Kabotaż w Austrii- ważne regulacje i zasady
Wewnętrzne regulacje kabotażowe w Austrii
Przewozy kabotażowe z pewnością przyczyniają się do zoptymalizowania przewozów i zminimalizowania pustych przebiegów. Wykonując przewozy kabotażowe na terenie obcego państwa Unii Europejskiej należy znać przepisy wspólnotowe i regulacje wewnętrzne poszczególnych krajów. Mimo tego, że istnieją oczywiście wspólne ramy prawne określające warunki wykonywania tego rodzaju przewozów, w tym obowiązki, jakie powinni spełnić przewoźnicy, to już np. kwestie dot. wykroczeń i kar są wyłącznie przedmiotem konkretnych przepisów krajowych.
Dziś przyjrzymy się wewnętrznym regulacjom kabotażowym i delegowaniu zagranicznych pracowników do pracy przy przewozach kabotażowych w Austrii.
Krótko o kabotażu
Z kabotażem mamy do czynienia, gdy przedsiębiorca transportowy świadczy usługę transportu krajowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w innym kraju członkowskim, nie mając siedziby w tym kraju (załadunek i rozładunek muszą nastąpić na terytorium jednego kraju). Co istotne kabotaż dopuszcza się tylko w następstwie przewozu międzynarodowego tym samym pojazdem i tylko w dwóch wariantach:
- kabotaż w kraju pierwszego rozładunku przewozu międzynarodowego; dozwolony jest w terminie 7 dni po ostatnim rozładunku przewozu międzynarodowego, w okresie tym dopuszcza się 3 przewozy kabotażowy w kraju ostatniego rozładunku.
- kabotaż w innych krajach członkowskich po rozładunku przewozu międzynarodowego; do 3 transportów kabotażowych w krajach innych niż kraj dostawy, w terminie 3 dni od daty wjechania bez ładunku na terytorium danego kraju.
Regulacje te wynikają bezpośrednio z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. i obowiązują one we wszystkich państwach będących członkami Unii Europejskiej.
Oddelegowanie pracowników
Jak wspomniano wcześniej oprócz elementarnych zasadach dotyczących wykonywania przewozów kabotażowych po terenie państw Unii Europejskiej, w każdym kraju funkcjonują odrębne wewnętrzne regulacje prawne.
Austria i kabotaż
W ciągu ostatnich kilku lat na terytorium Austrii zmieniło się wiele jeśli chodzi o kwestie kabotażu. W szczególności na uwagę zasługuje fakt oddelegowania pracowników do pracy za granicą. Oddelegowanie ma miejsce, jeżeli przedsiębiorca wysyła swojego pracownika, w swoim imieniu w ramach umowy zakładowej do innego kraju na terytorium Unii Europejskiej. Unijne przepisy o delegowaniu pracowników mają zastosowanie również w przewozach kabotażowych, z tego też względu kabotaż jest dopuszczalny jeśli przed podjęciem pracy zostanie dokonane zgłoszenie oddelegowania. Zgłoszenie musi być dokonane oddzielnie dla każdej pracy/zlecenia. Zgłoszenie oddelegowania jest wymagane dla pracowników ze wszystkich krajów.
Firma delegująca jeden tydzień przed rozpoczęciem kabotażu na terenie Austrii jest zobowiązana wypełnić formularz elektroniczny ZKO 3 i przesłać go mailem do Centrali Koordynacyjnej ds. Nielegalnego Zatrudnienia Pracowników. W przypadku prac niecierpiących zwłoki albo krótkoterminowego zlecenia, należy dokonać rejestracji niezwłocznie, jednak przed jego wykonaniem; wymagany termin1 tygodnia przed rozpoczęciem kabotażu nie jest wówczas wiążący.
W przypadku kontraktów długoterminowych (realizowanych dla jednego klienta) dopuszczalne jest złożenie zgłoszenia oddelegowania na okres 3 miesięcy. Zgłoszenie to należy przesłać zarówno do Centrali Koordynacyjnej, jak i pracowników powołanych do wykonania zlecenia oraz wszystkich możliwych miejsc świadczenia pracy. Po upływie kwartału konieczne jest ponowienie zgłoszenia.
Uwaga!!! Istnieje obowiązek posiadania i okazania dokumentów przez pracownika w miejscu pracy (w samochodzie ciężarowym). Należą do nich kopia zgłoszenia oddelegowania oraz formularz A1 dot. posiadania przez pracownika ubezpieczenia społecznego. W przypadku obywateli krajów trzecich dodatkowo potrzebne jest zameldowanie oraz zaświadczenie dot. pozwolenia na pracę/pobyt.
Zwalczanie dumpingu płacowego i socjalnego
Od 01.01.2015 w Austrii obowiązują nowe regulacje ze względu na zwalczanie dumpingu płacowego i socjalnego (LSDB-G) oraz konieczność zabezpieczenia miejsc pracy dla swoich mieszkańców. Regulacje te wprowadzają dodatkowe obowiązki dla firm, które oddelegowują swoich pracowników do pracy w Austrii i dotyczą również kabotażu. Do obowiązków tych należy:
- zapewnienie wynagrodzenia (włącznie z jego wszystkimi składnikami) zgodnie z austriackimi przepisami.
- obowiązek posiadania dokumentacji o płacy w języku niemieckim w miejscu pracy w czasie trwania kabotażu takich jak: pisemna umowa o pracę, zaświadczenie o zarobkach, odcinki wypłat wynagrodzenia, wyciągi bankowe, zapisy o zarobkach, dokumentacja czasu pracy i dokumenty potwierdzające kwalifikację grupy płacowej.
Uwaga!!! Jeśli warunki pracy nie pozwalają na trzymanie dokumentów na stanowisku pracy, należy dostarczyć je na żądanie administracji skarbowej listem poleconym za pokwitowaniem odbioru w ciągu 2 dni roboczych. Odmowa przedłożenia do wglądu podanej dokumentacji podlega karze grzywny (za każdego pracownika: od 500 do 5 tys. euro; przy powtórnej kontroli: od 1 tys. do 10 tys. euro).
Zakaz wykonywania kabotażu
Także za nieprzestrzeganie austriackich przepisów regulujących wysokość stawek płacowych przewidziane są bardzo wysokie kary grzywny. Naruszenie oznacza grzywnę przy delegowaniu do trzech pracujących obcokrajowców: od 1 tys. do 10 tys. euro za każdego pracownika (przy ponownym wykroczeniu od 2 tys. do 20 tys. euro), przy delegowaniu powyżej trzech obcokrajowców: od 2 tys. do 20 tys. euro za każdego pracownika (przy ponownym wykroczeniu od 4 tys. do 50 tys. euro).
Jeżeli podczas kontroli zostanie stwierdzone powtórne pogwałcenie przepisów w zakresie wynagrodzenia dla więcej niż 3 pracowników, przedsiębiorca otrzyma zakaz wykonywania kabotażu na okres od 1 roku do 5 lat. Naruszenie tego zakazu prowadzi dodatkowo do wymierzenia kary grzywny w wysokości od 2 tys. do 20 tys. euro.
Zabezpieczenie majątkowe i wstrzymanie płatności
Organ nadzoru ma także prawo do tymczasowej konfiskaty rzeczy materialnych należących do zleceniodawcy w przypadku: braku zgłoszenia oddelegowania, braku dokumentów poświadczających ubezpieczenie społeczne pracownika, braku zaświadczenia o zarobkach, braku zameldowania oddelegowania, udaremnienia kontroli dokumentacji dotyczącej zarobków oraz zaniżania wynagrodzenia. Kara ta jest wymierzana jako zabezpieczenie na poczet sprawy.
Jeżeli zabezpieczenie na poczet sprawy nie jest możliwe do realizacji, wówczas organy kontrolujące mają prawo wstrzymać płatność od zlecającego i przekazać ją na poczet przyszłej sprawy. Wstrzymanie płatności nie może przekraczać jednak najwyższej stawki kary pieniężnej.
Refleksja
Wewnętrzne przepisy dotyczące zasad wykonywania kabotażu w różnych krajach mogą wyglądać (i wyglądają) zupełnie inaczej. Mowa tu przede wszystkim o formalnościach i grożących sankcjach za łamanie przyjętych reguł państwowych. Dlatego przed podjęciem zlecenia przedsiębiorca musi dokładnie je poznać i spełnić szereg wymogów.
Jeśli chodzi o kabotaż w Austrii wszelką moc wiążącą posiadają oczywiście austriackie przepisy zawarte w stosownych ustawach i innych aktach prawnych, a wykonywanie przewozu niezgodnie z tymi przepisami wiąże się z wysokimi mandatami, a nawet zakazem wykonywania kabotażu.