Jak twój ubezpieczyciel ocenia ryzyko zawodowe
Przewoźniku, czy wiesz, jak twój ubezpieczyciel ocenia ryzyko zawodowe?
Polisa odpowiedzialności cywilnej przewoźnika to jeden z podstawowych dokumentów działalności przedsiębiorstwa świadczącego usługi transportowe.
Działalność przewoźnika jest w dużym stopniu narażona na ryzyko wystąpienia szkody, a tym samym roszczenia o wypłatę odszkodowania, dlatego też ubezpieczyciele bardzo skrupulatnie określają jakiego rodzaju zdarzenia mogą być przyczyną powstania odpowiedzialności oraz jaki będzie jej wpływ na firmę. Ocena ryzyka to określenia możliwości powstania szkody ze względu na prawdopodobieństwo i rozmiar szkody.
Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ niezwykle istotne jest zwarcie ubezpieczenia w takim zakresie , w jakim przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę. W przypadku wystąpienia szkody, która nie została ujęta w polisie, przewoźnik będzie musiał ponieść odpowiedzialność z własnej kieszeni.
Niestety wynika to bardzo często z faktu, że przewoźnik sam nie jest w stanie ocenić ryzyka transportowego, co powodowane jest m.in. brakiem znajomości przepisów prawa przewozowego i innych regulujących za wykonywanie transportu drogowego, brakiem wiedzy w zakresie prawidłowego zawierania umów przewozu i spedycji, brakiem stosownych procedur i instrukcji w przedsiębiorstwie i brakiem znajomości zasad związanych z ubezpieczeniem i likwidacją szkód transportowych.
W samej praktyce prawidłowa ocena ryzyka polega na:
- Rozpoznaniu wszystkich istniejących zagrożeń, które powodują powstanie działalności odszkodowawczej przewoźnika
- Oszacowaniu wszelkich możliwych skutków tych zagrożeń, czyli m.in. stopnia odpowiedzialności w ujęciu prawnym
W przypadku zawarcia umowy ubezpieczeniowej należy podjąć działania mające na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia szkody i powstania straty. Kontrolowanie ryzyka niezależnie od wielkości firmy pozwala na wprowadzeniu do firmy i podjęcia przez nią czynności zmniejszających zagrożenia. Może to być m.in.:
- wprowadzenie odpowiednich procedur i instrukcji
- monitorowane pracy kierowców poprzez instalację w firmie systemów telematycznych
- szkolenie kierowców z zakresu ich obowiązków i praw
- okresowe kontrole stwierdzające przestrzeganie lub też nie przez kierowców przepisów i procedur bezpieczeństwa
- edukacja kadry menadżerskiej w zakresie kontroli nad realizacją określonych zadań.
Ważne, żeby przy zawieraniu ubezpieczenia zwrócić uwagę na wszelkie jego aspekty. Przewoźnik musi mieć przede wszystkim świadomość odpowiedzialności, którą ponosi w ramach prowadzonej działalności, a którą reguluje Konwencja CRM dla transportu międzynarodowego wraz z ustawą z dnia a 15 listopada 1984 roku Prawo Przewozowe, która obowiązuje także w przypadku transportu krajowego. Tylko znajomość własnych obowiązków i praw pozwoli przewoźnikowi uzyskać polisę OCP, która w znacznym stopniu będzie zabezpieczać ryzyko, które niesie za sobą wykonywanie usług transportowych.