Czy dojazd na parking można potraktować jako nagłą okoliczność?
Dojazd do parkingu a nagła okoliczność
Artykuł 12. rozporządzenia 561/2006 daje możliwość uniknięcia kłopotów w przypadku naruszenia czasu pracy kierowców oraz określonych przepisami odpoczynków. Często zdarza się, że kierowcy dojazd na parking wpisuję jako wyjątkową okoliczność, wskazaną w przepisie rozporządzenia.
Przypomnijmy może najpierw brzmienie często i szeroko omawianego artykułu 12. Otóż mówi on o sytuacjach, kiedy może dojść do przekroczenia czasu pracy kierowcy. Artykuł 12. Nie wskazuje konkretnych sytuacji, mówi jedynie o tym, że w przypadku, gdy zdarzenie nie zagraża bezpieczeństwu na drodze, a także gdy umożliwia dojazd do odpowiedniego miejsca postoju, wówczas kierowca może odstąpić od zapisów o jego czasie pracy i odpoczynku. Może to uczynić w czasie, który jest niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pojazdu, osób, jak i ładunku.
Jeśli do takiej sytuacji dojdzie, wówczas kierowca jest zobowiązany do sporządzenia odpowiednich odręcznych zapisów na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na jego wydruku. Może również to zdarzenie odnotować na planie pracy, jednak nie później niż zaraz po przybyciu na miejsce postoju.
Zapis o osiągnięciu odpowiedniego miejsca postoju często jest przez kierowców i przewoźników wykorzystywany. Kierowca bowiem przedłuża czas pracy tłumacząc, że nie znalazł na trasie postoju, który byłby bezpieczny. Jechał zatem dalej w poszukiwaniu idealnego miejsca na odpoczynek, czy przerwę, a na wykresówce wpisuje, że przedłużenie czasu pracy nastąpiło w oparciu o artykuł 12. Rozporządzenia 561/2006.
Niech jednak się nie dziwi przewoźnik, jeśli za taki zapis otrzyma karę. Należy pamiętać, że artykuł 12. dotyczy nagłych i nieprzewidzianych sytuacji, natomiast obowiązkiem przewoźnika jest wcześniejsze ustalenie miejsc postojowych, bezpiecznych i spełniających wymagane warunki oraz zapewnienie miejsca na parkingu swojemu kierowcy. Jeśli doszłoby do sytuacji, której przewoźnik nie zdołał przewidzieć, pomimo dołożenia wszelkiej staranności, wówczas w drodze wyjątku może zostać zastosowany artykuł 12. Nie może on jednak służyć do dowolnego naruszania zapisów rozporządzenia 561/2006, w ten sposób każda najmniejsza trudność podczas transportu będzie usprawiedliwiana przytoczonym artykułem.
Przestrzegamy zatem, by ostrożnie posługiwać się artykułem 12., próbując w ten sposób wytłumaczyć niedotrzymanie czasu pracy kierowcy.