Fałszowanie danych z tachografów
O tym, że zmorą firm transportowych jest upływający zbyt szybko czas pracy kierowców, wie każdy. Niestety przewoźnicy często w wyniku bardzo wymagających terminów dostaw naruszają przepisy związane z zapisem czasu prowadzenia pojazdu i pracy kierowców.
Najczęściej dopuszczają się do manipulowania zapisami z tachografu i karty kierowcy, a pomysłowości nie ma końca. Do najczęstszych sposób fałszowania danych z tachografu dochodzi poprzez zastosowanie przerwy w jego zasilaniu. Wykorzystywane są do tego dostępne urządzenia. Wyłączony tachograf nie rejestruje czynności kierowcy, jednak podczas kontroli może na tachografie w sekcji ?zdarzenia i usterki? pojawić się zapis ?przerwa w zasilaniu?. Organy kontrolujące z pewnością zainteresują się tym faktem. Z pewnością ich uwagę zwróci również fakt zarejestrowania bardzo dużych zmian prędkości ? jest to łatwe do odczytania na podstawie danych szczegółowej prędkości. Jeśli pojazd w kilka sekund znacząco przyspieszał, dla kontrolujących może być to sygnał użycia elektromagnesu lub problem połączenia czujnika ruchu z tachografem.
Szczegółowy odczyt prędkości, a przypomnijmy, że organ kontrolujący może sprawdzić prędkość pojazdu w każdej sekundzie w ciągu 24 godzin, wykaże również tak zwane ?podjazdy do minuty?. Polegają one na tym, że w jednym slocie wykazana jest czynność dyspozycyjna, a w slocie drugim odpoczynek.
Decydując się na manipulację danymi warto pamiętać, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, pojazd może zostać skierowany do najbliższego warsztatu w celu weryfikacji poprawności działania tachografu?
Często wykrywane są także naruszenia w kartach kierowcy. Problemem przewoźników jest przede wszystkim brak umiejętności kierowców w zapisywaniu czynności wykonywanych w czasie prowadzenia pojazdu. Ponadto należy pamiętać, że dane z tachografu cyfrowego wykażą zdarzenie ?jazda bez karty?, a jego nieudokumentowanie skutkować będzie wysoką karą. Każdy powinien wiedzieć, że w momencie wyciągnięcia karty z tachografu, są na nią kopiowane wszystkie czynności zarejestrowane przez tachograf. Użycie narzędzia, które uniemożliwi zapisywanie danych na karcie kierowcy, także zostanie bardzo łatwo wykryte.
Warto jeszcze podkreślić, że wykryta zbyt częsta kalibracja tachografu może wzbudzić zainteresowanie organów kontrolujących.
Oczywiście można próbować, szukać rozwiązań oszukania czasu oraz ITD. Jednak należy wciąż pod uwagę, że w przypadku wykrycia fałszowania danych, kary są bardzo dotkliwe. Ponadto ograniczenia w czasie pracy kierowców z pewnością nie mają na celu utrudniania pracy przewoźników, a zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Warto doczytać o nowych regulacjach dotyczących tachografów.