Utrata dobrej reputacji przez przewoźnika
Aby uzyskać licencję na wykonywanie usług transportowych, należy posiadać tak zwaną dobrą reputację. Co się dzieje w momencie jej podważenia i na jakiej podstawie można ją stracić?
Przepisy pojęcia dobrej reputacji reguluje zarówno Rozporządzenie 1071/2009/WE jak i Ustawa o transporcie drogowym. Różnią się one swoimi zapisami, dlatego na razie skupimy się na prawie unijnym.
Według przywołanego Rozporządzenia posiadanie dobrej reputacji przez przewoźnika oznacza, że wcześniej nie został on skazany za poważne przestępstwa oraz, że nie jest obciążony karami za naruszenia przede wszystkim przepisów unijnych dotyczących transportu drogowego. Warto w tym momencie podkreślić, że słuszność wyroku skazującego bądź nałożonych sankcji musi być poparte odpowiednio przeprowadzonym dochodzeniem i udokumentowane, powinno tez zostać zachowane prawo przewoźnika do odwołania od decyzji sądu. Należy pamiętać, że pod uwagę jest brane postępowanie właściciela przedsiębiorstwa transportowego, osób nim zarządzających oraz tych, które brane są pod uwagę przy określaniu dobrej reputacji w poszczególnych państwach członkowskich.
Aby uzyskać opisywany wymóg do uzyskania licencji, przewoźnik nie może wykazać się naruszeniem przepisów krajowych w prawie handlowym, upadłościowym, prawie pracy, ruchu drogowego oraz z zakresu handlu ludźmi i narkotykami. Ponadto pod uwagę brane są poważne wykroczenia związane bezpośrednio z prawem wspólnotowym. Do najważniejszych z nich należą te dotyczące czasu pracy kierowców, przekroczenia maksymalnej masy i wymiarów pojazdu, wstępnej kwalifikacji szkolenia kierowców, bezpieczeństwa w przewozie materiałów niebezpiecznych, dostępie do zawodu, transportu zwierząt, używania nielegalnych urządzeń zakłócających ograniczenie prędkości.
Może zdarzyć się tak, że utrata dobrej reputacji jest niewspółmierna do popełnionego naruszenia. W takim wypadku przedsiębiorca ma prawo odwołać się od decyzji uzasadniając i motywując ją w sposób niepodważalny. Jeśli organ wydający decyzję uzna nieproporcjonalność reakcji, to przedsiębiorcy transportowemu zostanie przywrócona dobra reputacja.
Na dowód posiadania dobrej reputacji wymagane jest okazanie się zaświadczeniem o niekaralności ? wyciągiem z rejestru karnego bądź innym dokumentem wydawanym przez właściwy organ w danym państwie członkowskim. Osoba, która takim pismem musi się okazać, powinna wskazać miejsce zamieszkania w danym kraju, jeśli takiego nie ma, to u notariusza można potwierdzić autentyczność oświadczenie o niekaralności.
Poniżej prezentujemy najpoważniejsze naruszenia prawa wspólnotowego, które grożą utratą dobrej reputacji:
- Przekroczenie o co najmniej 25% maksymalnych sześciu- lub czternastogodzinnych okresów prowadzenia pojazdu.
- Przekroczenie o co najmniej 50% maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, podobnie czasu odpoczynku trwającego bez przerwy przez 4,5 godziny.
- Brak tachografu, ogranicznika prędkości lub wykorzystanie nielegalnych urządzeń fałszujących zapisy urządzeń rejestrujących.
- Brak ważnego certyfikatu dopuszczającego pojazd do ruchu, ponadto poważne uszkodzenia układu hamulcowego, kierowniczego, kół, zawieszenia, podwozia ? czyli takie, które mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa na drodze.
- Brak zezwolenia na przewóz materiałów niebezpiecznych oraz brak ich oznaczenia na pojeździe.
- Przewóz towaru bez ważnego prawa jazdy lub licencji wspólnotowej.
- Użycie sfałszowanej karty kierowcy.
- Przekroczenie o 20% maksymalnej masy całkowitej pojazdu w przypadku pojazdów o dmc powyżej 12 ton.
- Przekroczenie o 25% maksymalnej masy całkowitej pojazdu w przypadku pojazdów o dmc powyżej 12 ton.
Pamiętajcie o tych naruszeniach, gdyż niedopatrzenie może przewoźnika słono kosztować, nie tylko samą karą finansową, ale odebraniem licencji.