Jak zgłaszać kierowców w niemieckich urzędach?
Od początku lutego niemieckie organy kontrolne będą nakładać kary w przypadku niedostosowania się do obowiązku płacy minimalnej dla kierowców
Przepis mówiący o 8,5 euro/h brutto stawki minimalnego wynagrodzenia dla kierowcy wszedł w Niemczech w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku. Jednak nasi sąsiedzi postanowili dać przedsiębiorcom miesiąc na dostosowanie się do nowych zasad i dostarczenie niezbędnych dokumentów. Oczywiście batalia o uznanie powyższego przepisu za nieprawne działania naruszające konkurencyjność rynku trwa i trwać będzie. Nie zmienia to jednak faktu, że czekający na możliwość rozwiązania problemu przewoźnicy jeździć i zarabiać muszą.
Dokumenty do zgłaszania kierowców w Niemczech
Na stronie www.zoll.de znajdziemy formularz zgłoszenia kierowców pracujących na terenie Niemiec. Należy kliknąć w ramce po prawej stronie Formulare zum Thema pod numerem 0033037. Na każdego kierowcę osobno należy wypełnić zgłoszenie, które obowiązuje na maksymalnie 6 miesięcy. Po wypełnieniu formularza, należy go przesłać faksem do Bundesfinanzdirektion West w Kolonii na numer 0049 221 964 870. W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań, można skontaktować się informacją niemieckiej służby celnej pod numerem 0049 351 448 34 520/510.
Należy pamiętać, że dokumenty dotyczące kierowców jeżdżących po terenie Niemiec powinny być przechowywane przez dwa lata, na szczęście w przypadku przewoźników na terenie Polski. W momencie, kiedy Niemcy będą chcieli przeprowadzić kontrolę, przedsiębiorca jest zobowiązany przetłumaczyć dokumenty na jeżyk niemiecki i przesłać do odpowiedniego urzędu kontrolującego.
Co kierowca powinien mieć przy sobie
W przypadku kontroli kierowca musi okazać się kopią umowy o pracę podpisaną między nim a pracodawcą. Ponadto powinien posiadać przy sobie potwierdzenie ostatnich kilku wypłat oraz dokładny spis godzin pracy, które będą tożsame z wynagrodzeniem.
Kierowca na samozatrudnieniu
Z pewnością przewoźnicy szukając rozwiązania na zaistniałą w Niemczech sytuację zastanawiali się nad tym, aby ich kierowcy prowadzili własną działalność. Niestety, takie działania nie przyniosą oczekiwanych, czyli pozytywnych rezultatów. Otóż kierowca zatrzymany podczas kontroli w Niemczech, a prowadzący własną działalność gospodarczą powinien wykazać, że nie więcej niż 5/6 dochodów pochodzi od tego samego klienta. Organy kontrolujące z pewnością będą sprawdzać treść zamówienia, w którym powinno znaleźć się jedynie miejsce i termin dostarczeni ładunku, każda bardziej szczegółowa informacja będzie wskazywać na ?sztuczne samo zatrudnienie?. Ponadto w przypadku kierowcy prowadzącego własną działalność wynagrodzenie powinno zostać wypłacone z góry i być jasno określone, wówczas nie ma mowy o związku wysokości wynagrodzenia z godzinami pracy kierowcy. Warto również podkreślić, że podczas kontroli w Niemczech kierowca ma obowiązek okazać się dokumentem potwierdzającym, że jest właścicielem pojazdu, który prowadzi lub posiada go w oparciu o własne środki finansowe (leasing, kredyt, itp.), jeśli będzie prowadził pojazd swojego ?klienta? to z pewnością może zajść podejrzenie, że samozatrudnienie jest sposobem na uniknięcie obowiązku płacy minimalnej w Niemczech. Co więcej, kierowca prowadzący pojazd o dmc powyżej 3,5 tony, a prowadzący własną działalność powinien podczas kontroli posiadać licencję międzynarodową wystawioną na jego nazwisko.
Z nowych przepisów mogą cieszyć się jedynie na razie kierowcy licząc na wyższe wynagrodzenie, co jednak może skutkować licznymi zwolnieniami, kiedy firm transportowych nie będzie stać na ich zatrudnienie.
Czy działania licznych państw europejskich sprzeciwiających się wobec nowego niemieckiego przepisu będzie w stanie wywrzeć nacisk na władze Niemiec i spowodować wycofanie lub zmianę na korzystniejszą zapisów ustawy. Pozostaje nam czekać i śledzić na bieżąco informacje.
źródło: 40ton.net