Nowe opłaty drogowe, e-myto w Niemczech od 2015r
Duże zmiany na autostradach i drogach federalnych w Niemczech
Już niebawem nastąpi zmiana wysokości opłat drogowych Niemczech. Przewiduje to najnowszy projekt ustawy, który zakłada m.in. utworzenie nowej kategorii myta dla pojazdów spełniających normę Euro 6. Na razie nowe stawki mają obowiązywać dla pojazdów o DMC powyżej 12 ton, następnie mytem mają zostać objęte także ciężarówki o DMC powyżej 7,5 tony, a docelowo również zagraniczne samochody osobowe.
System Toll Collect
Obecnie myto w Niemczech obowiązuje kierowców pojazdów i zespołów pojazdów o masie przekraczającej 12 ton, którzy korzystają z autostrad i dróg szybkiego ruchu. Pobór opłat opera się na zasadzie technologii satelitarnej GPS. System nie wymaga ograniczenia prędkości, ani zatrzymywania pojazdów. Operatorem systemu jest spółka Toll Collect. Rozliczeń można dokonywać automatycznie za pomocą urządzenia pokładowego (OBU), manualnie przy użyciu terminali płatniczych (gotówką, kartą płatniczą lub kartą paliwową) oraz za pośrednictwem aplikacji internetowej.
Aby móc korzystać z automatycznego systemu rozliczeń niezbędna jest rejestracja przedsiębiorstwa transportowego u operatora Toll Collect. Po zarejestrowaniu przedsiębiorca otrzymuje specjalną kartę (na każdy pojazd), na której zapisywane są wszystkie dane pojazdu. Urządzenie pokładowe oblicza przejechane odcinki dróg, nalicza należną opłatę oraz przekazuje wszystkie dane do centrum obliczeniowego (za pomocą sieci komórkowej). Płatność może odbywać się z góry (pre-paid) oraz z dołu (post-paid).
Z kolei manualny system rozliczeń wymaga wykupu myta w specjalnym terminalu stacjonarnym z napisem Toll Collect. W Niemczech takich terminali jest około 3500 i znajdują się one przy wjazdach na autostradę, na stacjach paliw, na terenach przygranicznych oraz na parkingach dla TIR-ów. Kierowca zobowiązany jest każdorazowo do podania danych pojazdu, daty i godziny rozpoczęcia jazdy, miejsca rozpoczęcia i celu trasy. Po zaakceptowaniu trasy i zapłaceniu za przejazd użytkownik otrzymuje dowód zakupu, który należy zachować w razie kontroli.
Wysokość myta obliczana jest na podstawie klasy emisji spalin, liczby osi pojazdu oraz długości płatnego odcinka (z dokładnością do 1 km).
Nowa kategoria myta dla pojazdów spełniających normę Euro 6
Zgodnie z projektem nowej ustawy w Republice Federalnej Niemiec ma obowiązywać nowa kategoria myta dla pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Do tej pory stawka ta wynosiła 14,1 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 15,5 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi). Już wkrótce ma się ona zmniejszyć proporcjonalnie do 12,5 eurocenta za km i 13,1 eurocenta za km. Zmianie ulegną także stawki za przejazd pojazdami innych kategorii. I tak:
- planowana stawka za przejazd pojazdem klasy Euro 5 będzie wynosiła 14,6 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 15,2 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi)
- planowana stawka za przejazd pojazdem klasy Euro 4 będzie wynosiła 15,7 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 16,3 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi)
- planowana stawka za przejazd pojazdem klasy Euro 3 będzie wynosiła 18,8 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 19,4 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi)
- planowana stawka za przejazd pojazdem klasy Euro 2 będzie wynosiła 19,8 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 20,4 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi)
- planowana stawka za przejazd pojazdem klasy Euro 1 i Euro 0 będzie wynosiła 20,8 eurocenta za km (dla pojazdów do 3 osi) oraz 21,4 eurocenta za km (dla pojazdów do 4 osi)
Ujednolicenie stawek ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 roku.
To nie koniec zmian
Jak zapowiedziało niemieckie ministerstwo komunikacji i transportu od lipca 2015 roku ma się także zwiększyć liczba płatnych dróg w tym kraju. Dodatkowo od 01 października 2015 roku opłatami drogowymi zostaną objęte także ciężarówki o DMC powyżej 7,5 tony, a od 01 stycznia 2016 roku również zagraniczne samochody osobowe. Od połowy 2018 roku myto ma obowiązywać już na wszystkich niemieckich drogach krajowych.
Opłata infrastrukturalna dla zagranicznych samochodów osobowych
Znany jest już plan tzw. ?opłaty infrastrukturalnej?, która będzie dotyczyła cudzoziemców prowadzących samochody osobowe. Opłata ma obowiązywać na całej sieci dróg w Niemczech; od autostrad po drogi samorządowe. Należność będzie w formie winiety, a jej cenę uzależniono od konstrukcji pojazdu. Rząd zaproponował na razie winietę ważną przez 10 dni w wysokości 10 euro oraz ważną przez 2 miesiące w wysokości 20 euro. Obcokrajowcy będą mogli nabyć winietę mi.in. na stacjach benzynowych. Roczna opłata za korzystanie z dróg dla niemieckich kierowców ma wynosić ok 100 euro i o tę kwotę ma być dla nich obniżony podatek drogowy. Tym samym nowe opłaty obciążą tylko zagranicznych kierowców.
Wprowadzenie opłat uzasadniane jest koniecznością inwestycji w modernizację i rozbudowę dróg aby zapewnić wzrost gospodarczy Niemiec.
Podsumowując
Sieć płatnych autostrad w Republice Federalnej Niemiec wynosi obecnie 12 360 km. W tej chwili myto zobowiązani są płacić tylko kierowcy pojazdów o ładowności powyżej 12 ton, przeznaczonych do transportu towarowego (nie ma tu znaczenia narodowość, czy charakter przewożonych dóbr). Niebawem jednak wszystko ma się zmienić. Nowe opłaty drogowe ?uderzą po portfelu? przede wszystkim zagranicznych kierowców. Dla Niemiec to jednak szansa na znaczne zwiększenie wpływów do budżetu.