Kalibracja tachografów cyfrowych
Zasady dotyczące kalibracji tachografów cyfrowych
Przedsiębiorcy transportowi w transporcie drogowym mają wiele obowiązków wynikających z prowadzenia działalności w tym zakresie. Do jednych z nich należy stosowanie oraz kalibracja tachografów w pojazdach ciężarowych pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia Komisji Europejskiej. Instalację, kalibrację i naprawę urządzeń rejestrujących mogą przeprowadzać jedynie zaufani i uprawnieni instalatorzy lub warsztaty.
Kalibrację tachografu należy wykonać w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu (zarówno w przypadku kupna nowego, jak i używanego samochodu). Każdą kolejną kalibrację należy wykonywać regularnie co 2 lata. Ale istnieją także inne powody, dla których trzeba będzie przeprowadzić ponowną kalibrację przed upływem czasu jej obowiązywania.
Jakie dokładnie zasady obowiązują w obecnych wymaganiach prawnych dotyczących kalibracji?
Wymóg stosowania urządzeń rejestrujących i ich monitoringu
Montaż tachografów cyfrowych jest obowiązkowy w odniesieniu do samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5t. przeznaczonych do przewozu rzeczy zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 1 maja 2006 r.
Tachograf cyfrowy to urządzenie rejestrujące, które monitoruje przebytą odległość i prędkość pojazdu, pomiar czasu, punkty położenia, tożsamość i aktywność kierowcy, zdarzenia i usterki oraz dane dotyczące kontroli, kalibracji i naprawy tachografu, w tym dane identyfikujące warsztat.
Kalibracja tachografu polega na sprawdzeniu urządzenia pod kątem poprawności jego funkcjonowania, dopasowaniu tachografu do pojazdu oraz aktualizacji lub potwierdzeniu parametrów pojazdu takich jak: numer rejestracyjny, numer VIN, VRN, kod rejestrującego państwa, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości, bieżący czas UTC, bieżąca wartość licznika kilometrów. Każda kalibracja musi być przeprowadzona przez warsztat posiadający odpowiednie uprawnienia – serwis musi posiadać kartę warsztatową wydaną na podstawie zezwolenia Głównego Urzędu Miar.
Kalibracja tachografów, kiedy należy przeprowadzić?
Kalibracja urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym uregulowana jest przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002 r. Pierwszą kalibrację tachografu cyfrowego przeprowadza się w terminie maksymalnie 2 tygodni od momentu zarejestrowania pojazdu. W trakcie tego procesu następuje personalizacja urządzenia (wprowadzenie niezbędnych danych).
Następnie kalibrację trzeba obowiązkowo przeprowadzać co 2 lata oraz każdorazowo w sytuacji uszkodzenia tachografu lub w razie jego wadliwego działania np. gdy zegar tachografu wskazuje niewłaściwa godzinę (powyżej 20 minut czasu UTC). Innym powodem konieczności wykonania kalibracji jest też zmiana rozmiaru ogumienia w pojeździe. Termin 14 dni przed pierwszym transportem obowiązuje również w przypadku, gdy zmienia się numer rejestracyjny pojazdu (np. jest wynikiem przejęcia pojazdu z leasingu). Podczas takiej kalibracji następuje wpisanie nowego nr rejestracyjnego, ustawienie czasu oraz wszystkich koniecznych parametrów tachografu.
Dowodem wykonania kalibracji tachografu jest tabliczka instalacyjna oraz zabezpieczenie plombownicze (łączy ono czujnik z korpusem skrzyni biegów). Koszt kalibracji to ok. 300 PLN.
Dane kalibracyjne tachografów
Tachograf cyfrowy rejestruje i przechowuje w swojej pamięci dane dotyczące:
- parametrów kalibracyjnych znanych w momencie aktywacji,
- pierwszej kalibracji po aktywacji urządzenia,
- pierwszej kalibracji w obecnym pojeździe (identyfikowanym numerem VIN),
- pięciu ostatnich kalibracji.
Przy każdej z tych kalibracji rejestruje się następujące dane:
- rodzaj kalibracji (aktywacja, pierwsza instalacja, instalacja, przegląd okresowy),
- nazwa (nazwisko) i adres warsztatu,
- numer karty warsztatowej, Państwo Członkowskie wydające kartę i data ważności karty,
- identyfikacja pojazdu,
- parametry uaktualnione lub potwierdzone: rozmiar opon, nastawy urządzenia ograniczenia prędkości, licznik kilometrów (wartości stare i nowe), data i godzina (wartości stare i nowe).
Organy kontrolne mogą skomunikować się z tachografem w celu uzyskania niezbędnych danych kalibracyjnych; w tym daty przeprowadzenia dwóch ostatnich kalibracji. Także warsztat na żądanie właściwego organu musi udostępnić protokoły wykonanych przeglądów i kalibracji za okres co najmniej 2 lat.
Za brak ważnej kalibracji urządzenia lub spowodowanie, że legalizacja straci ważność, grozi mandat w wysokości 2.000 PLN dla zarządzającego transportem oraz 1.000 PLN dla przedsiębiorcy.
Podsumowując
Kalibracja tachografu cyfrowego oznacza aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu, w tym identyfikację pojazdu i charakterystykę pojazdu, które mają być przechowywane w pamięci danych z wykorzystaniem karty warsztatowej. Właściciel nowego pojazdu ma 14 dni od zarejestrowania pojazdu na wykonanie kalibracji tachografu cyfrowego w upoważnionych warsztatach. Data wykonania badania zachowuje swoją ważność przez okres 24 miesięcy. Ponowna kalibracja jest również konieczna gdy zmienia się numer rejestracyjny pojazdu oraz w przypadku gdy wystąpi usterka urządzenia pomiarowego i trzeba je wymienić.
Nie warto o tym wszystkim zapominać, gdyż konsekwencje finansowe mogą być poważne.
Informacja za: www.gofin.pl, www.autowfirmie.pl, www.experto24.pl, www.firmatransportowa.wip.pl, www.tachospeed.pl oraz Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o systemie tachografów cyfrowych, rozporządzenie (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, rozporządzenie komisji (WE) nr 1360/2002 z 13 czerwca 2002 r.
JJJ
5 kwietnia, 2018 @ 12:10 pm
Pobieraj zdalnie tachograf cyfrowy. Bo po co tracić czas i pieniądze!
Maciej
21 czerwca, 2018 @ 8:13 am
„Termin 14 dni przed pierwszym transportem obowiązuje również w przypadku, gdy zmienia się numer rejestracyjny pojazdu (np. jest wynikiem przejęcia pojazdu z leasingu)”. Proszę podać akt prawny, który to normuje, ponieważ przeczytałem te Wasze głupoty, a inspektorzy mi kare 1000 zł za to dali, ponieważ wg nich i sam też szukałem nie ma takiego zapisu w obowiązujących przepisach. Jedynie jest mowa o 2 tyg. ale po pierwszej instalacji, a mianowicie: „248 Następnym krokiem po instalacji jest kalibracja. W czasie pierwszej kalibracji między innymi wprowadza się numer VRN, a samą kalibrację wykonuje w terminie 2 tygodni od obecnej instalacji lub przypisania numeru VRN, w zależności od tego, która z tych czynności następuje później.”
adam
3 października, 2019 @ 6:27 pm
samo wie się przez się ze jak masz rejestracje GDA
a w tacho nie zrobiłeś kalibracji i masz GA
no to się należy mandat
we francji kilka tyś e
Aleksander
15 lutego, 2023 @ 7:28 pm
Jeżeli w kalibracji napisałeś poprawnie rozmiar opon 315/70 r 22,5 a na naklejce 315/60 r 22,5 jaki mandat ?