Kabotaż w Niemczech – nic trudnego?
Przewozy kabotażowe w Niemczech
Wymogi prawa unijnego i krajowego
- Zasady dotyczące wykonywania kabotażu w UE
- Dodatkowe wymogi prawa niemieckiego
- Kodeks spółek handlowych
- Ustawa o towarowym transporcie drogowym
- Podsumowując
- Więcej źródeł informacji na temat kabotażu, przykłady we Francji, rozliczenie Vat. etc.
Przewozy kabotażowe w Niemczech w ostatnich latach stały się bardzo opłacalne dla polskich przewoźników. Pozwalają one bowiem zoptymalizować transporty i zminimalizować puste przebiegi. Nawet niedawne wprowadzenie przepisów o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców nie zmniejszyło intensywności tego rodzaju transportów. Aby móc wykonywać drogowe przewozy kabotażowe na terenie Niemiec, należy spełnić szereg wymogów. Polskie firmy transportowe powinny znać nie tylko obowiązujące w tym zakresie prawo wspólnotowe, ale także prawo obowiązujące bezpośrednio w Republice Federalnej. Jest to szczególnie ważne, gdyż niemieckie organy kontrolne skrupulatnie sprawdzają przestrzeganie obowiązujących warunków i często nakładają surowe kary finansowe na przewoźników oraz kierowców.
Przewóz kabotażowy to krajowy zarobkowy przewóz wykonywany tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim. Inaczej jest to krótkotrwałe świadczenie usług przez przewoźnika z jednego kraju w drugim kraju członkowskim. Zasady dotyczące wykonywania kabotażu na terenie krajów UE zostały określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1072/2019 z dnia 21.10.2009 r. Zgodnie z tymi regulacjami każdy przewoźnik powinien przede wszystkim posiadać aktualną licencję wspólnotową (nie dotyczy to przewoźników posiadających pojazdy do 3.5 tony). Jeżeli kierowca jest obywatelem państwa trzeciego, musi posiadać świadectwo kierowcy.
Dodatkowo po dostarczeniu rzeczy w ruchu międzynarodowym dopuszcza się wykonanie:
- do trzech przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni kalendarzowych po całkowitym rozładowaniu (licząc od daty rozładunku towaru wwiezionego do kraju do ostatniego rozładunku w ramach przewozu kabotażowego)
- jednego przewozu kabotażowego w ciągu 3 dni, jeśli wjazd do kraju nastąpił bez ładunku.
Przewoźnik musi także przedstawić wyraźny dowód potwierdzający przewóz kabotażowy. Kierowca ma obowiązek posiadania przy sobie dokumenty potwierdzające przewóz w przychodzącym ruchu międzynarodowym oraz każdy kolejny wykonany przewóz kabotażowy.
Zgodnie z unijnymi regulacjami także w Niemczech można wykonać maksymalnie trzy przewozy kabotażowe jednorazowo (bez przekraczania granicy). Przewozy te muszą być wykonane tym samym pojazdem, którym przewoźnik przywiózł towar w ruchu międzynarodowym a ostatni rozładunek przed opuszczeniem Niemiec musi odbyć się w ciągu 7 dni od rozładunku towaru przywiezionego w ruchu międzynarodowym. Jeśli wjazd do Niemiec nastąpił na pusto, można wykonać tylko jeden kabotaż na terenie tego kraju.
Jeśli przewoźnik chce wozić po Niemczech musi stosować też wymogi prawa niemieckiego w zakresie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych w kwestiach dotyczących:
- zasad umowy przewozu
- masy i wymiarów pojazdów drogowych
- wymogów związanych z przewozem określonych kategorii rzeczy (rzeczy niebezpiecznych, szybko psujących się artykułów żywnościowych oraz żywych zwierząt)
- czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku kierowcy
- podatku VAT od usług transportowych
Podstawowe regulacje prawne w Niemczech to HGB – kodeks spółek handlowych oraz GeuKG – ustawa o towarowym transporcie drogowym.
Kodeks spółek określa m.in. granice odpowiedzialności przewoźnika za szkody w przesyłce powstałe w trakcie wykonywania przewozu kabotażowego. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność do wysokości nie wyższej niż 40 SDR i nie niższej niż 2 SDR za każdy kilogram wagi brutto przesyłki. Przewoźnik dodatkowo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe wskutek opóźnienia i to do trzykrotnej wartości przewoźnego. Przepisy regulujące umowę przewozu dotyczą zarówno przewoźników wykonujących przewozy pojazdami powyżej i poniżej 3.5 tony.
Ustawa o transporcie towarów określa z kolei wymogi w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (polskie OCP). Te przepisy dotyczą wyłącznie przewozów wykonywanych pojazdami powyżej 3.5 tony. Zgodnie z ustawodawstwem suma gwarancyjna nie może być niższa niż 600 tys. euro na jedno zdarzenie i 1,2 mln euro na wszystkie incydenty w okresie ubezpieczenia. Co istotne ubezpieczenie to jest obowiązkowe a jego potwierdzenie kierowca musi mieć przy sobie podczas przewozu.
Przedmiotem przepisów krajowych są także przepisy dotyczące wykroczeń i kar. W Niemczech grzywny nakładane są zarówno na przewoźnika (do 2.000 EUR za przewinienie), jak i na kierowcę (do 100 EUR).
Polscy przewoźnicy wykonujący kabotaż w Niemczech muszą stosować się do wymogów określonych w unijnym rozporządzeniu oraz przepisów federalnych, które określą prawa, obowiązki i odpowiedzialność przewoźnika świadczącego usługi przewozowe w zakresie kabotażu. Nieznajomość przepisów prawa może mieć bardo poważne konsekwencje finansowe dla przewoźnika. Warto tez pamiętać, że ewentualne spory w sądach będą rozpatrywane w oparciu o przepisy niemieckie.
Andrzej Sikorski
17 lipca, 2020 @ 7:05 am
1. Czy można się umówić, że wykonam kabotaż (zlecającym jest Firma niemiecka ale polski przewoźnik) ale prawem właściwym dla danej umowy jest Konwencja CMR a sądem właściwym dla rozpatrywania sporu jest sąd w Polsce?
2. Firma niemiecka zleca polskiemu przewoźnikowi przewóz w Polsce (przewóz krajowy) – czy można umówić się, że zamiast Prawa przewozowego będziemy stosowali Konwencję CMR?
Kaleta
25 lipca, 2020 @ 7:14 am
prosze odp mam zaladunek w polsce poniedzialek wtorek rano rozł,potem 3x zał i rozł w niemczech i i 5x zał tez w niemczech do polski czy to jest legalne czy nie mam watpliwosci by nie zostac ukaranym wysoka grzywna ,czekam na odp moj tel 794 780 747 ponizej e,mail
trans
25 lipca, 2020 @ 7:18 am
odp jak wyzej
Bartosz
22 września, 2020 @ 5:31 pm
Drodzy Państwo,
Dostałem dziś mandat w wysokości 1300 euro, za wykonanie jednego kabotażu w DE. Miałem w ręku tylko międzynarodówkę z Belgii do Francji, z rozładunkiem 16 września. Kabotaż w FR z rozładunkiem wczoraj rano i dzisiejszy list przewozowy, kabotażowy w DE. Dodam również, że kierowca wjechał do Niemiec dziś w nocy, załadował się dziś koło 12:00 w południe, rozładować miał się również dziś koło 15:00 , a o 13:00 miałem kontrolę. Kontroler BAG powołał się na niemieckie prawo kabotażowe,.w którym rzekomo jest zapis o tym, że nie wolno wykonać kabotażu w DE jeśli wykonało się już chociaż jeden kabotaz w innym kraju. Czy ktoś z Państwa spotkał się z taka interpretacja przepisów?
Z.gory dziękuję za odpowiedzi
Larol
13 czerwca, 2021 @ 6:46 pm
Tak, jeśli zrobiles kabotaż np we Francji lub belgii i potem wjechałeś na pusto do Niemiec i robisz kabotaż to jest on nielegalny.
anna
19 kwietnia, 2023 @ 11:50 am
A z jakich przepisów to wynika?
Blues
5 lipca, 2022 @ 3:28 pm
Jak to wygląda przy sabotażu pasażerskim?