Pomoc dla przewoźników, którzy operują na rynku objętym embargiem?
Rząd pamięta o przewoźnikach?
Zabezpieczenie przedsiębiorców leasingujących pojazdy, którzy operują na rynku objętym embargiem
Tak, jak wcześniej zapowiadano z udziałem przedstawicieli przewoźników 27 sierpnia w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie mające na celu omówienie bieżącej sytuacji w sektorze transportowym.
Spotkanie miało charakter międzyresortowy i uczestniczyli w nim także wiceministrowie gospodarki, finansów, spraw wewnętrznych, spraw zagranicznych, a także delegacja GITD oraz ITS, przewodniczył wiceminister Zbigniew Rynasiewicz.
W czasie zebrania przedstawiciele rządu mówili o działaniach, jakie podjęto w sprawie obecnej sytuacji przewoźników, których kierunki transportu odbywały się przede wszystkim do Rosji lub przez Rosję. I tak wicepremier Elżbieta Bieńkowska wystąpiła do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, Siima Kallasa z prośbą o przygotowanie interwencji KE wobec działań Federacji Rosyjskiej blokujących tranzyt polskich przewozów przez jej terytorium. MSZ na forum Komitetu Polityki Handlowej starają się o przygotowanie skargi KE na Rosję do Światowej Organizacji Handlu. Ponadto dokonywana jest analiza możliwości zastosowania regulacji europejskich dotyczących sytuacji kryzysowej na rynku transportu drogowego w UE.
Co istotne dla przewoźników, mówiono także o:
- warunkach, jakie muszą zostać spełnione, aby Bank Gospodarstwa Krajowego mógł objąć ewentualnym zabezpieczeniem przedsiębiorców leasingujących pojazdy, którzy operują na rynku objętym embargiem,
- skoordynowaniu przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego działań służb kontrolnych (Inspekcja Transportu Drogowego, Straż Graniczna, Służba Celna, Policja) na rynku przewozów drogowych,
- rozwiązaniach przygotowywanych w związku ze skutkami uchwały 7 sędziów Sądu Najwyższego w sprawie noclegu w kabinie pojazdu (najbliższe spotkanie w tej sprawie odbędzie się 9 września).
Efektem spotkania jest zapowiedź działań rządu polegająca m.in. na:
- opracowaniu programu pomocy publicznej w restrukturyzacji zadłużenia dotkniętych embargiem przewoźników,
- znaczącym wzmożeniu kontroli przewozów tranzytowych oraz kabotażowych,
- znalezieniu w przepisach europejskich podstawy prawnej dla zamrożenia wydawania licencji i wypisów z licencji.
Przedstawiciele przewoźników kładli nacisk na natychmiastowość podjęcia działań przez rząd, ponieważ tylko wtedy odniosą one zamierzony skutek. Zbigniew Rynasiewicz zapewniał, że decyzje o kontrolach na drogach oraz prace nad programem pomocy w restrukturyzacji zadłużenia, już wdrożono. Innych zagadnień nie można zrealizować z dnia na dzień, jednak rząd wyraża gotowość do udzielenia pomocy branży.