Kabotaż w trakcie kontroli
Kabotaż jest jedną z najbardziej opłacalnych form przewozu towaru. Jednak tak, jak bywa opłacalny, tak często przewoźnicy są za niego karani. Wynika to najczęściej z powodu braków w dokumentacji.
Przedsiębiorcy transportowi powinni zadbać o to, aby w dokumentach związanych z przewozem kabotażowym zostało zawarte:
- nazwa, adres oraz podpis nadawcy który nadał ładunek do transportu,
- nazwa, adres i podpis przewoźnika,
- nazwa i adres odbiorcy oraz jego podpis i data dostarczenia towaru,
- miejsce i data odbioru ładunku oraz miejsce ich dostarczenia,
- nazwa określająca charakter przesyłki oraz metodę pakowania, a w przypadku rzeczy niebezpiecznych ogólnie przyjęta nazwa, liczba opakowań, jak i specjalne oznaczenie oraz numery,
- masa brutto lub inaczej określona ilość,
- numer rejestracyjny pojazdu i przyczepy.
Jest bardzo ważne, aby zadbać o każdy szczegół informacji, gdyż jakiekolwiek braki, wydawałoby się nawet, że mało istotne, mogą być surowo karane. Przewoźnik powinien pamiętać, że jego obowiązkiem jest przechowywanie każdego z dokumentów przewozu związanego z kabotażem. Reguluje to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 roku, w którym chociaż jest mowa o tym, że inne dokumenty niż te wymienione powyżej nie są wymagane, to jednak podczas kontroli kierowca może zostać poproszony o okazanie zapisu z tachografu lub zostanie sprawdzony przewożony ładunek.
Warto zwracać uwagę na zawartość dokumentacji podczas wykonywania kabotażu i uczulić na nią swoich kierowców. Jeśli podczas kontroli przewoźnik spełni wszystkie wymogi zgodne z przepisami, tonie musi martwić się o nałożenie kary.