Jak odzyskać należności od europejskich zleceniodawców?
Europejski nakaz zapłaty.
1. Czego dotyczy europejski nakaz zapłaty?
2. Co może wierzyciel?
3. Standardowy formularz.
4. Procedura.
5. Podsumowanie.
Opieszali kontrahenci to codzienność branży transportowej. Problem ten dotyczy nie tylko polskiego rynku. Rodzimi przewoźnicy coraz częściej narzekają bowiem na firmy z Unii Europejskiej, które nie płacą na czas swoich zobowiązań. Stanowi to istotne zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorstw. Aby odzyskać należność od zagranicznych dłużników przedsiębiorcy muszą podjąć zdecydowane kroki. Na szczęście procedury te są coraz łatwiejsze, ponieważ od pewnego czasu można składać pozwy o wydanie europejskiego nakazu zapłaty.
Czy rzeczywiście tak szybko i skutecznie można odzyskać zaległe długi z zagranicy?
Opóźnienia w płatnościach stanowią jeden z głównych powodów niewypłacalności, zagrażają istnieniu niektórych przedsiębiorstw i prowadzą do utraty dużej liczby miejsc pracy. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej od dłuższego czasu dążyły zatem do zapewnienia łatwiejszego dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz sprawnej współpracy sądowej w transgranicznych sprawach cywilnych i handlowych. Chodzi tu przede wszystkim o uproszczone i skuteczne odzyskiwanie zaległych długów, co do których nie ma sporów prawnych. W 2006 r. przygotowano nowe prawodawstwo dotyczące tych istotnych zagadnień. Przepisy wspólnotowe zagwarantowały równe zasady traktowania wierzycieli i dłużników w całej Unii Europejskiej, a co najważniejsze ograniczyły też koszty procesów sądowych.
Zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1896/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego nakazu zapłaty wierzyciele mogą dochodzić bezspornych roszczeń pieniężnych o oznaczonej wysokości, wynikających z prawa cywilnego lub handlowego w ramach jednolitego postępowania z zastosowaniem standardowych formularzy.
Formularze te można wypełnić on-line na stronach Europejskiego Atlasu Sądowniczego, prowadzonych przez Komisję Europejską. Są one dostępne we wszystkich językach. W formularzu należy zamieścić:
- możliwie wyczerpujący wykaz rodzajów dowodów na poparcie roszczenia,
- wskazanie nazwy oraz adresu stron,
- kwoty dochodzonego roszczenia łącznie z odsetkami i karami umownymi,
- okres, za jaki przewoźnik domaga się zapłaty,
- uzasadnienie roszczenia (opis okoliczności wskazanych jako podstawa roszczenia),
- okoliczności uzasadniające właściwość sądu,
- uzasadnienie transgranicznego charakteru sprawy.
Sąd wydaje europejski nakaz zapłaty obydwu stronom postępowania w terminie 30 dni.
Jeśli pozwany w ciągu kolejnych 30 dni od doręczenia wniesie sprzeciw w stosunku do europejskiego nakazu zapłaty, sprawa musi zostać przekazana sądowi cywilnemu zgodnie z prawem krajowym.
Jeśli pozwany nie złoży sprzeciwu, nakaz staje się wykonalny.
Po uprawomocnieniu nakazu przewoźnik musi złożyć wniosek o jego wykonanie do sądu lub właściwego organu ścigania w państwie członkowskim, w którym pozwany ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Wykonanie przebiega w zgodzie z zasadami i procedurami krajowymi danego państwa członkowskiego, w którym nakaz ten ma być wykonany.
Uwaga!!! Jeśli pozwany zakwestionuje roszczenie lub wniesie sprzeciw przewoźnik nadal ma możliwość skorzystania z innego postępowania zgodnie z przepisami państwa członkowskiego lub prawa wspólnotowego. Również jeśli sąd odrzuci pozew przewoźnik nie traci możliwości ponownego dochodzenia zapłaty długu – może skierować kolejny pozew w tej samej sprawie lub skorzystać z innego postępowania.
Wszelkie informacje dotyczące stosowania rozporządzenia można znaleźć w europejskim portalu „e-Sprawiedliwość”.(https://e-justice.europa.eu/home.do?action=home&plang=pl )
Zleceniodawcy, którzy nie regulują płatności w terminie to prawdziwa zmora branży transportowej. Niestety coraz więcej polskich przewoźników zmuszonych jest odzyskiwać należność także od kontrahentów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie innych państw UE. Windykacja w transporcie nie jest bardzo skomplikowana, ani bardzo kosztowna. Dzięki europejskiemu nakazowi zapłaty uproszczono i przyspieszono bowiem transgraniczne uznawanie i wykonywanie praw wierzycieli w Unii Europejskiej. Postępowanie nie wymaga stawienia się przed sądem. Powód nie musi też podejmować żadnych dodatkowych działań, musi jedynie złożyć pozew (w języku ojczystym). Koszta opłaty sądowej dla polskich przewoźników ustalane są według stawek obowiązujących na terytorium Polski. Jest to zatem korzystne rozwiązanie dla każdego przedsiębiorcy transportowego, który na co dzień współpracuje z partnerami z innych państw UE.
Informacja za: www.bip.ms.gov.pl, www.firmatransportowa.wip.pl, www.e-justice.europa.eu, Przewodnik praktyczny dotyczący zastosowania rozporządzenia w sprawie europejskiego nakazu zapłaty