Kiedy kierowca nie ma karty?
Brak karty kierowcy może okazać się dość istotnym problemem podczas kontroli. W jaki sposób można go uniknąć?
Karta kierowcy to istotny dokument, którego podczas niemal każdego sprawdzania pojazdu wymagają organy kontrolujące. Jeśli kierowca kończy pracę, wyciąga z tachografu kartę i nie okazuje się zaświadczeniem o działalności, ani nie dokona wpisu manualnego podczas następnego podjęcia przewozu, wówczas podczas kontroli otrzyma mandat w wysokości 500 zł. W takim wypadku przedsiębiorca powinien zadbać o to, żeby kierowca przed wyruszeniem w trasę otrzymał zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu lub dokonał poprawnie wpisu ręcznego. Dla przewoźnika jest to bardzo istotna kwestia, gdyż, tak jak kierowca otrzyma karę w wysokości 500 zł, tak przewoźnik może zostać obciążony grzywną nawet 5000 zł za nierejestrowanie za pomocą urządzenia na wykresówce lub karcie wskazań dotyczących czasu pracy, przerw i odpoczynków kierowcy.
Brak karty może wiązać się także z jej uszkodzeniem bądź zgubieniem, czy też kradzieżą. W takim przypadku kierowca na początku trasy powinien wydrukować dane prowadzonego pojazdu i na wydruku wpisać swoje dane (m.in. imię i nazwisko, pesel, numer karty kierowcy, prawo jazdy) oraz podpisać się. Na koniec przewozu ponownie drukuje informacje, które zostały zarejestrowane przez tachograf, gdzie wpisuje wszystkie czynności, które przerywały prowadzenie pojazdu. Tu także powinny pojawić się dane kierowcy oraz jego podpis.
W przypadku kradzieży karty kierowca może kontynuować przewóz, tylko wtedy, kiedy podczas kontroli okaże się zgłoszeniem tego procederu na policję. Przewóz bez karty może odbywać się przez maksymalnie 15 dni, chyba, że trasa do bazy wymaga dłuższego okresu. Jednak nawet w takim wypadku kierowca musi udowodnić brak możliwości okazania się kartą i realną argumentacją kontynuacji przewozu.
Jeśli karta zostanie uszkodzona, wówczas kontynuowanie przewozu możliwe jest, jeśli kierowca posiada przy sobie:
– kopię złożonego do PWPW wniosku o wydanie duplikatu karty o potwierdzenie jego nadania,
– uszkodzoną kartę, a po jej odesłaniu kopię wniosku o wydanie nowej z potwierdzeniem jego nadania.
Warto jednak pamiętać, że powyższe wnioski będą dostępne organom kontrolującym tylko języku polskim. Dlatego też pracodawca powinien kierowcy dostarczyć wyjaśnienie w języku angielskim i niemieckim z opisem sytuacji, w wyniku której kierowca karty nie posiada. Jeśli karta uległa uszkodzeniu, a kierowca posiada odpowiednie dokumenty, którymi może okazać się podczas kontroli, może kontynuować przewóz przez kolejne 15 dni, jednak po ich upływie ma prawo jedynie zjechać do bazy, przy czym w drodze powrotnej może poruszać się z ładunkiem.
Wysokość kar za brak karty bądź odpowiednich dokumentów wynosi:
– dla kierowcy 2000 zł
– dla zarządzającego transportem 2000 zł
– dla przedsiębiorstwa 5000 zł
Poza tym w przypadku przewozu bez karty trwającego dłużej niż 15 dni trzeba liczyć się z grzywną w wysokości 1000 zł. Co ważne ? kiedy kierowca wróci z uszkodzoną kartą, przed jej odesłaniem do PWPW należy sczytać dane i zarchiwizować.
Źródło: www.experto24.pl, www.csk.szczecin.pl