Fakturowanie kabotażu- wiedza dla przewoźników.
Jak fakturować kabotaż?
W przypadku wykonywania usług transportowych na zasadzie kabotażu, kluczowe znaczenie ma prawidłowe rozliczenia podatku Vat. O tym czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu „podatkiem od towarów i usług” w Polsce, czy też nie, uzależnione jest od właściwego określenie miejsca realizacji zlecenia. Zasady opodatkowania usług transportowych, wykonanych na terenach krajów członkowskich Unii Europejskiej tj. fakturowanie kabotażu, regulują niżej wymienione przepisy:
- Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (zwana dalej dyrektywą 112). http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2006L0112:20090121:PL:HTML
- Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (zwana dalej ustawą o Vat). http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20040540535
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zwane dalej rozporządzeniem o fakturach). http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20082121337
- Ustawy o podatku VAT w każdym kraju wspólnoty europejskiej.
- Przepisy wykonawcze do ustaw o podatku VAT, a w szczególności zasady wystawiania faktur VAT w krajach członkowskich UE.
- Rozporządzenie Rady ( EWG) nr 3118/93 z dnia 25 października 1993r. określające warunki, na jakich przewoźnicy (nie mający tam siedziby), mogą prowadzić krajowe drogowe przewozy towarów na terytorium Państwa Członkowskiego (zwane dalej rozporządzeniem o kabotażu). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A31993R3118
Opracowanie zostało przygotowane z myślą o przedsiębiorcach, którzy wykonują usługi kabotażowe- przy założeniu, iż zleceniodawcą dla polskiego przewoźnika, jest firma z siedzibę oraz regulująca podatek w kraju, w którym przewóz rzeczywiście jest wykonywany. Dla polskiego przewoźnika jest to gwarancja, że zleceniodawca przejmie na siebie obowiązek podatkowy za zrealizowaną usługę, co oznacza, że polskiego przewoźnika nie będzie obowiązywała zasada rejestracji podatkowej w tym kraju.
W fakturowaniu usług kabotażowych najważniejsze znaczenie ma przepis „rozporządzenia o kabotażu”
(par. 6 ust. 1 pkt e), w myśl którego w drodze odstępstwa od zastosowania przepisów wspólnotowych, wykonywanie przewozów kabotażowych podlega przepisom ustawowym Państwa Członkowskiego.
Przy założeniu, że kabotaż wykonywany jest przez przewoźnika polskiego na terenia innego kraju członkowskiego, gdzie nie ma zarejestrowanej działalności- drugim ważnym źródłem, jest (art. 194 „dyrektywy 112”), który wyjaśnia, że w przypadku, gdy podlegająca opodatkowaniu usługa transportu, wykonana została przez podatnika niemającego zarejestrowanej działalności w państwie członkowskim (w którym jest należny podatek VAT), kraje UE mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do uregulowania (VAT) jest przewoźnik.
Niemniej jednak, aby przewoźnik mógł wziąć na siebie zobowiązanie podatkowe, musi być zarejestrowanym podatnikiem (VAT) i składać deklaracje podatkowe. Polski przewoźnik w deklaracjach podatkowych wykazuje podatek (VAT) od usługi kabotażowej.
Decydując się na wykonanie przewozu kabotażowego, należy zweryfikować, czy zleceniodawca jest zarejestrowanym podatnikiem (VAT) w tym kraju. Narzędzie, które pomoże w sprawdzeniu numeru i ustaleniu czy zleceniodawca na pewno rozlicza podatek za przewoźników realizujących przewozy kabotażowe jest system VIES- wyszukiwarka potwierdzająca aktywność (VAT) nadanego przez Państwo Członkowskie. Link do systemu VIES http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/;jsessionid=5DA69D7C10F4C8B29A90A4F7211C17FB?locale=pl
Warto pamiętać, że w niektórych krajach członkowskich Unii Europejskiej działają podwójne systemy rejestracji (np. w Niemczech). Dla przewozów kabotażowych, niemiecki zleceniodawca może posiadać:
- 9 cyfrowy numer poprzedzony symbolem DE (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer),
- 11 cyfrowy numer (Steuernummer),
- Niemieccy podatnicy (VAT) poza numerem dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (Umsatzsteuer-Identifikationsnummer), posiadają dodatkowo wew. numer podatkowy, który wykorzystują na potrzeby krajowe (tzw. Steuernummer). Numer (Steuernummer), składa sie z 10 lub 11 cyfr., jego strukturę różnicują landy. W kabotażu wykonywanym na terenie Niemiec, na ogół jest wykorzystywany właśnie (Steuernummer).
Trzecią istotną regulacją jest (art. 226 pkt 11 „dyrektywy 112”), który określa, że w przypadku gdy przewoźnik (nabywca usługi kabotażu) ma obowiązek odprowadzenia podatku (VAT), to na fakturze powinien być wykazany właściwy przepis dyrektywy. Polskim odpowiednikiem „reguł dyrektywy” jest „rozporządzenie o fakturach”- par.25. Faktury, które zostały wystawione przez polskich podatników dla zagranicznych zleceniodawców za usługi zwolnione z (VAT) w kraju muszą spełnić wymóg „rozporządzenia o fakturach”- par.25. Rozporządzenia o fakturach (par. 25 ust. 1) dotyczy kabotażu po krajach członkowskich Unii Europejskiej (np. Niemcy -Niemcy), a także:
- przewozów zgodnie z art. 28 ust. 1 po Unii Europejskiej (np. DE – PL bez NIP UE),
- przewozów kabotażowych po krajach trzecich,
- przewozów pomiędzy krajami trzecimi,
- przewozów pozostałych niemieszczących sie w żadnej z tych kategorii.
Polscy podatnicy, którzy nie posiadają rejestracji w krajach obowiązku podatkowego, mogą stosować ten przepis, pod warunkiem, że kraj przewozu (we własnych przepisach) nie określa innych wymogów fakturowania kabotażu. Co powinna zawierać taka faktura?
- informacje, że obowiązek podatkowy spoczywa na nabywcy usługi lub
- przepis dyrektywy, który przenosi obowiązek podatkowy na nabywcę usługi (wskazać należy art. 194 dyrektywy 112). Polski przewoźnik, który przekaże taką fakturę zleceniodawcy kabotażu (a ten ją zatwierdzi), w konsekwencji oznacza, że zleceniodawca przejął na siebie obowiązek rozliczenia (VAT).
Przedsiębiorca wykazujący (VAT) na fakturze jest zobowiązany go zapłacić za wszystkie faktury wystawione na usługi opodatkowane w kraju, kabotażowe oraz inne zwolnione z opodatkowania w kraju (zgodnie z art. 203 dyrektywy 112).
Opodatkowaniu (VAT), zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (art. 5 ust. 1 ), podlegają:
- płatna dostawa towarów oraz płatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- import towarów,
- eksport towarów,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
- wewnątrzwspólnotowy zakup towarów za zapłatą na terytorium kraju.
Na zakończenie
Już od kilku lat polskie firmy transportowe, mają możliwość wykonywanie przewozów kabotażowych w krajach członkowskich UE. Kabotaż to jedna z bardziej opłacalnych usług w transporcie międzynarodowym. Głównie pozwala na zredukowanie pustych przebiegów. Podejmując decyzję o przewozach kabotażowych, należy pamiętać o wszelkich obostrzeniach i precyzyjnych regulacjach prawnych.
Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009r., dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku w transporcie międzynarodowym tj. kabotaż musi odbyć w ramach realizacji transportu międzynarodowego. Takie są ogólne informacje o zasadach fakturowania