Jak założyć firmę transportową
Jak zostać przedsiębiorcą transportowym, przewoźnikiem
Zastanawiasz się, czy warto podjąć ryzyko i swój pomysł na biznes ulokować w branży transportowej? Potrzebujesz wskazówek? Nic prostszego, przeczytaj, jak krok po kroku zostać przewoźnikiem
Analiza branży TLS
Obecnie branża transportowa w Polsce stanowi 10% PKB i zatrudnia blisko milion osób. Jest to jedna z najbardziej i najlepiej rozwijających się gałęzi polskiego przemysłu. Media co chwilę donoszą o wzroście koniunktury na usługi transportowe. Patrząc na kolegę, który kupuje trzecie auto prowadzącą usługi transportowe myślisz: Może i ja spróbuję? Wydawać by się mogło, że wystarczy zakup samochodu, prawo jazdy i pieniądze same wpadną do portfela. Niestety bardziej błędnego.
Na początek warto stworzyć solidny biznes plan. Co powinien zawierać? Przede wszystkim osoba, która chce zająć się usługami transportowymi, powinna zorientować się, jakie jest zapotrzebowanie rynku na świadczone usługi i jak chłonny jest rynek, na którym chce zaistnieć. Drugim ważnym punktem jest rozeznanie się w konkurencji i ustalenie w jaki sposób nowo powstała firma będzie się wyróżniać na tle innych przedsiębiorstw transportowych. Trzecim istotnym składnikiem biznes planu jest ustalenie kosztów stałych i zmiennych prowadzonej działalności. Koszty związane są z liczbą zatrudnionych pracowników, wynajęciem biura, strategią marketingową ? jaką część planowanego budżetu pochłonie nam inwestycja w reklamę, ilością posiadanych pojazdów. Są to jedynie podstawowe czynniki kształtujące koszty prowadzenia firmy. Kolejnym krokiem jest ustalenie rentowności firmy. W przypadku transportu można określić, ile kilometrów musi przejechać pojazd, aby świadczone usługi przynosiły zysk i realnie ocenić, czy firma będzie w stanie w wyliczonym zakresie wykonywać usługi. Wszystkie wymienione dotychczas działania zdecydowanie ułatwią start i poprowadzenie przedsiębiorstwa w właściwym kierunku rozwoju.
Zakup pojazdu
Istnieje kilka możliwości posiadania pojazdu dla branży TLS. Najprostszą formą jest po prostu zakup interesującego nas środka transportu. Jednak niewiele osób dysponuje gotówką. Warto zatem rozeznać się w warunkach uzyskania kredytu bankowego na zakup pojazdu i wybrać ten najbardziej korzystny. Inną alternatywą jest leasing. Należy tu jednak pamiętać, że przewoźnik jest jedynie użytkownikiem, a nie właścicielem pojazdu. W przypadku kredytu czy leasingu do kosztów prowadzenia firmy trzeba doliczyć spłacane comiesięcznie raty. Ponadto warto zwrócić uwagę, że dla instytucji finansujących zakup pojazdu bardzo istotne może być okazanie się przez przedsiębiorcę umową przedwstępną, podpisaną z firmą spedycyjną. Kiedy chcielibyśmy jak najbardziej ograniczyć zobowiązania finansowe, może warto rozważyć wynajem pojazdów, który w Polsce nie jest jeszcze tak rozpowszechniony jak na zachodzie Europy.
Skąd środku na założenie firmy
Przy obecnym wsparciu finansowym Unii Europejskiej warto zwrócić uwagę na możliwość uzyskania dotacji przy uruchamianiu działalności. Powołany do życia został m.in. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, z którym warto się zapoznać, a który w swoim założeniu wspiera tworzenie mikroprzedsiębiorstw. Starając się o dotację w ramach tego programu można uzyskać kwotę nawet do 300 000 zł, gdyż swoim finansowaniem obejmuje on także usługi transportowe. Ponadto należałoby uzyskać informacje, czy Powiatowy bądź Wojewódzki Urzędy Pracy dysponuje pulą przeznaczoną na wsparcie osób zakładających własną firmę.
Wnioski, licencje, certyfikaty
Kiedy już wiadomo, w czym będzie się specjalizować przedsiębiorstwo transportowe, w jaki sposób nabędzie pojazdy niezbędne do świadczenia usług oraz jakimi środkami może dysponować potencjalny przewoźnik, to znaczy, że nadszedł czas na zebranie niezbędnych dokumentów. Jako, że biurokracja jest i tak bardzo zagmatwana, to kolejność uzyskiwania dokumentów najlepiej przedstawić w punktach. I tak:
- Rejestracja działalności gospodarczej odbywa się poprzez złożenie wniosku w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. W najbliższym Urzędzie należy złożyć wniosek (CEIDG-1) wypełniony na miejscu lub on-line
- Certyfikat kompetencji zawodowej uzyskać można po przejściu szkolenia i zdaniu egzaminu choćby w Centrum Szkoleń Kierowców Zawodowych. Koszt szkolenia i egzaminu to ok. 1000 zł
- Po otrzymaniu certyfikatu i zaświadczenia o niekaralności, składamy wniosek o uzyskanie licencji na wykonywanie transportu krajowego i międzynarodowego osób lub rzeczy. Koszt licencji:
- na transport krajowy wynosi 800 zł (na okres od 2 do 15 lat), 900 zł (na okres od 15 do 30 lat) oraz 1000 zł (od 30 do 50 lat)
- transport międzynarodowy wynosi: 1000 zł kosztuje licencja na okres od 2 do 5 lat, 3000 zł na okres od 5 do 15, 4000 zł na okres od 15 do 30 lat, 5000 zł na okres od 30 do 50 lat
To nie koniec niestety. Licencję otrzymamy wówczas, gdy udokumentujemy , że posiadamy zabezpieczenie finansowe na rozpoczęcie działalności. W zależności od liczny posiadanych pojazdów jest to około 9 000 euro na pierwszy pojazd i około 5 000 euro na każdy kolejny.
Ponadto należy wykupić polisę na ubezpieczenie OC Przewoźnika Drogowego. Ubezpieczenie powinno obejmować m.in. utratę przesyłki czy uszkodzenie w trakcie wydania. Każdy zleceniodawca będzie wymagał okazania wykupionej polisy przed podpisaniem umowy. Ze względu na specyfikę prowadzonych usług transportowych należy pamiętać o dodatkowych zezwoleniach, które dotyczą m.in. przewozu makulatury, materiałów niebezpiecznych ADR, czy odpadów.
Firma transportowa jest bardzo wymagająca pod względem spełnienia wszystkich formalności, które są niezbędne do podpisania pierwszego zlecenia. Jednak kiedy już przebrnie się przez stos wymaganych dokumentów, to wystarczy zawalczyć o zleceniodawców i czerpać zyski z prowadzonej działalności.