„Busiarze” dostaną większe kary za przeładowany samochód
Przeładowane busy przewożące towary to prawdziwa zmora polskich dróg. Każdego roku kontrole ITD w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poniżej 3,5 tony wykazują szereg nieprawidłowości. Do niedawna mandat za przeładowane auto wynosił od 20 zł do 500 zł, a Resort Infrastruktury i Budownictwa od lat zapowiadał podwyższenie kar i wprowadzenie ich stopniowania w zależności od skali naruszenia przepisów. Prawdziwa rewolucja rozpoczęła się jednak od momentu wprowadzenia Pakietu Mobilności – zmienił się taryfikator kar, a odpowiedzialność za przeładowanego busa spadła również na przewoźnika.
Nieuczciwa konkurencja dla firm transportowych
Auta dostawcze o DMC do 3,5 tony z definicji przeznaczone są do przewozu niezbyt ciężkich ładunków. Większość z nich wykorzystywana jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Według obowiązujących przepisów busy traktowane są jako auta osobowe. Dzięki temu mogą jeździć szybciej niż pojazdy ciężarowe, a dodatkowo nie podlegają obowiązkowi opłaty elektronicznej. Ale to nie wszystko, ponieważ przedsiębiorcy wykorzystujący samochody dostawcze nie muszą uzyskiwać zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji, certyfikatu kompetencji zawodowych, nie muszą zatrudniać zawodowych kierowców ani przestrzegać norm czasu prowadzenia pojazdów i wymaganych odpoczynków. Inaczej mówiąc, nie muszą spełniać rygorystycznych norm wynikających z ustawy o transporcie, a mimo to zarobkowo przewożą towary w niemal takich samych ilościach, jak licencjonowani przewoźnicy drogowi. Przedsiębiorcy tacy rzecz jasna ponoszą o wiele mniejsze koszty i w ten sposób są bardziej konkurencyjni.
Więcej ładunków w busie = większy zysk
Ta „swoboda” w działaniu na rynku przewozów i chęć dużego zysku prowadzi jednak do sytuacji niebezpiecznych. Coraz więcej dostawczaków jest mocno przeładowanych. Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi regularne kontrole związane z ważeniem aut dostawczych, w wyniku których rokrocznie ok. 90% sprawdzonych pojazdów jest przeciążonych. Inspektorzy informują, że przeciążenia te wynoszą niejednokrotnie nawet kilka ton więcej niż dopuszcza producent pojazdu. Wytrzymałość konstrukcyjna takiego samochodu nie jest po prostu przystosowana do przewożenia dużej ilości towarów. Ze statystyk wynika, że przeładowania te są procentowo o wiele większe od tych notowanych w pojazdach ciężarowych.
Przeładowanie samochodu do 3,5 tony jest po prostu niebezpieczne
Przeładowany pojazd na drodze stwarza ogromne zagrożenie dla innych użytkowników np. podczas omijania przeszkody czy gwałtownego hamowania. Pojazd taki jest po prostu niesterowany, niestateczny i ma wydłużony czas hamowania. Są też inne aspekty sprawy; w samochodach do 3,5 tony nie trzeba montować tachografów. Kierowcy mają zetem nienormowany czas pracy. Zdarza się zatem, że spędzają za kółkiem kilkanaście godzin bez przerwy. Poza tym kierowcy busów nie muszą mieć żadnych uprawnień do transportu towarów (oprócz prawa jazdy kat B), nie muszą przechodzić szkoleń okresowych, ani badań psychologicznych. To również nie sprzyja bezpieczeństwu na drogach.
Wysokość mandatów i punkty karne za przeładowanie busa w 2022 roku
Busiarze nagminnie łamią przepisy, gdyż kara za niezgodne z warunkami technicznymi użytkowanie samochodów dostawczych w ich przypadku wynosiła do niedawna maksymalnie 500 zł (gdzie kara za przeciążony pojazd ciężarowy to nawet 15.000 zł). Kwota była relatywnie mała i wkalkulowana po prostu w koszty prowadzenia działalności. Taryfikator nie przewidywał również punktów karnych za takie wykroczenie. Nierzadko zdarzłoa się również, że kierowca po prostu odmawia wykonania ważenia, za co także groził minimalny wymiar kary. Zdarzało się, że auto było usuwane na parking, ale i to nie odstraszało tych, którzy łamali przepisy, gdyż profity z tego typu działań były o wiele większe.
Wysokość mandatów i punkty karne za przeładowanie busa w 2022 roku
ITD od dawna postulował o zwiększenie kar za przeładowanie auta do 3,5 tony, aby w końcu ukrócić ten groźny proceder. Od stycznia 2022 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów, na podstawie nowelizacji prawa o ruchu drogowym z 10 grudnia 2021 roku.
kara za przeładowanie auta do 3,5 t 2022:
- 500 zł – w przypadku przekroczenia DMC o 5%,
- 1 000 zł – w przypadku przekroczenia DMC od 5% do 10%,
- 1 500 zł – w przypadku przekroczenia DMC od 10% do 20%,
- 2 000 zł – w przypadku przekroczenia DMC co najmniej o 20%.
Mandat za przeładowanie busa, czyli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, wystawiany jest na podstawie art. 97 Kodeksu wykroczeń w zw. Z art. 61 ust. 1 ustawy Prawa o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.), który zawiera dopisek o uczestniku ruchu, wykraczającego przeciwko tej ustawie. Wynika z niego, że osoba taka może otrzymać karę grzywny do 3.000 zł. Najwyższy mandat będzie można otrzymać także za uniemożliwienie wykonania ważenia pojazdu.
Jeśli chodzi o punkty karne za przeładowanie busa, najwyższą stawką od stycznia 2022 roku jest 15 punktów karnych, gdzie prawo jazdy stracić można już przy 20 punktach (w przypadku niedoświadczonych kierowców). Od 17 września 2022 roku jeszcze bardziej zaostrzają się przepisy związane z punktami karnymi – nie będzie można ich niwelować w WORD-ach, a na dopuszczających się wykroczeń nałożona zostanie tzw. recydywa, w czasie której za złamanie tego samego przepisu obowiązywać będzie podwójny mandat. Oznacza to, że również kary za przeładowanie auta do 3,5 t może się podwoić.
pozdrawiam
10 maja, 2017 @ 8:40 pm
Brawo. Oto państwo policyjne pis-u. Zniszczyć początkującą firmę mandatem 15 tys. zł. Tak to powinno pokryć dziurę budżetową spowodowaną programem 500 +
Letko
3 października, 2018 @ 7:56 am
A jak im płacimy podatki dochodowe za jazdę przeladowanymi samochodami to nikt wtedy nie zapyta czy jechałeś legalnie czy przeładowany…. W głowach i tyłkach im do góry się przewraca byle tylko dobić wszystkich a oni milionami se będą premie dawali a zwykły szaraczek musi zapierniczac po 24 godzin aż padnie na twarz….
Jantur
25 listopada, 2020 @ 8:55 am
Widzę pierwszy komentarz bardzo trafny, minęły 3 lata i jest jeszcze gorzej…. Co do artykułu o busach to super, może warto byłoby trochę nowych treści dodać :)! Mój bus jeździ cały czas, i oby jeździł jak najdłużej 😀
Piotr
19 września, 2022 @ 8:16 pm
Zarabiam na busie 150pln dniówki. Teraz boję się dotrwać do końca tygodnia żeby nie stracić prawka. Mam 6pkt na koncie wiec jak mnie chapnom to mi 15 dowalom i po prawku.
Oczywiście porzucam tą pracę ale do końca tygodnia muszę dojeździć żeby dać żonie pieniądze na chleb a spedytorzy i pracodawca maja gdzieś to że ryzykuję.
Dlaczego kara się tak surowo kierowcę. Przecież ja jestem zmuszany do zabierania ładunków o wadze około 2 ton notorycznie a kasę zbija szef. To jemu dowalić i jemu te punkty to nikt przeładowany nie będzie jeździł
Marek SIATKA.
1 grudnia, 2020 @ 5:25 pm
No brawo brawo Inspektorki się cieszą bo większe pole do popisu, a że się zgnoi drobnego przedsiębiorcę czy rolnika to bez znaczenia. Jeśli chcą bezpieczeństwa to czemu tak jak w Niemczech nie można dopiąć przyczepy o max. Masie calk. 5.5 tony. Bez tachografu i innych dodatkowych zezwoleń,, było by bezpiecznie. Każdy bus dopiol by przyczepę ciężar by się rozłożył i było by ok. Ale nie trzeba utrudnić i najlepiej karać. Pozdrawiam wszystkich busiarzy.
Mleko
8 grudnia, 2020 @ 5:03 pm
To może od 50zl do 1500zl, bo 15 000zl to chyba coś przesądzone.
Piotr
18 stycznia, 2021 @ 12:47 pm
Kupili do 3.5t wiedzą ze będą ładować po 5t i placzą że mandat dostaną od ci cwaniaki wiadomo ze będą jakoś regulować w przyszłości
SPOMASZ
17 sierpnia, 2021 @ 12:42 pm
Taka ustawa uderzy głównie w rolników i prywatne osoby bo to oni poniosą większe koszty.
Firmy busiarskie fakt najmą kierowców z C do pracy itd. ale pewnie im się to opłaci. A ja chcąc pojechać sobie na szybko po bloczki na budowe, drewno na opał, sprzęt polowy będę musiał się PROSIĆ, aby jaśniepan z firmy transportowej przyjechał po tak małe zlecenie i mi pomógł. Po drugie pakuje na swojego busa kiedy chcę i po temacie bez telefonów umawiania się i cen z kosmosu itd. Mam czas to działam. Wystarczy DMC na B zwiększyć do 5-6 ton tak, aby większe busy mogły to obsłużyć i tyle. Przynajmniej nie będzie się z nich robiło kryminalistów a te samochody są konstrukcyjnie do tego przygotowane.
Rynek usług w tym kraju to nadal dno dlatego też ludzie kombinują.
Mas
6 stycznia, 2022 @ 9:48 am
Kupijac auto do 3.5 jest świadomy tego że dota i nie dalej są ludzie którzy mają ciazarowki na własny użytek i płacą drogowe itp ale po co lepiej kupić busa po co przepłacać i płacić państwo lepiej zapłacić mały mandat i będzie ok
Dziadzia13
10 kwietnia, 2022 @ 7:17 am
Autami do 8 ton powinno się jeździć na kat B, po np 3 latach od zdania prawa jazdy, przecież te auta co teraz są to się nimi jeździ lepiej jak golfem
Antoni
20 kwietnia, 2022 @ 2:52 pm
Prawie w każdej dziedzinie życia haniebny zamordyzm, z licytacją kto wiecej komu do……li. Przecież aktualna wysokość mandatów to czysty bandytyzm. Zwłaszcza dodawanie i kumulowanie kar za poszczególne wykroczenia w tym samym momencie np. tym samym pojazdem. Powinna istnieć tak jak w prawie karnym kara łączna.Przykładowo sprawca dokonał kilku włamań i za kazde dostał po 2 lata odsiadki to nie znaczy , że pójdzie do paki na 14 lat, bo kara łączna wyniesie np. 3 lata . Tutaj w drogówce nie – można wiec dodawać mandaty za wykroczenia i uwalić kogoś grzywną np 10, czy `15 tys. zł. Misiaki i krokodyle drogowe w ekstazie, a taki np emeryt który się chwilowo zgamoniował już sie nie podniesie. Wiadomo, że nie dotyczy to wszelkiej palanterii przy władzy. Oni po prostu nie płacą takich mandatów bo ich , a jakże to nie dotyczy.
Roman
14 września, 2022 @ 2:14 pm
Podajcie konkretny przepis wykonawcz
busiarz
1 grudnia, 2022 @ 1:57 am
Pytanie czy w końcu ktoś zajmie się przewozem osób do niemiec. Busy 9 osobowe jeżdżą cały czas bez tachografów. Jeden kierowca na całą trasę. Według mnie to większe zagrożenie niż przeładowany dostawczak o kilkaset kilogramów…
Koli
29 maja, 2024 @ 11:24 pm
W chwili obecnej Kat. B 3,5 tony powinna być zwiększona do conajmniej 5 ton. Busy są przystosowane do takiego obciążenia a systemy wspomagające pracę kierowcy ułatwiają prowadzenie pojazdu. Jedynie można dać ograniczenie o np. 3 lub 5 lat praktyki na b 3,5 t. celem poznania jak zachowuje się pojazd w czasie jazdy a po tym okresie zwiększenie kat. b uprawnia do prowadzenia pojazdów 5 lub 7 ton w zależności od konstrukcji pojazdu.
KILO
29 maja, 2024 @ 11:33 pm
ITD i Straż Miejska/Wiejska – Kontrolę powinny przeprowadzać POLICJA tzw. DROGOWA i to skupione w ramach jednej organizacji.
ITD włączyć do policji stworzyć jedną strukturę z jednymi uprawnieniami uporządkować ten cały bałagan. ITD kontroluje a do niektórych wykroczeń nie ma uprawnień i wzywa POLICJĘ, i tak dwie służby zaangażowane do jednego zdarzenia.