Odstępstwa od czasu pracy kierowcy?
Odstępstwa od czasu pracy? Powołaj się na 12. artykuł!
Niezmiennie dyskusje na temat przerw odbieranych przez kierowców m.in. podczas przeprawy promowej wywołują liczne kontrowersje. Co więcej, rozmowy nie dotyczą jedynie ustalonych przez Parlament Europejski norm czasu prowadzenia, przerw i odpoczynku kierowcy, ale także czasami koniecznych odstępstw od nich. Czy istnieje podstawa prawna, która może pomóc obronić się przewoźnikom przed karą organów kontroli w takich sytuacjach? Każdy przewoźnik powinien pamiętać o zapisach artykułu 12 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006, który mówi m.in.o tym, że państwa członkowskie mogą indywidualnie określać dłuższe minimalne przerwy i okresy odpoczynku. Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.?
Warto zapamiętać, że w artykule tym bardzo jasno podano, w jaki sposób należy udokumentować odstępstwo od czasu prowadzenia, przerw i odpoczynków kierowców. Najważniejsze, aby kierowca odwołując się do danego zdarzenia starannie opisał je na rewersie wykresówki lub na wydruku z tachografu (w przypadku wykonywania przewozu pojazdem wyposażonych w tachograf cyfrowy), tak aby umożliwić organowi kontrolnemu weryfikację prawidłowości zastosowania do danej sytuacji przytoczonego wyżej artykułu rozporządzenia.
W opisie zdarzenia należy pamiętać, że celem odstępstwa od przepisów dotyczących dopuszczalnych okresów prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynku jest osiągnięcie odpowiedniego miejsca postoju, które nie zagraża bezpieczeństwu drogowemu. Istotny podczas kontroli może okazać się również czas zapisu konkretnej przyczyny. W tym przypadku powinno to nastąpić najpóźniej w momencie dojechania kierowcy do miejsca postoju.
Nie zastosowanie warunków określonych w artykule 12 Rozporządzenia skutkować będzie nałożeniem kary przez organ kontrolujący czas pracy kierowcy lub brakiem możliwości odwołania się od niej. Zdarza się, że podczas kontroli, pomimo wszystkich zapisów w dokumentacji zgodnych z Rozporządzeniem, organ kontroli nie uwzględnia ich. W takim wypadku przewoźnik może odwołać się do przekroczenia przez organ kontroli swobodnej oceny dowodów w przypadku, gdy nie zostało podane uzasadnienia zakwestionowania zapisów lub jeśli dokonano nieprawidłowej oceny okazanych dowodów.
Kierowca powinien zostać pouczony, jak w prawidłowy sposób dokonać opisu zdarzenia.
Za każdym razem powinien:
– powołać się na artykuł 12. Rozporządzenia (WE) 561/2006
– podać, że odstępstwo nastąpiło w celu dotarcia do odpowiedniego miejsca postoju,
– podać, że do odstępstwa doszło z powodu zabezpieczenia mienia, pojazdu lub osób,
– podać przyczynę odstępstwa, np. korek na drodze, braku miejsca napar kingu, wypadek drogowy.
Przykładowo:
?Art. 12/561/2006
W celu dotarcia do …….. wydłużam czas prowadzenia pojazdu o ok. …………… aby zapewnić bezpieczeństwo osób/pojazdu/towaru z powodu ………………………….. (np. zaistniałych warunków atmosferycznych, wypadku na drodze, objazdów lub innych czynników, które spowodowały wydłużenie w tym przypadku czasu prowadzenia pojazdu).?
Kierowca powinien poniżej się podpisać.
Ze względów organizacyjnych często na parkingach przy terminalach promowych zachodzi konieczność przestawienia pojazdu lub przejechanie na parking sąsiedni w trakcie przerwy lub odpoczynku. Nie jest to okoliczność, którą kierowca mógł przewidzieć, ale na polecenie służb dozorujących parking musi pojazd przestawić. Wówczas opis art. 12 przyjmuje nieco inne brzmienie. A na dowód zaistniałych okoliczności kierowca może zażądać pieczątki i parafki z punktu obsługi parkingu.
Przykładowo:
?Art. 12/561/2006
Dla zapewnienia bezpieczeństwa … ładunku / pojazdu / osób skracam lub przerywam przerwę / odpoczynek lub przesuwam odpoczynek poza 24 godziny / poza 30 godzin (jeśli jest obsada wieloosobowa) z powodu konieczności przestawienia pojazdu na parkingu / przejechania na parking sąsiadujący na polecenie służb parkingowych / celnych / innych
Podpis kierowcy ……………?
źródło: transtica.pl