Ubezpieczenie przed skutkami wystąpienia szkody w transporcie- porady
Ryzyko szkodowe to rzecz dość powszechna w działalności transportowo-spedycyjnej. Z realnych zagrożeń zdają sobie sprawę wszyscy przewoźnicy oraz spedytorzy i w większości zawierają oni ubezpieczenia OCP i OCS, aby przenieść na zakład ubezpieczeń ciężar związany z pokryciem kosztów ewentualnego zdarzenia. Jak się jednak okazuje w praktyce polisa nie zawsze stanowi pełną ochronę od ryzyka, jakie chcieliby ubezpieczyć przedsiębiorcy, a niewiedza jest w tym zakresie powszechna.
Dokument potwierdzający zawarcie umowy nie gwarantuje pokrycia wszystkich ryzyk
Niestety grono przewoźników i spedytorów nie do końca wie jak skutecznie zabezpieczyć się przed skutkami wystąpienia szkody w transporcie. Często kupują oni polisy, które nie pokrywają wszystkich ryzyk, a w następstwie ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że OCP lub OCS jest jedynie dokumentem potwierdzającym zawarcie określonej przez obie strony umowy, a nie obligatoryjnym ubezpieczeniem od wszystkiego. Warto zatem postarać się o dobre ubezpieczenie, które daje realną ochronę ubezpieczeniową i zapewnia szerokie pokrycie szkód.
Przewoźnicy i spedytorzy bardzo często nie zwracają uwagi na zapisy OWU i traktują polisę jako kartę przetargową przy zdobywaniu zleceń transportowych. Polisy takie nie gwarantują jednak wystarczającej ochrony i nierzadko nie mają nic wspólnego z jakąkolwiek ochroną. Dużym błędem jest zawieranie takiego ubezpieczenia, gdyż ubezpieczenie powinno przede wszystkim pokrywać odpowiedzialność firmy, wynikającą z prawa przewozowego.
Niewiedza kosztuje
Wiedza przewoźników czy spedytorów na temat prawa przewozowego jest często niewystarczająca i wielu z nich uczy się dopiero na błędach, pokrywając szkody z własnych środków. Ale dochodzi do tego także niewiedza samych firm ubezpieczeniowych i ich agentów, którzy nie zawsze są odpowiednio przygotowani i nie potrafią dopasować zakresu polisy do wymagań i potrzeb swoich klientów. Aby prawidłowo zawrzeć ubezpieczenie należy przede wszystkim określić charakter wykonywanej działalności i precyzyjnie wskazać ryzyka związane z tą działalnością, inaczej polisa nie będzie stanowiła dla przewoźnika i spedytora jakiejkolwiek wartości.
Profesjonalne wsparcie
Rozwiązaniem tego stanu rzeczy mogą być specjalistyczne szkolenia, konferencje i wykłady (często bezpłatne) lub seminaria i warsztaty (często płatne) prowadzone przez profesjonalnych doradców. Ich pomoc, bogata wiedza merytoryczna i praktyczna mogą okazać się o wiele tańszym sposobem zabezpieczenia, niż późniejsze przysłowiowe ?słone płacenie za błędy?; często idące w tysiące euro. Warto zatem skorzystać z takiego wsparcia i zaniechać podejmowania decyzji na własną rękę. Eksperci zajmujący się transportem i sprawami odszkodowawczymi są bowiem w stanie zadbać o to aby właściwie zabezpieczyć interesy przewoźnika i spedytora i to już na etapie zawierania umowy, a nie dopiero w przypadku powstania szkody i próby odzyskania swoich należności.
Jednak jak się okazuje uczestnicy łańcuch dostaw niechętnie korzystają z tego typu usług i sami zaopatrują się w wiedzę (lub też nie). Efektem tego są właśnie nieodpowiednie polisy, których jakość znacznie odbiega od tego, co chcieliby ubezpieczyć zainteresowani, a w konsekwencji powstają liczne odmowy odszkodowań przez zakłady ubezpieczeń.
Dobra polisa w transporcie
Przed zawarciem umowy z daną firmą ubezpieczeniową należy sprawdzić czy nasza polisa będzie spełniała wszystkie oczekiwania, ochroni od wszelkich możliwych zdarzeń i w pełni zabezpieczy nasz interes. Dobra polisa uwzględnia np. przewozy wykonywane przez podwykonawców, pozwala na parkowanie w miejscach innych niż na parkingach strzeżonych, uwzględnia ochronę za rażące niedbalstwo kierowców, podwykonawców, osób działających na zlecenie spedytora, z jego upoważnienia lub w jego imieniu, daje ochronę w przypadku nie wpisania firmy do listu przewozowego, zapewnia ochronę wszystkich pojazdów i wszystkich towarów (nawet tych, które planuje się wozić w przyszłości), gwarantuje ochronę za przewozy towarów ADR, uwzględnia ochronę za wydanie towaru osobie nieupoważnionej, ochronę za szkody wynikłe wskutek wyłudzenia towaru przez oszusta, szkody spowodowane nieprzestrzeganiem przepisów prawa o ruchu drogowym, ochronę w przypadku braku aktualnego świadectwa ATP itp.
Podsumowując
Prowadzenie działalności transportowej i spedycyjnej wiąże się z dość dużym ryzykiem. Trafna ocena swojej odpowiedzialności za szkody oraz jakości zawieranego ubezpieczenia powinny być podstawą funkcjonowania firm w obszarze TSL. Jednak większość przedsiębiorców nie potrafi poradzić sobie z odpowiednim zabezpieczeniem się przed szkodami i zawiera niewłaściwe polisy OCP i OCS. Znikoma znajomość prawa transportowego nie jest jednak tylko domeną uczestników łańcucha dostaw, ale także samych firm ubezpieczeniowych. Wiedza na ten temat jest zatem potrzebna wszystkim. Warto przy tym skorzystać także ze wsparcia profesjonalnych doradców aby zawrzeć polisę, która zagwarantuje nam optymalną ochronę.