Zmiany w rosyjskich przepisach w 2015 roku
24 listopada 2014 roku została przez władze Rosji podpisana umowa o kontroli państwowej wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych i o odpowiedzialności za naruszenia trybu ich wykonywania.
Jakie zmiany związane są z tą ustawą? Poniżej przedstawiamy najważniejsze.
- Na kierowcę może zostać nałożona grzywna w wysokości od 150 do 200 tysięcy rubli (blisko 40 tysięcy dolarów) za nieprawidłowości w przewozie między punktami przez zagranicznego przewoźnika.
- Grzywną od 100 do 150 tysięcy rubli zostanie obciążony kierowca za transport bez lub z nieprawidłowo wypełnionym zezwoleniem oraz jeśli zabraknie podczas kontroli tzw. talonu ewidencyjnego.
Kary te musi zapłacić kierowca przed opuszczeniem terenu Rosji, nie ma tym samym możliwości odwołania się od decyzji organu kontrolującego. Osobnym tematem dyskusji pozostaje wysokość kary, której kierowca ze swojej kieszeni nie jest w stanie zapłacić.
- Wprowadzone zostają terminy: ładunek kraju trzeciego, zezwolenie, talon ewidencyjny, zawiadomienie. Brak jednak w ustawie jakichkolwiek informacji o tym, w jaki sposób ustalane będzie pochodzenie ładunku. Co istotne na mocy Konwencji CMR, której Rosja tez jest członkiem, ocenie nie podlega pochodzenie towaru, a pod uwagę bierze się miejsce rozładunku i załadunku.
- Obowiązkiem przewoźnika będzie udokumentowanie przed organami kontrolnymi przewozu nie tylko listem przewozowym CMR, ale także fakturami, certyfikatami pochodzenia towaru, certyfikaty weterynaryjne, fitosanitarne, zlecenia przewozu towaru.
- Zgodnie z ustawą przejazd po drogach pojazdów o dużej masie lub dużych gabarytach wymaga specjalnego zezwolenia.
Ustawa wejdzie w życie 24 lutego 2015 roku. Aż trudno komentować jej zapisy, gdyż gołym okiem widać, że narusza ona podstawowe przepisy prawa międzynarodowego i uderza w zagranicznych przewoźników. Czy przestaniemy jeździć do Rosji?
24 listopada 2014 roku została przez władze Rosji podpisana umowa o kontroli państwowej wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych i o odpowiedzialności za naruszenia trybu ich wykonywania.
Jakie zmiany związane są z tą ustawą? Poniżej przedstawiamy najważniejsze.
- Na kierowcę może zostać nałożona grzywna w wysokości od 150 do 200 tysięcy rubli (blisko 40 tysięcy dolarów) za nieprawidłowości w przewozie między punktami przez zagranicznego przewoźnika.
- Grzywną od 100 do 150 tysięcy rubli zostanie obciążony kierowca za transport bez lub z nieprawidłowo wypełnionym zezwoleniem oraz jeśli zabraknie podczas kontroli tzw. talonu ewidencyjnego.
Kary te musi zapłacić kierowca przed opuszczeniem terenu Rosji, nie ma tym samym możliwości odwołania się od decyzji organu kontrolującego. Osobnym tematem dyskusji pozostaje wysokość kary, której kierowca ze swojej kieszeni nie jest w stanie zapłacić.
- Wprowadzone zostają terminy: ładunek kraju trzeciego, zezwolenie, talon ewidencyjny, zawiadomienie. Brak jednak w ustawie jakichkolwiek informacji o tym, w jaki sposób ustalane będzie pochodzenie ładunku. Co istotne na mocy Konwencji CMR, której Rosja tez jest członkiem, ocenie nie podlega pochodzenie towaru, a pod uwagę bierze się miejsce rozładunku i załadunku.
- Obowiązkiem przewoźnika będzie udokumentowanie przed organami kontrolnymi przewozu nie tylko listem przewozowym CMR, ale także fakturami, certyfikatami pochodzenia towaru, certyfikaty weterynaryjne, fitosanitarne, zlecenia przewozu towaru.
- Zgodnie z ustawą przejazd po drogach pojazdów o dużej masie lub dużych gabarytach wymaga specjalnego zezwolenia.
Ustawa wejdzie w życie 24 lutego 2015 roku. Aż trudno komentować jej zapisy, gdyż gołym okiem widać, że narusza ona podstawowe przepisy prawa międzynarodowego i uderza w zagranicznych przewoźników. Czy przestaniemy jeździć do Rosji?