Suma gwarancyjna ubezpieczenia OCP
Dlaczego suma gwarancyjna ubezpieczenia OCP ma takie duże znaczenie dla przewoźnika drogowego?
Suma gwarancyjna ma niebagatelne znaczenie w przypadku zawierania umowy ubezpieczenia OCP przewoźnika. Limit odpowiedzialności ustalany jest indywidualnie i stanowi on górną granicę, do której towarzystwo ubezpieczeń wypłaci należną kwotę za szkody spowodowane przez przewoźnika w przewożonym towarze. Jeśli przedsiębiorca zawrze właściwe ubezpieczenie, ewentualna szkoda nie spowoduje większej straty w finansach. Jeśli pozwoli sobie jednak na jakiekolwiek zaniedbania w tej kwestii, straty pokryje z własnej kieszeni.
Jest kilka możliwości określenia sumy oraz wariantu ubezpieczenia. Przewoźnik musi zatem poznać wszystkie możliwości i wybrać ten optymalny z punktu widzenia swojego interesu.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem polisy?
O tym jakie znaczenie ma określenie w umowie ubezpieczenia właściwej sumy gwarancyjnej oraz jej rodzaju przewoźnik dowiaduje się najczęściej w przypadku powstania szkody. Niestety wielokrotnie zdarza się, że ubezpieczyciel odmawia wypłaty części, a nawet całości odszkodowania z polisy.
Przewoźnik musi sprawdzić zatem kilka istotnych rzeczy przed zawarciem umowy z zakładem ubezpieczeń. Przede wszystkim powinien zadbać o to, by suma ubezpieczenia była minimum taka, jak najdroższy ładunek, który będzie przewoził. Zbyt niska suma gwarancyjna może nie wystarczyć na pokrycie całej szkody z posiadanej polisy OCP, co spowoduje, że za część szkody przewoźnik będzie musiał zapłacić sam.
Dodatkowo przedsiębiorca powinien upewnić się, czy suma ubezpieczenia jest pomniejszana po szkodzie, czy też pozostaje stała bez względu na liczbę i wielkość szkód. Jest kilka wariantów określenia sumy ubezpieczenia. Wśród nich wyróżniamy:
- Sumę ubezpieczenia na jedno i wszystkie zdarzenia – po wypłacie odszkodowania jest ona każdorazowo pomniejszana o jego wartość. Zmniejszanie się sumy gwarancyjnej po wypłacie odszkodowania może doprowadzić z czasem do wygaśnięcie polisy (po wykorzystaniu całej jej wartości) lub od razu; w przypadku szkody całkowitej.
- Sumę ubezpieczenia na każde zdarzenie – w tym przypadku suma ubezpieczenia nie ulega pomniejszeniu o wypłacone odszkodowania i ma zastosowanie do każdej szkody (niezależnie od liczby zdarzeń). Towarzystwo ubezpieczeń odpowiada za wszystkie zdarzenia, jakie wystąpią w okresie objętym ubezpieczeniem (do wysokości sumy).
- Sumę ubezpieczenia w agregacie rocznym z limitem odpowiedzialności ubezpieczyciela – suma odszkodowań za wszystkie szkody zaistniałe w rocznym okresie ubezpieczenia nie może przekroczyć maksimum uzgodnionego w polisie. Jeśli suma ta zostanie skonsumowana przed upływem okresu ubezpieczenia, ochrona ubezpieczeniowa automatycznie przestaje działać.
Podsumowując
Znaczenia sumy gwarancyjnej w polisie OCP nie warto lekceważyć. Do najważniejszych jej składników należy zarówno jej wysokość, jak i wariant określenia sumy ubezpieczenia w umowie. Z punktu widzenia przewoźnika najlepszym rozwiązaniem jest suma ubezpieczenia na każde zdarzenie (przewoźnik jest ubezpieczony na każde zdarzenie do danej kwoty). Tylko w tym przypadku firma przewozowa nie będzie musiała dopłacać z własnych środków aby pokryć roszczenia zleceniodawców w razie wystąpienia kilku szkód w ciągu roku.
Jak pokazuje jednak praktyka, przewoźnicy bardzo często nie zwracają uwagi na ogólne warunki umowy, a wśród nich wariant określenia sumy ubezpieczenia. Okazuje się potem, że przewożony towar nie jest objęty należytą ochroną, a przedsiębiorca transportowy po zaistnieniu szkody wpada w poważne tarapaty finansowe. I tu doskonale sprawdza się powiedzenie ?mądry Polak po szkodzie?.
Informacja za: www.logistyczny.com, www.firmatransportowa.pl, www.poradniktransportowy.pl