Platforma administracyjna dla przewoźników
Elektroniczny Punkt Kontaktowy – przydatna platforma administracyjna dla przewoźników
Elektroniczny Punkt Kontaktowy (ePK) to usługa elektroniczna, dzięki której każdy przedsiębiorca może dopełnić procedur i formalności związanych z działalnością gospodarczą drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. Zapewnia on także dostęp zainteresowanym osobom do katalogu informacji oraz umożliwia uzyskanie odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania, których tematyka jest zgodna z funkcjonowania Punktu Kontaktowego.
Także przewoźnicy mogą mieć z niego bardzo ważną korzyść – mogą bowiem złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych, zezwalających na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy oraz osób. Co jeszcze ułatwia e-punkt?
Wnioski o przyznanie licencji transportowych
Elektroniczny Punkt Kontaktowy to doskonała droga kontaktu z właściwymi organami oraz sposób na dokonanie wielu czynności elektronicznie. Zwłaszcza jeśli chodzi o przewoźników mogą oni z łatwością zrealizować procedury GITD; szczególnie te wyznaczone przez Biuro ds. Transportu Międzynarodowego. I tak dzięki ePK przedsiębiorca transportowy może:
- Złożyć wnioski o przyznanie licencji wspólnotowych zezwalających na zarobkowy przewóz towarów oraz zarobkowy autobusowy i autokarowy przewóz osób. Załatwienie sprawy powinno nastąpić niezwłocznie. W przypadku, gdy wymagane jest wszczęcie postępowania wyjaśniającego załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca. Licencję wydaje się na podstawie dokumentów dołączonych do wniosku; w szczególności kopii zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
- Poinformować GITD o zmianie ważnych danych tj. zmianie nazwy, adresu, osoby zarządzającej transportem w firmie, nowej lokalizacji bazy transportowej, wymianie taboru, zmianie numeru rejestracyjnego, zmianie prawa dysponowania pojazdem itp.
- Uzyskać wtórniki zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji wspólnotowej oraz wypisów z licencji wspólnotowej.
- Realizować procedury dotyczące świadectw kierowców (wydanie, kontynuacja, zmiana, wydanie wtórnika).
- Ubiegać się o wznowienie certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu.
Uwaga!!! Aby móc realizować procedury w sposób elektroniczny, należy posiadać profil zaufany ePUAP (mobilny podpis elektroniczny służący do logowania w systemach e-administracji) lub podpis kwalifikowany (elektroniczny podpis równoważny podpisowi własnoręcznemu; służy do podpisywania dokumentów i umów, które mają moc prawną). Jeśli jednak przedsiębiorca nimi nie dysponuje, może wypełnić elektroniczny wniosek i złożyć go w urzędzie.
Elektroniczny Punkt Kontaktowy to platforma, na której obecny i przyszły przedsiębiorca może znaleźć szczegółowe informacje o interesującej dziedzinie działalności gospodarczej, obowiązujących procedurach i formalnościach, właściwych przepisach prawa, a także wypełnić formularz elektroniczny i wysłać go do odpowiedniego urzędu przez Internet. Punkt kontaktowy przekazuje dane właściwym organom.
Jeśli chodzi o rodzime firmy transportowe, dedykowane są dla nich liczne procedury upowszechniane przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (w szczególności możliwość uzyskania odpowiednich licencji). Już w najbliższym czasie planowane jest także udostępnienie nowych usług elektronicznych w ePK realizowanych przez ten urząd.
Punkt jest dostępny pod adresem www.biznes.gov.pl, a korzystanie z niego jest bezpłatne. Za utworzenie i funkcjonowanie ePK odpowiada Ministerstwo Gospodarki.
Informacja za: www.mg.gov.pl, www.mojafirma.infor.pl, www.wikipedia.org, www.biznes.gov.pl