Przewóz towarów chłodzonych – rynek i ogólne informacje
Jakie wyzwania stawia przewoźnikowi rynek towarów chłodzonych?
W ostatnich latach można zaobserwować wzrost zapotrzebowania na przewóz towarów w kontrolowanej temperaturze. Jednak za tym zapotrzebowaniem idzie także zwiększenie wymagań dotyczące transportu towarów podczas przewozów, których niezwykle istotne jest utrzymanie odpowiedniej temperatury.
Powstawanie coraz większej liczby marketów, a także mniejszych sklepów samoobsługowych powoduje, że więcej towarów jest przeznaczonych do przewozu w chłodniach. Jak wiadomo warunki transportu chłodzonych towarów szczegółowo określa umowa ATP oraz ustawa o transporcie drogowym. To na podstawie ustawy przewoźnik wie, jakie dokumenty obowiązują przy przewozie ładunku w temperaturze kontrolowanej, zaś międzynarodoa umowa będąc porozumieniem dotyczącym przewozu towarów utrzymując je w najwyższej jakości określa warunki przewozu, charakteryzuje pojazdy, warunki termiczne, oraz podaje wytyczne obowiązujące przy przewozie zamrożonych artykułów spożywczych.
Wracając jednak do istoty tego wpisu. Co stanowi największe wyzwanie w przewozie towarów chłodzonych?
Po pierwsze jest to załadunek i rozładunek towaru.
Moment krytyczny, kiedy najtrudniej utrzymać stałą, kontrolowaną temperaturę pojazdu. Dzisiaj od każdej firmy transportowej, która przewozi ładunek chłodniami wymaga się wydruku temperatury, dlatego też należy zadbać, by każdy z pojazdów był wyposażony w urządzenie monitorujące poziom zimna. Obecnie coraz częściej można spotkać się z praktyką niewypłacenia wynagrodzenia przewoźnikowi do momentu przedstawienia wydruku temperatury
Drugim z wyzwań jest różnorodność lub ilość przewożonych towarów, co bezpośrednio związane jest z powstawaniem coraz większej liczby marketów i małych sklepów samoobsługowych. Te drugie chcą, by dostarczano im zróżnicowany towar, którego przewóz wymaga różnych temperatur. W związku z tego rodzaju zleceniem należy dysponować chłodniami z tak zwaną ścianą grodziową, która umożliwia podział przestrzeni ładunkowej, a tym samym przewóz towarów w różnych temperaturach. Ściana grodziowa w chłodniach jest regulowana, czyli nie utrzymuje sztywno przyjętego podziału.
W odwrotnej sytuacji, kiedy należy dostarczyć dużą ilość towaru, warto dysponować chłodnią typu „doppelstock”. Jest to chłodnia, którą charakteryzuje podwójna podłoga, a w której istnieje możliwość zamontowania belek, które znajdują się na bocznych ścianach przestrzeni ładunkowej, a dzięki którym istnieje możliwość uzyskania drugiego poziomu ładownego. Zastosowanie „doppelstock” umożliwia załadowanie nawet 66 lekkich palet, na przykład takich, na których przewożone są kwiaty czy niektóre z warzyw. Jeśli rozejrzeć się w wymaganiach, jakie są stawiane przewoźnikom, to można zauważyć ruch w samej produkcji różnego rodzaju chłodni. Można już bowiem spotkać chłodnie typu doppelstock ze ścianą grodziową. Takie rozwiązanie daje wiele możliwości przewozu różnego rodzaju chłodzonych towarów.
Kolejne z wyzwań stawia także sam rynek
Przewoźnicy zaczynają specjalizować się w przewozie konkretnego rodzaju towaru, gdyż jego różnorodność jest coraz większa. Spotkać można przedsiębiorstwa, które tylko świadczą usługi transportowe leków, czy kwiatów. Powstały specjalne chłodnie hakowe do przewozu tuszy.
Sam przewoźnik, jeśli decyduje się na przewóz ładunku, który wymaga kontrolowania temperatury powinien mieć na uwadze wiele aspektów, które mogą na niego zrzucać odpowiedzialność za uszkodzenie ładunku, w tym przypadku bark utrzymania wymaganej temperatury. Dlatego też już przy przyjęciu zlecenia należy zwrócić uwagę na stawiane wymagania chłodnicze, powinno się ustalić zakres temperatury, w jakiej towar ma być przewożony. W tym przypadku istotne jest również sprawdzenie temperatury ładunku, który ma zostać do chłodni załadowany. Dochodzi bowiem do sytuacji, że produkt ma być przewożony zgodnie ze zleceniem w temperaturze -15 stopni, zaś podczas ładowania ma on temperaturę -8 stopnic Celsjusza. Chłodnia nie jest zamrażarką nie spowoduje obniżenia temperatury ładunku. Jest to bardzo istotne, a często przez przewoźników pomijane.
Co ważne, należy pamiętać o częstszych przeglądach chłodni, sprawdzania szczelności drzwi, nadwozia, co ma wpływ na efektywność systemów chłodniczych zainstalowanych w chłodniach.
Z całą pewnością rynek przewozu towarów wymagających konkretnej temperatury będzie się rozwijał. Warto zwrócić uwagę, jakie możliwości przewozu tego rodzaju ładunku istnieją w ramach działalności przedsiębiorstwa, a przede wszystkim zapoznać się z wymaganiami tego rodzaju przewozów, których realizacja wymaga dość dużej precyzji i staranności.