Diety kierowcy, najważniejsze kwestie
Pamiętaj, by wypłacić dietę swojemu kierowcy
Czy wiesz, że kierowcy, którzy w czasie pracy przejeżdżają przez miejscowość, w której znajduje się siedziba lub oddział przedsiębiorstwa, w którym są zatrudnieni lub wracają do niej kilka razy mają prawo do diety?
Tak właśnie orzekł Główny Inspektorat Pracy, który stwierdził, że właśnie takie przejazdy powinny być przez pracodawcę traktowane, jako podróż służbowa. Dlatego też kierowca powinien otrzymać połowę diety w momencie, gdy suma jego wyjazdów wyniesie osiem godzin. Prawo do pełnej diety otrzyma w przypadku, gdy jego czas w podróży przekroczy dwanaście godzin.
Kwestia wypłacanie diet jest bolączką firm, w których kierowcy bardzo często wykonują liczbę krótkich kursów, w związku, z czym wracają kilkukrotnie do miejscowości, w której mieści się siedziba pracodawcy. W tym przypadku podróż służbowa składać się będzie z kilku odcinków. Może to dotyczyć sytuacji, gdy firma świadcząca usługi transportowe wykonuje stałe przewozy towaru ze sklepu do klientów, np. sprzętu AGD. Właśnie tacy kierowcy stale przejeżdżają przez miejscowość, w której mieści się siedziba firmy, w której pracują. Wydawałoby się, że wówczas dieta im nie przysługuje, gdyż żadne z odcinków nie trwa nawet ośmiu godzin, a jak wiadomo właśnie liczba minimum ośmiu godzin w podróży daje kierowcy prawo do otrzymania diety.
Wobec niejasnych przepisów, kiedy to nie określały one precyzyjnie momentu rozpoczęcia podróży krajowej, Główny Inspektorat Pracy stwierdził, ż potrzebne są regulację, które w sposób jasny określą, kiedy podróż służbowa ma swój początek, czy jest to związane z opuszczeniem przez kierowcę miejscowości, czy też moment faktycznego wyjazdu z siedziby czy oddziału przedsiębiorstwa, w którym jest zatrudniony. Inspektorat zwrócił uwagę, że w przypadku, kiedy kierowca wykonuje przewozy na terenie miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy można także mówić o podróży służbowej ? oczywiście w zależności od czasu jej trwania, tu nadal musi zostać spełniony warunek minimum ośmiu godzin, na które to godziny składają się poszczególne odcinki.
Ponadto GIP zwrócił uwagę, że należy dokonać rozróżnienia w przypadku, kiedy kierowca wykonuje transport towaru na terenie miejscowości nie będąc w podróży służbowej oraz, gdy rozpoczyna podróż mającą na celu transport ładunku poza miejscowość.
Jak zatem rozliczać takie podróże?
Dla pracodawcy ważnym staje się fakt prawidłowego rozliczenia takich podróży. W związku z tym należy zliczyć czas wszystkich przejazdów kierowcy w ciągu danego dnia pracy. Liczyć ten czas powinno się od momentu opuszczenia siedziby firmy lub jej oddziału do momentu powrotu do przedsiębiorstwa, nie zaś jak dotychczas miało to miejsce, do przekroczenia granic administracyjnych miejscowości, w której przedsiębiorstwo się znajduje.
Podsumowując dieta należna będzie kierowcy, który pomimo przekroczenia granicy miejscowości kontynuuje podróż, przy czym nie wyładowuje ani nie załadowuje towaru w siedzibie czy oddziale swojej firmy.
Zgodnie z nowymi przepisami diety przysługują kierowcom, którzy dotychczas nie mieli do niej prawa.