ViaBox-kary i formy kontroli
Urządzenie pokładowe viaBOX- co to jest? Jakie formy kontroli i ewentualne kary?
Na początku lipca 2011r. wszyscy właściciele samochodów ciężarowych zostali zobowiązani do regulowania w sposób elektroniczny opłat za przejazdy wyznaczonymi odcinkami autostrad i dróg krajowych.
Każdy taki pojazd musi posiadać urządzenie pokładowe viaBox.
viaBox- co to jest?
Urządzenie, wielkością zbliżone do telefonu komórkowego. Jego zadaniem jest przekazywanie zapisanych informacji o pojeździe do przekaźników zainstalowanych na bramkach poboru opłat.
Innymi słowy – pojazd wyposażony w viaBox porusza się po płatnych drogach, a urządzenie viaBox nalicza stosowne opłaty. Samochód nie ma prawa wjazdu na drogę płatną bez urządzenia viaBox naładowanego kwotą wystarczającą na opłacenie danego odcinka drogi. Za każdego viaBox-a pobierana jest kaucja w wysokości 120 zł. Zakładając konto przedpłacone, należy je zasilić zanim zarejestrowane w systemie auta zaczną korzystać z sieci dróg płatnych. Minimalne zasilenie wynosi 120 zł.- za każdy pojazd. Wpłaty można dokonać gotówką, przelewem, kartą paliwową lub bankową. Funkcjonują dwie formy płatności:
- przedpłata z doładowanego wcześniej konta to Pre-Paid
- płatność w okresach rozliczeniowych, na podstawie faktury to Post-Paid
Należy się zarejestrować w systemie viaTOLL, aby otrzymać urządzenie pokładowe viaBox: http://viabox.pl/rejestracja-w-systemie-viatoll/
Zainstalowanie i sygnały viaBox
Instalując urządzenie w kilku pojazdach, trzeba zwróć uwagę, by viaBox został zamontowany w tym, do którego został przypisany.
Instrukcja obsługi viaBox:
http://viabox.pl/wpcontent/uploads/2011/07/viabox_instrukcja_obslugi.pdf
Urządzenie posiada polską instrukcję obsługi, która objaśnia zasady jego działania. Zasilane jest bateriami, dlatego nie wymaga podłączenia do gniazdka.
Sygnały podczas jazdy:
Nad stanem konta czuwa kierowca, który musi bacznie obserwować sygnały wydawane przez viaBOx, żeby móc uzupełnić kredyt w odpowiednim momencie.
Przejeżdżając przez punkt poboru opłat urządzenie wydaje sygnały dźwiękowe:
- Pojedynczy sygnał– pobranie opłaty, przejazd dozwolony
- Dwukrotny sygnał– stan konta jest niski i należy je doładować
- Czterokrotny– brak środków i zablokowanie urządzenia via Box.
- Brak dźwięku- opłata nie została pobrana.
Prowadzący pojazd o zerowym saldzie na koncie, będzie traktowany, jako osoba łamiąca obowiązek uiszczenia opłaty za przejazd i będzie podlegać karze.
Uprawnieni do kontroli i ewentualne kary
Kontrola uregulowania opłaty, na płatnym odcinku drogi odbywa się na dwa sposoby:
- Pierwszy – kontrola stacjonarna (bramka identyfikuje numer viaBoxu i wysokość uregulowanej opłaty oraz rejestruje pojazd, którym się poruszamy). Próba oszukania systemu wysyłana jest do centrum kontroli, a także do jednostek mobilnych.
- Drugi – ITD, czyli kontrola mobilna
Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego posiadają specjalne samochody wyposażone w urządzenia do kontroli viaBox-ów (kontrolują numer seryjny, czy posiadane urządzenie w pojeździe jest do niego przypisane)
Wysokość kar
Skutki elektronicznego poboru opłat dla wielu przewoźników i kierowców odczuwalne są w postaci dotkliwych kar. Największym problemem są kary naliczane w tzw. trybie rozliczeń przedpłaconych czyli pre-paid. Wysokość kary za nieuiszczenie opłaty wynosi 3000,00 zł.
W przypadku mijania kilku bramek bez środków na koncie viaToll sumowane są kary za każdą z mijanych bramek (efekt, to nałożenie kary w wysokości kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu tysięcy złotych).
Te kary są nakładane na kierowców.
Dodatkowe informacje
Szczegółowe i aktualne informacje dotyczące: poboru opłaty elektronicznej, wysokości jej stawek, sieci dróg płatnych, punkty dystrybucji i Punkty Obsługi Klienta uzyskać można:
- na stronie internetowej systemu viaTOLL viatoll.pl
- dzwoniąc pod nr. 800 101 101 (bezpłatny dla telefonów stacjonarnych w Polsce)
- dzwoniąc pod nr. 48 22 521 10 10 (płatny dla telefonów komórkowych i dzwoniących z zagranicy- koszt połączenia zgodnie ze stawką operatora)