Jak prawidłowo rozmieścić ładunek?
Prawidłowe rozmieszczenie ładunku pomaga w prowadzeniu pojazdu, zmniejsza spalanie paliwa oraz podnosi poziom bezpieczeństwa przewozów. Wymienione poniżej wskazówki pomogą Ci we właściwym rozlokowaniu towaru na naczepie:
1.Liczy się ciężar, nie objętość
Warto przede wszystkim uświadomić sobie, że na naczepie musimy prawidłowo rozłożyć ciężar towaru, a nie jego objętość. Nierównomierne rozłożenie ciężaru ładunku może być niebezpieczne podczas jazdy.
2. Ciężar równomiernie na boki
Poszczególne koła powinny przenosić podobne obciążenia. Przeciążenie jednej strony może spowodować wypadnięcie pojazdu z drogi.
3. Ciężar równomiernie na osie
Dzięki równomiernemu rozłożeniu ciężaru na osie pojazd będzie się łatwiej prowadziło. Poza tym przeciążenie którejkolwiek osi grozi jej uszkodzeniem.
4. Naciski na pojedynczą oś
Pamiętaj, że niezależnie od tego ile ładunku aktualnie przewozisz, to nacisk na pojedynczą oś nie może przekroczyć wartości granicznej dla konkretnej drogi. Może to być 8t, 10t lub 11,5t. Koniecznie „zbadaj” dokładnie trasę na internetowej mapie, zanim wyruszysz w drogę.
5. Nacisk na oś napędzaną
Aby zmniejszyć spalanie należy rozmieścić ładunek w taki sposób, by nacisk na oś napędzaną był większy niż 25% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem.
6. Nacisk na oś przednią
Pamiętaj, by nacisk na oś przednią wyniósł minimum 20% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. To pozwoli prawidłowo dociążyć przód pojazdu, dzięki temu będzie się go łatwiej prowadziło.
7. Środek ciężkości
Najlepiej jest rozłożyć ładunek tak, aby jego najcięższa część znajdowała się jak najbliżej podłoża. To pozwoli ustabilizować pojazd na drodze.
8. Kontroluj ładunek
Sprawdzaj rozmieszczenie ciężaru nie tylko po częściowym rozładunku, ale również po kilku kilometrach od rozpoczęcia trasy oraz po każdym bardziej gwałtownym zahamowaniu.
9. Przeładowanie
Nigdy nie jedź, gdy pojazd jest przeładowany!
Prawidłowe rozmieszczenie oraz zamocowanie ładunku pozwoli zmaksymalizować bezpieczeństwo przewozu, nawet jeśli zdarzy Ci się ostro zahamować lub nagle uniknąć przeszkody.