2015 myto i opłaty drogowe w Niemczech
Polscy przewoźnicy zapłacą więcej za niemieckie autostrady
26 marca bieżącego roku w Niemczech weszła w życie trzecia poprawka do ustawy o opłatach za korzystanie z dróg federalnych . Tym samym od 1. Października 2015 roku koszt niemieckiego myta poniosą również pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5tony. Zmiana jest dość znacząca, gdyż dotychczas myto obowiązywało właścicieli pojazdów powyżej 12 ton. Dodatkowo z początkiem lipca mytem zostanie objętych około 1100 km dróg.
Ponadto niemiecki parlament planuje wprowadzenie opłat dla samochodów o dmc powyżej 3,5 tony, autokarów oraz wprowadzenia dodatkowego. Przy czym zastrzega zróżnicowania opłat nie tylko ze względu na emisję dwutlenku węgla, ale także na wytwarzany hałas.
Niemiecki rząd liczy, że dodatkowe wpływy z myta po zmianach, które zostały zatwierdzone, wyniosą 115 milionów euro w 2015 roku, a 380 milionów euro w latach 2016-2017.
Jak podaje Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Berlinie:
Rynek przewozów drogowych w Niemczech jest największym w UE. W 2013 r. do Niemiec w transporcie drogowym przywieziono 395 mln ton ładunków, a w tranzycie przez Niemcy 134 mln ton. Znaczny, sięgający 25% był udział na nim polskim przewoźników. Rosnące zapotrzebowanie na przewozy generuje dobra koniunktura w Niemczech (+1,5% PKB w 2014 i 2015 r.) oraz rosnące obroty hz (prognozowane +4% w 2015 r.), w tym z Polską (wzrost obrotów +8,3% w 2014 r. i oczekiwany podobny w 2015 r.). Dla przykładu obecny udział polskich firm transportowych we wpływach z myta na niemieckich autostradach wynosi 11,5% (niemieckich 60%, a konkurentów z CZ i NL nie więcej niż 4-5% u każdego z nich). Polskie firmy są potęgą w kabotażu i opanowały 25% niemieckiego rynku kabotażu drogowego. Na ile wymogi płacy minimalnej mogą zachwiać tymi proporcjami, trudno na razie ocenić, tym bardziej, że jak podaje KE udział płacy w kosztach polskich firm przewozowych sięga 20% (w niemieckich firmach transportowych 48%). Utrzymaniu konkurencyjności polskich firm sprzyja bliskość geograficzna i dobrze rozbudowana drogowa infrastruktura transgraniczna.
Źródło: www.berlin.trade.gov