dopełni obowiązku, niezależnie od przyczyny, jego pojazd zostanie zatrzymany i odtransportowany na wskazany przez służby parking depozytowy.
2. Co wiąże się z zatrzymaniem pojazdu?
Pierwszą konsekwencją zatrzymania pojazdu jest konieczność opłacenia przez przewoźnika kosztów holowania na parking depozytowy (włoska policja posiłkuje się taką możliwością nawet jeżeli auto jest sprawne). Drugą jest konieczność opłacenia kosztów przechowywania pojazdu na parkingu. Co ciekawe można tego uniknąć lub choć obniżyć koszty. Dzieje się tak ponieważ pomimo tego, że policja włoska wskazuje miejsce przechowywania zatrzymanego auta, to możemy wnioskować o inne, tańsze miejsce lub takie, które przy zachowaniu odpowiednich warunków, nie będzie nic kosztowało – np. plac zaprzyjaźnionej firmy.
Jeżeli kierowca pojazdu posiada jakieś rzeczy osobiste w kabinie zatrzymanego pojazdu powinien je jak najszybciej zabrać, gdyż po zamknięciu samochodu o dostępie do nich będzie decydowała policja i może tego odmówić.
Zasadniczo przewożony ładunek nie podlega zatrzymaniu, dlatego można go przeładować na inny , spełniający wszystkie wymogi pojazd. Jeśli specyfika przewożonego ładunku nie pozwala dokonać przeładunku ręcznie, należy wnioskować o eskortę policji do miejsca przeładunku (wniosek o zmianę miejsca parkowania rozpatrywany jest ok. tydzień, to samo tyczy się wniosku o eskortę policji). Jeżeli do przewożonego towaru stosuje się przepisy TIR lub innej międzynarodowej konwencji należy powiadomić o planowanym przeładunku Urząd Celny i uzyskać na to pozwolenie.
3. Jakie są możliwości działania?
Jest jedna podstawowa zasada w odniesieniu do mandatów nakładanych we Włoszech. Przyjęcie mandatu i jego opłacenie jest jednoznaczne z przyznaniem się do winy i zamyka drogę odwołania do wyższej instancji.
Istnieją zatem dwie drogi postępowania w przypadku zatrzymania pojazdu. Można przyjąć mandat, opłacić go bezpośrednio u policjanta lub przelewem i zgodzić się na unieruchomienie auta na 3 miesiące (kara zatrzymania pojazdu na 3 miesiące może zostać zamieniona przez prefekturę na zakaz wjazdu tą ciężarówką na teren Włoch przez 3 miesiące przy jednoczesnym zwolnieniu samochodu – auto odbiera kierowca, który został poddany kontroli i to jego konkretnie dotyczy zakaz wjazdu; całość procedury trwa tydzień). Można także zastosować procedurę odwołania.
4. Jak wygląda odwołanie?
Mandat należy przyjąć, ale opłacając go należy zaznaczyć, że jest to kaucja – „ versata a titolo di cauzione” . Auto zostanie zatrzymane na 3 miesiące na wyznaczonym parkingu. Odwołanie należy złożyć do Prefekta lub Sędziego Pokoju. Jeżeli wnosimy odwołanie do Prefekta, należy to uczynić bezpośrednio w Prefekturze (Prefettura) lub w Urzędzie Policji Drogowej (Ufficio di Polizia Stradale) w terminie 90 dni od zdarzenia lub wręczenia protokołu. W przypadku odwołania do Sędziego Pokoju, składa się je bezpośrednio w Kancelarii Sędziego w terminie do 60 dni. W jednym i drugim przypadku odwołanie powinno być sporządzone w języku włoskim. Wyjątek stanowią regiony Trentino – Alto Adige, gdzie może być ono w języku niemieckim oraz Valle d’Aosta, tam może być w języku francuskim.
Prefekt rozpatruje sprawę i orzeka w terminie do 120 dni. Jeżeli nastąpi konieczność złożenia zeznania czas ten jest wydłużany o 30 dni. Jeżeli Prefekt orzeknie o niezasadności odwołania i nałoży jeszcze większą karę można sięgnąć po instytucję odwołania się do Sędziego Pokoju. Należy zrobić to w ciągu 30 dni. Rozpoczyna to wtedy procedurę sadową. Odbywa się rozprawa, gdzie po wysłuchaniu stron sąd wydaje wyrok, od którego także przysługuje odwołanie, ale już do sądu cywilnego.
Jeżeli okaże się, że wyrok jest korzystny dla przewoźnika, może on liczyć na odzyskanie kaucji. Zwrot pojazdu ma miejsce w Biurze Policji Drogowej (Ufficio Della Polizia Stradale), która wydaje tzw. „carta liberatoria”, czyli dokument zawierający potwierdzenie zgody na zwolnienie pojazdu. Z tym dokumentem należy udać się na parking depozytowy, gdzie po uiszczeniu opłaty za postój pojazd można odebrać. Jeżeli w trakcie kontroli za określone przewinienie poza zatrzymaniem pojazdu został zatrzymany dowód rejestracyjny samochodu jak np. w przypadku poruszania się po włoskich drogach w trakcie ograniczeń świątecznych, dokument ten przesyłany jest do prowincjonalnego Urzędu Motoryzacji, gdzie wydawana jest decyzja o jego zawieszeniu. Informację o tym jak i gdzie będzie można odebrać dokument można otrzymać we właściwym terytorialnie Urzędzie Motoryzacji.
5. Podsumowanie.
Poruszając się po włoskich drogach bezpieczniej i taniej jest przestrzegać tamtejszego prawa. Nie chodzi jedynie o kwestie prędkości, czy inne aspekty użytkowania dróg publicznych, ale również o sprawy formalne. Posiadanie odpowiedniej dokumentacji jest niezwykle istotne, jeżeli bowiem zostaniemy ukarani za jej brak lub jej niewłaściwe przygotowanie, niezależnie od procedury, która zostanie zastosowana, przewoźnik zawsze będzie stratny. Mandat i wszystkie koszty związane z holowaniem oraz korzystaniem z parkingu depozytowego, to jedna strona medalu, druga to straty związane z opóźnieniem w dostawie i zatrzymaniem pojazdu, bo podczas nawet krótkotrwałego postoju w depozycie, samochód nie zarabia na siebie, a koszty jego utrzymania nie maleją. Jeśli już dojdzie do zatrzymania warto skorzystać z pomocy prawnika, to często znacznie przyspiesza procedury.
Opracowane na podstawie:
http://www.mediolan.msz.gov.pl/pl/informacje_konsularne/informacja_dla_kierowcow_samochodow_ciezarowych_na_2012_rok/
„Mandat – kosztowna pamiątka z Włoch.”, TM nr 3 czerwiec-lipiec 2016, str. 94-95;
„Zadbaj o dokumentację we Włoszech”, TM nr 3 czerwiec-lipiec 2016, str. 96-97;
https://www.msz.gov.pl/resource/ef9b913f-f921-49ab-b697-55a3c23766ba:JCR