Konfiskata pojazdu za nielegalny kabotaż w UK
Za nielegalny kabotaż instytucje uprawnione są do konfiskaty pojazdu
Przewoźnicy zarobkowego drogowego przewozu rzeczy posiadający licencję wspólnotową mają możliwość wykonywania przewozów kabotażowych na terenie EU. Jednakże istnieje szereg warunków, które trzeba spełnić aby móc realizować tego typu przewozy. Właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego uprawnione są do nałożenia sankcji na przewoźnika niemającego siedziby w tym państwie, który podczas przewozu kabotażowego na terytorium tego państwa naruszył przepisy (wspólnotowe albo krajowe) dotyczące przewozu kabotażowego. Sankcje te mogą obejmować między innymi upomnienie, kary pieniężne lub, w przypadku poważnego naruszenia, tymczasowy zakaz wykonywania przewozów kabotażowych. W różnych krajach może być to uregulowane inaczej.
Firmy, które nie przestrzegają przepisów kabotażowych w Wielkiej Brytanii muszą liczyć się np. z tym, że zostanie skonfiskowany ich pojazd. Jak się przed tym ustrzec oraz co zrobić jeśli już dojdzie do zajęcia mienia?
Przepisy kabotażowe
Przewozy kabotażowe stanowią świadczenie usług przez przewoźników w państwie członkowskim, w którym nie mają siedziby (przewóz kabotażowy wykonywany jest tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim).
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych – przewoźnicy drogowi po dostarczeniu rzeczy w przychodzącym ruchu międzynarodowym są uprawnieni do wykonywania tym samym pojazdem lub, w przypadku zespołu pojazdów, pojazdem silnikowym tego pojazdu, do trzech przewozów kabotażowych będących następstwem transportu międzynarodowego z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego do przyjmującego państwa członkowskiego. Ostatni rozładunek rzeczy w trakcie przewozu kabotażowego przed opuszczeniem przyjmującego państwa członkowskiego musi mieć miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku w przyjmującym państwie członkowskim w ramach dostawy rzeczy w przychodzącym ruchu międzynarodowym.
W przypadku wjazdu bez ładunku na terytorium państwa członkowskiego przewoźnik ma prawo wykonać tylko jeden przewóz kabotażowy w ciągu trzech dni od wjazdu na teren tego państwa członkowskiego.
Krajowe drogowe przewozy rzeczy wykonywane w przyjmującym państwie członkowskim przez przewoźnika niemającego siedziby w tym państwie uznaje się za zgodne z niniejszym rozporządzeniem, jeśli przewoźnik może przedstawić wyraźny dowód potwierdzający przewóz w przychodzącym ruchu międzynarodowym oraz każdy kolejny wykonany przewóz kabotażowy. Dowód obejmuje następujące dane dla każdego przewozu:
- a) nazwę, adres i podpis nadawcy;
- b) nazwę, adres i podpis przewoźnika;
- c) nazwę i adres odbiorcy, jak również po dokonaniu dostawy – jego podpis oraz datę dostawy rzeczy;
- d) miejsce i datę odbioru rzeczy oraz miejsce ich przeznaczenia;
- e) nazwę będącą w powszechnym użyciu określającą charakter rzeczy oraz metodę pakowania, a także, w przypadku rzeczy niebezpiecznych, ich ogólnie przyjętą nazwę oraz liczbę opakowań i ich specjalne oznaczenia oraz numery;
- f) masę brutto rzeczy lub ich ilość określoną w inny sposób;
- g) numery rejestracyjne pojazdu silnikowego i przyczepy.
Naruszenie warunków wykonywania przewozów
Brytyjskie służby kontrolne (Driver and Vehicle Standards Agency) poinformowały niedawno, że będą mogły dokonać konfiskaty pojazdów w przypadku powtarzających się naruszeń dotyczących nieprzestrzegania przepisów kabotażowych.
Jeśli dojdzie do konfiskaty stosowne zawiadomienie zostanie przesłane do przedsiębiorstwa transportowego oraz do posiadacza pojazdu. Informacje o skonfiskowanych pojazdach będą dostępne w oficjalnym rejestrze na stronie internetowej www.thegazette.co.uk.
Od decyzji o konfiskacie przedsiębiorcy transportowemu przysługuje odwołanie (w terminie 21 dni od daty otrzymania zawiadomienia) do komisarza ds. transportu właściwego ze względu na miejsce zatrzymania pojazdu. W przypadku, gdy pojazd jest używany na podstawie umowy leasingu lub umowy użyczenia podmiotem właściwym do wniesienia odwołania będzie odpowiednio leasingodawca lub użyczający. Ważne jest aby przewoźnik poinformował prawnego właściciela o konfiskacie. Umożliwi to mu skorzystanie ze środka odwoławczego do właściwego komisarza, odpowiadającego za dany region.
Uwaga!!! Brytyjskie służby kontrolne będą miały także prawo skonfiskować pojazd w przypadku powtarzających się naruszeń dotyczących nieprzestrzegania przepisów transportu kombinowanego określonych dyrektywą Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi.
Podsumowując
Zagraniczne, w tym polskie firmy transportowe muszą mieć się na baczności, gdyż w Wielkiej Brytanii uległy zaostrzeniu przepisy dotyczące przewoźników. Łamiąc przepisy dotyczące przewozów kabotażowych i transportu kombinowanego na terenie UK narażają się bowiem na konfiskatę pojazdów. Co jednak istotne konfiskata może nastąpić jedynie w przypadku nagminnego łamania norm i obowiązujących regulacji prawnych, czyli jednokrotne naruszenie może skutkować tylko nałożeniem kary pieniężnej. Tak, czy owak nie warto ryzykować.