Transport do Szwajcarii – przepisy i regulacje
Transport do Szwajcarii – przepisy i regulacje
Szwajcaria to państwo federacyjne w Europie Zachodniej. Nie jest ona częścią Unii Europejskiej ani Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ale tranzyt przez ten kraj stanowi istotny składnik europejskiego systemu transportowego.
Warto zatem poznać przepisy panujące na tamtejszych drogach oraz regulacje dotyczące przewozów, ponieważ istnieje tam specyficzna polityka transportowa a sami Szwajcarzy od wielu lat domagają się ograniczenia transportu drogowego na rzecz transportu kolejowego.
Inicjatywa Alpejska
Szwajcaria jest krajem tranzytowym dla większości towarów przewożonych przez Europę. Niestety ciężkie ciężarówki zagrażają środowisku naturalnemu i dlatego powstaje coraz więcej inicjatyw, dążących do ograniczenia transportu drogowego oraz sprzeciwiających się budowie nowych dróg tranzytowych.
Do najbardziej znanych należy tzw. ?inicjatywa alpejska?, która ma chronić obszar Alp przed nadmiernym ruchem ciężarówek. Założeniami tego projektu jest przeniesienie transportu drogowego na tory. W wielu przypadkach całe ciężarówki są ładowane na stacjach granicznych na specjalne platformy kolejowe i rozładowywane na kolejnej granicy.
Giełda tranzytu
Z inicjatywy Szwajcarów powstała także internetowa giełda tranzytu. Przewoźnicy mogą nabyć prawa do przewozu towarów przez tereny alpejskie w drodze licytacji. Ciężkie ciężarówki mogą przejechać przez teren górski lub przez tunel jedynie wtedy, gdy posiadają odpowiednie zezwolenie. Odpowiedni urząd ustala maksymalną dopuszczalną ilość przejazdów przez Alpy. Według zapisów ustawy przez szwajcarską część Alp może przejechać najwyżej 650 000 ciężarówek rocznie.
Podatek od przewozów towarów samochodami ciężarowymi
Wszystkie pojazdy ciężarowe i naczepy powyżej 3,5 t objęte są w Szwajcarii obowiązkiem podatku drogowego LSVA. Jego wysokość ustalana jest na podstawie ciężaru, przejechanych kilometrów oraz klasy emisji spalin. Przy pierwszym wjeździe do Szwajcarii samochód musi zostać zarejestrowany w punkcie celnym. Kierowca otrzymuje kartę identyfikacyjną z danymi pojazdu. Kartę należy umieścić każdorazowo przy wjeździe do Szwajcarii w terminalu LSVA i wprowadzić stan licznika pojazdu, liczbę naczep i ich ciężar oraz trasę przejazdu. Należy wybrać rodzaj płatności (karta lub gotówka) i opłacić podatek. Rachunek należy zachować do czasu wyjazdu, podpisać go i oddać celnikowi.
Podatek od przewozów ciężarowych dostarcza środki na finansowanie nowych tuneli kolejowych pod Alpami.
Opłaty drogowe dla pojazdów o ciężarze powyżej 3,5 t.
Kierowcy pojazdów lub zestawów pojazdów o dmc powyżej 3,5 t, niezależnie od dróg, po których się poruszają, obowiązani są wykupić odpowiednią winietkę roczną, której cena zależy od kategorii pojazdu, jego ciężaru i okresu pobytu na terytorium Szwajcarii. Winietki można nabyć w punktach granicznych przed wjazdem, na stacjach benzynowych lub przez Internet.
Prawo dopuszcza jedynie winiety roczne więc nawet jeśli planujemy tylko jednorazową podróż, musimy się w nią zabezpieczyć. Miejsce na przyklejenie winiety w samochodzie jest dokładnie określone przez prawo i może to być wyłącznie wewnętrzna lewa krawędź przedniej szyby. Jeśli usunie się winietę, która została wcześniej umocowana na szybie, traci ona swoją ważność.
Dodatkowo pobierane są opłaty za przejazd niektórymi tunelami, które dostępne są dla ruchu w godz. 8.00-20.00. Wcześniej należy sprawdzić także wymiary pojazdów ponieważ są ograniczenia co do wysokości, szerokości, długości i ciężaru samochodów przejeżdżających przez tunele.
Zakazy przejazdu ciężarówek
Samochody powyżej 3,5 tony mają zakaz poruszania się po wszystkich drogach w Szwajcarii w godzinach nocnych (od 22.00 do 5.00 rano), całą niedzielę oraz w święta państwowe (kantonalnych zakazów w święta nie stosuje się do ruchu tranzytowego).
Ewentualne zezwolenia na przejazd mogą być wydane przez władze kantonów, przez które odbywa się przejazd. Dla pojazdów zagranicznych urzędem wydającym zezwolenia jest Office Federal des Router.
Ograniczenia prędkości
Dla samochodów ciężarowych i autobusów ograniczenia prędkości wynoszą:
- w terenie zabudowanym ? 50km/h
- w terenie niezabudowanym? 80km/h
- na autostradach ? 80km/h
Na drogach górskich obowiązują szczególne przepisy. Przede wszystkim należy zachować tam odpowiednią prędkość, która pozwoli na szybkie wyhamowanie. Trzeba pamiętać także o tym, że niektóre drogi są jednokierunkowe w zależności od pory dnia i należy zwracać szczególną uwagę na tablice informacyjne. Dodatkowo należy wiedzieć, że niektóre górskie drogi są drogami pocztowymi, na których pierwszeństwo mają samochody pocztowe i autobusy.
Kontrole ciężkiego transportu i mandaty
Nadzór nad transportem realizowanym przez pojazdy ciężarowe sprawuje Centrum Kontroli Transportu Drogowego pod Bernem. Centrum prowadzi szczegółową kontrolę w zakresie uprawnień kierowców, stanu technicznego pojazdów, masy, zabezpieczenia ładunku oraz czasu pracy, jazdy i odpoczynku.
Policja przede wszystkim restrykcyjnie sprawdza przestrzeganie obowiązku posiadania winiety. Za brak ważnej winiety lub niewłaściwe jej umiejscowienie grożą wysokie kary pieniężne.
W Szwajcarii stosuje się system mandatów dziennych. W ciągu dnia może zostać nałożona kara w wysokości od 1 do 60 mandatów w zależności od przewinienia i stopnia zamożności zatrzymanego kierowcy. Kwoty mandatów są zróżnicowane od 1 do 3000 CHF za dzień.
Podsumowanie
Wybierając się do Szwajcarii musimy wziąć pod uwagę, że istnieje tam inna polityka transportowa (uznana przez Unię Europejską). Zapoczątkowała ją organizacja pozarządowa Alpen?Initiative. Projekt przewiduje ochronę Alp szwajcarskich przed negatywnymi skutkami tranzytowego drogowego transportu towarowego. Już w tej chwili 2/3 towarów przekraczających Alpy jest przewożonych koleją.
Realizując przewozy drogowe na terenie Szwajcarii musimy liczyć się z wieloma ograniczeniami, wysokimi opłatami i wzmożoną kontrolą uprawnionych służb.