Odpowiedzialność kierowcy za szkody w transporcie i mieniu pracodawcy
Jaka jest odpowiedzialność kierowcy za szkody w transporcie i mieniu pracodawcy
Kierowca ciężarówki ma określone obowiązki. Przede wszystkim należy do niego kierowanie pojazdem, obsługa dzienna pojazdów i przyczep, niezbędne formalności administracyjne, nadzór nad towarem, często załadunek i rozładunek, nierzadko niektóre czynności spedycyjne np. na granicach, inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy oraz dbałość o mienie pracodawcy.
Kierowca po podpisaniu listu przewozowego i przyjęciu towaru do przewozu jest także w imieniu przewoźnika odpowiedzialny za ten towar. Warto jednak wiedzieć, że kierowca nie ponosi pełnej odpowiedzialności materialnej nad przewożonym ładunkiem. Firma transportowa ma zatem obowiązek ubezpieczenia pojazdu na wypadek zniszczenia, zgubienia lub innej straty przewozowego towaru.
Również jeśli pracownik naraził pracodawcę na szkodę w jego mieniu, ale dołożył wszelkiej możliwej staranności w wykonywaniu swoich obowiązków, nie poniesie odpowiedzialności za tę szkodę.
Odpowiedzialność materialna i służbowa
Kierowca ponosi osobistą odpowiedzialność za wykonywane przez siebie czynności oraz za właściwe wypełnianie obowiązków w granicach ustalonych kompetencji.
Kierowca ma obowiązek oraz jest materialnie i służbowo odpowiedzialny za przyjęcie ładunku w ilości zgodnej z treścią listu przewozowego, przyjęcie do przewozu jednostek ładunkowych w należytym stanie opakowań oraz sprawdzenie termometru temperatury towarów schładzanych lub zamrażanych. W przypadku, gdy kierowca stwierdzi niezgodności stanu faktycznego z listem przewozowym oraz specyfikacją towarową, ma on bezwzględny obowiązek dokonania zapisów w egzemplarzu listu przewozowego dla przewoźnika i odbiorcy. Powinien także powiadomić o tym fakcie swój zakład pracy i żądać dalszych instrukcji dotyczącej przewozu. Jeśli po podpisaniu listu przewozowego zostaną stwierdzone jakiekolwiek braki, będą one uznane jako powstałe z winy przewoźnika.
Kierowca ma także obowiązek dopilnowania rozmieszczenia towaru i jego zabezpieczenia, aby zapewnić bezpieczny przewóz, uniemożliwić przemieszczanie się ładunku w trakcie przewozu i nie dopuścić do przekroczenia dozwolonych nacisków osi.
W trakcie przewozu
Kierowca podczas wykonywania przewozu ma obowiązek jechać bezpiecznie, przestrzegając zasad ruchu drogowego i ustalonego czasu pracy oraz dbać o powierzony mu do przewozu ładunek. Kierowca zobowiązany jest bezwzględnie przestrzegać wszystkich instrukcji zawartych w zleceniu i liście przewozowym, a w szczególności tras przejazdu, przejść granicznych, terminu dostawy i odprawy u właściwych spedytorów.
W razie awarii pojazdu lub agregatu chłodniczego, kolizji drogowej, przemieszczenia ładunku, napaści, kradzieży itp. kierowca jest zobowiązany natychmiast podjąć działania zmierzające do zapobieżenia lub ograniczenia szkody.
OCP przewoźnika
Zgodnie z prawem przewoźnik odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie pomiędzy jej przyjęciem do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w dostawie bez względu na okoliczności, które to spowodowały.
Ubezpieczenia OC przewoźnika daje przedsiębiorcom szeroki zakres ochrony oraz wysokie sumy gwarancyjne. Dobra polisa może zapewnić ochronę ładunku; w tym towarów podwyższonego ryzyka (sprzęt TRV, AGD, telefony, alkohol, tytoń, leki, materiały niebezpieczne), pokryć szkody powstałe wskutek rabunku i kradzieży (także poza parkingami strzeżonymi), szkody powstałe w wyniku opóźnienia w dostawie, szkody powstałe wskutek rażącego niedbalstwa, szkody powstałe wskutek utraty towaru w wyniku oszustwa, szkody powstałe wskutek naruszenia przepisów ruchu drogowego podczas wykonywania zlecenia transportowego, szkody powstałe w czasie załadunku i wyładunku, szkody powstałe w wyniku wypadku, awarii, pożaru itp.
OCP jest nieobowiązkowe, ale zawsze warto je mieć wykonując zarobkowy przewóz drogowy towarów.
Szkody w mieniu a odpowiedzialność pracownicza
Pracodawca ma możliwość pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności finansowej za szkody w swoim mieniu, jednak tylko w określonych przypadkach.
Przewoźnik drogowy musi mieć na uwadze, że zatrudnienie kierowcy zawsze obarczone jest ryzykiem wyrządzenia przez niego szkody w mieniu pracodawcy. Do najczęstszych należą stłuczki, wypadki i kradzieże samochodów. Kodeks Pracy jasno mówi, że pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w mieniu pracodawcy, gdy jego działania polegają na nie wywiązaniu się z obowiązków pracowniczych lub wykonaniu ich nienależycie. Jednakże działania te muszą wyrządzić uszczerbek w mieniu, a pracodawca musi udowodnić, że do szkody doszło w wyniku zawinionego działania pracownika. Jeśli przesłanki te nie zostaną spełnione, pracownik nie będzie ponosił za nie odpowiedzialności.
Po zjeździe do bazy kierowca ma obowiązek złożyć oświadczenie o wypadkach, kolizjach i obsługach wykonywanych w czasie trwania jazdy, a w przypadku stwierdzenia usterek technicznych i uszkodzeń pojazdu, uzgodnić z dyspozytorem sposób naprawy pojazdu.
Wina nieumyślna
O winie nieumyślnej mówimy wówczas, gdy pracownik zdaje sobie sprawę z możliwości wyrządzenia szkody, lecz sądzi że jej uniknie lub, gdy zachodzi prawdopodobieństwo, że pracownik mógł przewidzieć powstanie szkody. Pracownik jest wówczas zobowiązany do naprawienia tej szkody w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę, lecz nie może być ona większa niż trzymiesięczne wynagrodzenie przysługujące temu pracownikowi (w dniu, w którym wyrządził szkodę).
Jednak jeśli pracodawca lub osoba trzecia przyczyniła się do powstania szkody, to odpowiedzialność pracownika ulega pomniejszeniu.
Pracownik nie poniesie natomiast żadnej odpowiedzialności z tego tytułu, jeśli występuje ryzyko związane z działalnością samego pracodawcy.
Wina umyślna
O winie umyślnej mówimy wówczas, gdy pracownik działa celowo i świadomie na szkodę pracodawcy. Wówczas w przypadku powstania szkody w mieniu pracodawcy pracownik odpowiada do rzeczywistej szkody (nie obowiązuje tu ograniczenie 3-miesięcznego wynagrodzenia), a także może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za utracone korzyści przez pracodawcę.
Podsumowanie
Szkody w transporcie oraz mieniu to codzienność w tej branży, jednak w każdym przypadku winę tę trzeba udowodnić i podpierać się odpowiednimi przepisami prawa. Na szczęście w wielu sytuacjach ustawodawca przewidział korzystne przepisy, które ułatwiają obronę przez roszczeniami poszkodowanego.
Robert
24 czerwca, 2018 @ 7:25 am
Jeżeli zniszczyłem przez nieuwagę ogrodzenie wyjeżdżając z firmy w Niemczech to ponoszę pełną odpowiedzialność finansową za ww szkodę.Nadmieniam,że pracodawca nie chce pokrycia tych kosztów z ubezpieczenia OC ponieważ boi się podniesienia wysokości składki.Proszę o odpowiedź!
Sylek
13 lipca, 2018 @ 1:57 pm
Trochę mam do czynienia z tymi tematami i ogólna opinia moja jest taka, że wiele firm i osób zajmujących się przewozem dóbr nie ma elementarnej wiedzy o zasadach zabezpieczania przedmiotów np. w przyczepie auta ciężarowego. Pasy transportowe często są w ogóle nieużywane, a jeśli są to niezgodnie z zasadami. I można ogólnie ten temat rozwijać dalej.
Stefan
13 kwietnia, 2020 @ 3:04 pm
W razie awarii pojazdu lub agregatu chłodniczego, kolizji drogowej, przemieszczenia ładunku, napaści, kradzieży itp. kierowca jest zobowiązany natychmiast podjąć działania zmierzające do zapobieżenia lub ograniczenia szkody.
W razie napaści, kradzieży co mam wyjść i się bić.
Prawie całą dostałem do podpisu, plus że odpowiadam za to swoim majatkiem a co to moja firma, dostaje na parking strzeżony mam jeździć z km i przestrzegać przepisów. Powiedzialem ze nie zgadzam się na to to powiedział że dostanę wypowiedzenie.
Grzegorz
24 kwietnia, 2020 @ 5:15 pm
Witam
W lipcu ubiegłego roku gdy stałem na weekend na parkingu we Włoszech ktoś przerysował mi ciągnik jak i naczepę na całej długości. Rysa szeroka na jakieś 2cm zdarło tylko lakier po wierzchu nie doszło do blachy. Zobaczyłam to dopiero rano w poniedziałek i zgłosiłem szefowi kazał mi się tym nie martwić. Jeżdziłem tak z tą rysą do teraz. Dwa tygodnie temu zwolniłem się firmy za porozumieniem stron i upomniałem się o ekwiwalent za urlop , wtedy były szef powiedział mi że może mi zapłacić za urlop ale obciąży mnie kosztami naprawy lakierniczej tej rysy.
Czy można tak robić?
adikaszi
1 maja, 2021 @ 10:05 am
TO zależy czy spisywaliście protokuł przyjecia pojazdu, jak nie to musi udowodnic w sądzie ze To Ty i to była „Zdjecia, filmik itp. Lub ten protokuł” . Jeżeli go nie ma to slowo przeciw slowu mówisz ze Ty tego nie zrobiłes. Oskarżajac Cie musi miec dowód na to
Dudu
13 listopada, 2020 @ 7:39 pm
Witam co grozi za kradzież towaru ale innego niż ten który został załadowane na firmie koszt skradzionego towaru około 6000 tyś złotych akcja została podobno nagrana na kamerach firmowych
Ewelina
31 stycznia, 2024 @ 11:09 am
Transport towaru busami. Towar w 90% luzem tj. w kartonowych paczkach.
Jeśli pracownik na załadunku sam ładuje towar, skanuje go, podpisuje list przewozowy + CMR a mimo to kilka kartonów „gubi się” na trasie to czy pełną odpowiedzialność ponosi kierowca?
Na jakie przepisy można się powołać