Rozwój stawek w europejskim transporcie drogowym ? raport Transport Market Monitor
Jest już 21 wydanie raportu Transport Market Monitor, którego celem jest śledzenie dynamiki na drogowym rynku transportowym. Najnowsza publikacja nakreśla rozwój stawek w europejskim transporcie za okres III kwartału 2014 roku. Dowiemy się z niego między innymi czy ceny stawek frachtowych wzrosły czy spadły i jakie były główne czynniki zmiany cen. Co jeszcze zmieniło się w ciągu ostatnich trzech miesięcy na rynku i co oznacza to dla przewoźników?
Wskaźniki cen transportu i możliwości przewozowych
Raport Transport Market Monitor publikowany jest co kwartał. To wspólna inicjatywa TRANSPOREON (platforma logistyczna, obsługująca transport niemal we wszystkich branżach) oraz Capgemini Consulting (wiodący dostawca usług konsultingowych, technologicznych i outsourcingowych).
Z najnowszej publikacji dowiadujemy się między innymi, że wskaźnik cen transportu (obliczany przez porównywanie zmian średniej ceny za kilometr w danym czasie) spadł w III kwartale bieżącego roku o – 0,6 % w porównaniu do II kwartału. Analogicznie sytuacja ma się do tego samego okresu rok wcześniej. Wskaźnik cen transportu osiągnął najwyższy poziom we wrześniu, odrabiając tym samym wysokie straty notowane w okresie letnim (poprawa o + 7,7 % i powrót do poziomu z zeszłego roku). Jest to najwyższy jak dotąd poziom odnotowany w roku bieżącym.
Wskaźnik cen transportu jest też uzależniony od wskaźnika cen oleju napędowego, którego wzrost cen oznacza wzrost stawek transportowych. Obecnie jednak wskaźnik ten utrzymuje się na stabilnym poziomie (w III kwartale 2014 roku wskaźnik spadł o -0,5 %).
Wskaźnik możliwości przewozowych (stosunek między popytem a możliwościami przewozowymi) wzrósł o 9,8% w porównaniu do II kwartału 2014 roku i jest prawie identyczny (nieznacznie wyższy) ze wskaźnikiem z analogicznego okresu rok wcześniej. W wyniku niewielkiego wzrostu możliwości przewozowych, wzrosła też nieznacznie konkurencja między przewoźnikami (różnica między ofertami wzrosła o + 2,6%). Jest to jednak poziom stabilny, utrzymujący się na rynku od kilku lat.
Wskaźnik cen transportu najbardziej spadł dla branży materiałów budowlanych (- 2,2 % w III kwartale 2014) oraz drewna (- 1,5 %). Wskaźnik cen transportu wzrósł jednocześnie dla branży papierniczej/drukarskiej (+ 1,4 %).
Statystyki światowego handlu i ich wpływ na usługi transportowe
Firma Capgemini Consulting opracowała także indeks globalnego przepływu w handlu, którego wolumen znacząco wpływa na popyt na usługi transportowe i ich ceny. Indeks przygotowywany jest na podstawie analizy wybranych parametrów związanych z handlem i rynkiem w ujęciu kwartalnym. Dowiadujemy się z niego, że wartość handlu w Europie w III kwartale wzrosła o + 4,9% w porównaniu z II kwartałem (osiągnęła poziom 2106 mld. ?). W porównaniu do tego samego okresu w roku 2013 wzrost wartości handlu wyniósł + 7,0%).
Podsumowując
Magazyn Transport Market Monitor zapewnia czytelnikom wgląd w europejski rynek transportowy wraz z miesięcznym przeglądem najważniejszych trendów. Specjaliści w najnowszej publikacji jasno dają do zrozumienia, że mimo ożywienia gospodarczego w Europie ceny transportu nie uległy znacznej poprawie. Wskaźnik cen transportu nieznacznie spada, jednak po letnim spowolnieniu ceny transportu wracają do normy. Rosną też różnice pomiędzy najwyższą a najniższą średnią ceną oferowaną za zlecenie przewozowe, jednak największe wzrosty cen mają związek z odległością transportu.
Kolejne wydanie magazynu ukaże się w lutym 2015 roku i przedstawiać będzie statystyki za IV kwartał 2014 z uwzględnieniem ewentualnego wpływu niepewnej sytuacji ekonomicznej w Europie i Stanach Zjednoczonych na branżę transportową.
Informacja za www.transportmarketmonitor.com