Licencja na pośrednictwo w transporcie – od A do Z.
Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają samochodów ciężarowych, a zamierzają jedynie pośredniczyć przy przewozach towarowych, powinni złożyć wniosek o udzielenie licencji na wykonywanie transportu w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
Zasady wykonywania krajowego transportu drogowego osób i rzeczy reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414, z późn. zm.).
Posiadanie licencji na pośrednictwo wymaga od przedsiębiorcy wyraźnie określonych reguł. Skompletowanie całej wymaganej dokumentacji związane jest z potrzebą niezwykle starannego działania, co wymaga ogromnego wysiłku. Tym samym niezwykle istotne jest, aby właściwe organy państwowe sprawnie weryfikowały potencjalnych przedsiębiorców spedycyjnych, którzy nie stosują się do powszechnie obowiązującego prawa. Wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie:
- pośrednictwa przy przewozie rzeczy wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
Za wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji lub bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego grozi kara w wysokości
8 000 zł.
- Licencje na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, wydawane przez starostę właściwego dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.
Na 31 grudnia 2014 r. udzielonych było około 7,3 tys. tych licencji. Źródłem powyższych informacji były zestawienia statystyczne przekazane do resortu infrastruktury i rozwoju przez urzędy marszałkowskie, starostwa oraz urzędy miejskie i gminne, w ramach realizacji zapisu art. 83 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414).
Transport drogowy w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy jest odrębną działalnością gospodarczą. Jednak nikt jasno nie określił definicji która wyjaśniałaby, co należy rozumieć pod pojęciem pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
O wykonywaniu działalności w zakresie ?pośrednictwa? wiemy tylko tyle, iż uprawnieni do jego wykonywania są wyłącznie przedsiębiorcy, którzy posiadają licencję krajową na transport drogowy rzeczy, a ponadto posiadają zabezpieczenie finansowe wysokości 50 000 euro.
Ważną różnicę pomiędzy spedycją a pośrednictwem stanowi kwestia odpłatności. Forma spedycja sama w sobie jest zawsze czynnością odpłatną i ma ściśle określoną regułę, którą regulują przypisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w art. 794 , 804.
Ponadto ustawodawca jasno nie określił, jak powinna wyglądać konstrukcja ?pośrednictwa? i kto jest w nim stroną. Wystarczające jest, aby podmiot prowadzący działalność gospodarczą wykonywał czynności związane z pośrednictwem przy przewozie rzeczy- podlegał obowiązkowi posiadania licencji na wykonywanie takich czynności. Należy przyjąć, iż pośrednictwo przy przewozie rzeczy może dotyczyć zarówno transportu krajowego, jak i międzynarodowego.
Czynności podejmowane w ramach umowy spedycji mogą polegać na udzielaniu porad, zawieraniu umów przewozu, sporządzaniu dokumentów przewozowych, odbioru przesyłki od nadawcy lub przewoźnika, przekazaniu przesyłki odbiorcy. Mogą to być również inne czynności organizacyjno-prawne związane z przewozem, takie jak znalezienie przewoźnika, przygotowanie listów przewozowych, czy też zawarcie umowy przewozu z przewoźnikiem w imieniu zleceniodawcy oraz zapłata przewoźnikowi wynagrodzenia za przewóz (wyrok SA Warszawie z dnia 19 grudnia 2007 r., VI ACa 400/07, LexPolonica nr 2117099).
- Opłaty:
Opłata za udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. - Uwagi:
Licencja na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. - Kto może wystąpić z wnioskiem o wydanie licencji na pośrednictwo:
Przedsiębiorca
– od 2 do 15 lat ? 800 zł,
– powyżej 15 do 30 lat ? 900 zł
– powyżej 30 do 50 lat ? 1000 zł
- Termin i sposób załatwienia sprawy:
Na podstawie art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego sprawę załatwia się bez zbędnej zwłoki. Gdy sprawa wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego – nie później niż w ciągu miesiąca a sprawa szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. - Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we właściwym dla siedziby albo miejsca zamieszkania przedsiębiorcy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. - Podstawa prawna:
– Ustawa z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (Dz.U.2013.1414 j.t.)
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U.2013r.916)
– Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych licencji (Dz.U.2013.713)
- Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:
– Wniosek o udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
– Oświadczenie osoby zarządzającej transportem zgodnie z art. 8 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1265 ze zm.) oraz kopię certyfikatu kompetencji zawodowych tej
– Oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy ? osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji, o którym mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1265 ze zm.)
– Dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 5c ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym ( Dz. U. z 2012 r., poz. 1265 ze zm.)
– dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji
- Wniosek zawiera:
– Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę albo miejsce zamieszkania;
– Informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG);
– Numer identyfikacji podatkowej (NIP);
– Określenie rodzaju i zakresu transportu drogowego;
– Określenie czasu, na który licencja ma być udzielona.
- Do wniosku dołącza się:
– Oświadczenie osoby zarządzającej transportem następującej treści: ?Oświadczam, że zgodnie z art. 5c ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym będę pełnić rolę osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie?;
– Kserokopię certyfikatu kompetencji zawodowych tej osoby;
– Oświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy i osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie ? składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (lub informację z Krajowego Rejestru Karnego);
– Dokumenty potwierdzające posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności w zakresie transportu drogowego, określone dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości
50 000 euro, które potwierdza się:
– rocznym sprawozdaniem finansowym;
– środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami;
? akcjami, udziałami lub innymi zbywalnymi papierami wartościowymi;
? gwarancja lub poręczeniem bankowym;
? posiadaniem nieruchomości.
Nie od dziś wiadomo, iż praca w transporcie drogowym jest trudna i niesie ze sobą wiele zagrożeń. Wzrost kosztów działania, czy splot niekorzystnych czynników wpływają na szybki spadek rentowności i upadek. W realizacji precyzyjnych zleceń transportowych konieczna jest szczegółowa weryfikacji otrzymywanych dokumentów. Rutyna może zgubić. Nie można złożyć, że jeśli ?zaufana? firma 20 razy zrealizowała bezbłędnie dostawę, to 21 raz również wykona zlecenie bez zarzutu.
Nie jest łatwo znaleźć dobrego podwykonawcę, takiego, który wpisze się w strategię i sposób działania zleceniodawcy, będzie jego dobrym reprezentantem, a jednocześnie zapewni zrównoważony poziom kosztów transportu.
W obsłudze firm najważniejszy jest właściwy dobór potencjalnych podwykonawców. Firma spedycyjna podczas wielu lat współpracy z przewoźnikami jest w stanie dokładnie poznać styl pracy i kulturę osobistą konkretnych kierowców, zatrudnionych u nich. Celem artykułu jest pomoc uczciwym przedsiębiorcom transportowym, którzy konkurują między sobą w granicach obowiązującego prawa. Podane przepisy oraz ustawy mają wyeliminować podmioty nieprzestrzegające zasad uczciwej konkurencji z rynku całej europy.
COMGES
13 grudnia, 2016 @ 8:00 am
Może ta strona pomoże w rozwiązaniu problemu z zabezpieczeniem pod licencje na spedycję: http://www.licencjaspedycyjna.pl