Zmiany w przepisach dotyczących tachografów, marzec 2015
Już 2 marca wejdzie w życie nowe odstępstwo w rozporządzeniu 561/2006/WE, a także to dotyczące prowadzenia wpisów na wykresówkach
Obie te zmiany są ze sobą powiązane. Nowe przepisy dotyczące tachografów (rozporządzenie 165/2014) wejdą w życie w marcu, jednak będą to zmiany częściowe, większość z nich zacznie obowiązywać od przyszłego roku.
Od nowego miesiąc kierowca nie będzie musiał wozić przy sobie stosu dokumentów, które będą umożliwiały mu poświadczenie o niewykonywaniu pracy. Otóż w momencie, kiedy kierowca oddala się od pojazdu i nie może używać tachografu, to ręcznie wprowadza informacje o swojej aktywności na wykresówkę lub manualnie na kartę kierowcy. Od marca nie potrzebuje dodatkowo żadnych zaświadczeń, jak było dotychczas, które będą potwierdzały wykonywanie danych czynności, przykładem może tu być chociażby przebywanie na urlopie.
Z kolei rozporządzenie 561/2006 znane każdemu, kto związany jest z branżą TSL, a regulujące czas pracy lub jazdy, odpoczynków i przerw, używania tachografów , wiosną zapisze na swoim koncie kilka zmian. Dotyczyć będą one przede wszystkim pojazdów o dmc mniejszej niż 7,5 tony, które służą do przewozu materiałów, sprzętu lub urządzeń, które są niezbędne dla kierowcy w wykonywaniu jego pracy, np. maszyny, narzędzia budowlane. Istotny jednak jest fakt, że dla kierowcy poruszającego się takim pojazdem jego prowadzenie nie jest głównym zajęciem, może nim być (zgodnie z przywołanym przykładem) praca na budowie. Kierowców nie obowiązują wówczas przepisy rozporządzenia. Co więcej dotychczas mogli oni poruszać się jedynie w odległości 50 kilometrów od siedziby firmy, zgodnie z odstępstwem wydłuża się ją do 100 kilometrów.
Takie same zasady obowiązywać będą:
- Pojazdów o dmc poniżej 7,5 tony (także zespołu pojazdów), które używane są przez operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe lub wybrane z nich, a także do wspomnianego przewozu materiałów lub sprzętu czy urządzeń niezbędnych do wykonywania pracy przez kierowcę.
- Pojazdów, które przewożą rzeczy z napędem na gaz ziemny lub ciekły lub z napędem elektrycznym o dmc nieprzekraczającej 7,5 tony razem z przyczepami lub naczepami.
- Pojazdów przewożących żywe zwierzęta z gospodarstw na targowiska, a także z targowisk do miejscowych rzeźni.
O kolejnych zmianach wchodzących w życie będziemy na bieżąco informować.