Odpowiedzialność przewoźnika
Kiedy możesz uniknąć odpowiedzialności za zaginięcie lub uszkodzenie towaru
Przewoźnicy muszą znać swoje prawa i obowiązki. To pozwoli im prawidłowo i bez obaw wykonywać swoją pracę. Przewoźnik jest odpowiedzialny za towar od momentu jego przyjęcia, do czasu jego wydania odbiorcy. Może on uniknąć ewentualnych roszczeń, jeśli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie dostawy towaru:
- zostało spowodowane przez osobę uprawnioną,
- wadę własną towaru,
- nie stało się z winy przewoźnika lub
- jeśli przewoźnik nie mógł on uniknąć okoliczności.
Art. 17 Konwencji CMR mówi o tym, że przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli zaginiecie lub uszkodzenie towaru powstało „ze szczególnego niebezpieczeństwa wynikającego z jednej lub kilku następujących przyczyn:
a) użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym (nie ma zastosowania w razie nadmiernego ubytku lub w razie zaginięcia sztuki);
b) brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginiecie lub uszkodzenie;
c) manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;
d) naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginiecie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdze, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschniecie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni (jedynie wtedy, gdy przewoźnik udowodni, że przedsięwziął wszelkie obowiązujące go w danych okolicznościach środki co do wyboru, utrzymania i użycia tych urządzeń oraz że zastosował się do specjalnych instrukcji, które zostały mu udzielone);
e) niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;
f) przewóz żywych zwierząt (jedynie wówczas, gdy przewoźnik udowodni, że przedsięwziął wszelkie obowiązujące go w danych okolicznościach środki i że zastosował się do specjalnych instrukcji, które zostały mu udzielone).”
Przewoźnik musi dowieść, że zaginięcie lub uszkodzenie towaru powstało z jednej z opisanych wyżej przyczyn. Jeżeli uda mu się ustalić takie domniemanie, to osoba uprawniona może jednak przeprowadzić dowód, że szkoda nie została spowodowana całkowicie lub częściowo jedną z tych przyczyn.
W art. 17 ust. 5 znajdziemy dodatkowo informację, że: „Jeżeli na mocy niniejszego artykułu przewoźnik nie odpowiada za niektóre czynniki, które spowodowały
szkodę, jego odpowiedzialność jest zaangażowana tylko w tym zakresie, w jakim czynniki, za które ponosi on odpowiedzialność na mocy niniejszego artykułu, przyczyniły sie do powstania szkody”.
UWAGA! Nie możesz powołać się dla zwolnienia sie od odpowiedzialności ani na wady pojazdu, którym się posługujesz dla wykonania przewozu, ani na winę osoby lub pracowników osoby, u której pojazd wynająłeś.