Silosy do zadań specjalnych
Silos kojarzy nam się głównie z dużą budowlą przeznaczoną do składowania materiałów sypkich. Ale w transporcie tychże materiałów wykorzystywane są także silosy, czyli specjalne naczepy do przewozu mąki, cukru, kaszy, pasz, piasku, popiołu, cementu, wapna czy granulatu chemicznego. Dzięki zabudowie typu silos można z łatwością rozładować nawet wielotonowy ładunek. Warto zatem zaznajomić się z bogatą ofertą pojazdów silosowych.
W Polsce najbardziej znani dostawcy silosów to Spitzer, Feldbinder oraz Welgro.
Czym jest silos?
Silos to zbiornik ciśnieniowy (cysterna) przeznaczony do przewożenia różnorodnych materiałów sypkich. Przeważnie silosy wytwarzane są z aluminium, dzięki czemu są bardzo lekkie. Silosy mogą różnić się pod względem pojemności, przeznaczenia i sposobu rozładunku. Najczęściej załadunek towaru odbywa się przez umieszczone na górze włazy, a rozładunek poprzez lej boczny lub tylni (materiał jest wypychany przez ciśnienie i transportowany w dowolne miejsce). Dodatkowym wyposażeniem może być urządzenie do rozgęszczania mocno zbitego ładunku lub pneumatyczny wibrator, który uniemożliwia przyklejanie się towaru do ścian zbiornika. Zdarzają się także silosy z otwieranym dnem, które jest sterowane z panelu znajdującego się z tyłu pojazdu. Niektóre silosy posiadają możliwość uniesienia zbiornika do góry dzięki specjalnym tłokom hydraulicznym. Silosy mogą być podzielone na komory umożliwiające segregację produktów. Wówczas każda komora wyposażona jest w indywidualny zawór rozładowczy.
Często silosy są dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów ze względu na specyfikę przewożonego materiału. I tak np. silosy do przewożenia pasz po przybyciu na miejsce rozładunku połączone zostają do silosa stacjonarnego a towar zostaje przeładowany za pomocą przewodów ciśnieniowych. W przypadku popularnych cementonaczep towar jest wydmuchiwany do lejów, a następnie do węża rozładunkowego.
Najmniejsze dostępne na rynku silosy mają 34m3 pojemności, największe 90m3.
Higiena
Przy transporcie materiałów sypkich bardzo ważna jest należyta higiena transportu. To wymusza na przewoźnikach stałą obsługę i kontrolę cysterny. Silosy powinny być myte po każdym rozładunku za pomocą myjki ciśnieniowej. Po umyciu należy podnieść silos na podnośniku hydraulicznym by umożliwić wypłynięcie wody na zewnątrz. Zazwyczaj mycia silosów dokonują pracownicy firmy. Można skorzystać także z profesjonalnych myjni, które po wykonanej usłudze wystawiają certyfikat czystości. Koszt takiego mycia to ok. 200 PLN. Certyfikat jest często niezbędny i wymagany przy przewozach międzynarodowych.
Ważne jest także dopuszczenie do eksploatacji. Może to nastąpić po przebyciu szeregu badań prowadzonych przez Inspektorów ITD. Również w przypadku każdej naprawy zbiornika musi zostać to uzgodnione z ITD oraz udokumentowane.
Podsumowanie
Na rynku dostępnych jest wiele silosów. Można je zamówić u producenta, precyzując wcześniej swoje oczekiwania. Ważny będzie nie tylko rodzaj przewożonego towaru, ale specyfika całej firmy i branży, w której ona działa. U dostawcy można zaprojektować swój własny silos na indywidualny wymiar. Dzięki określeniu swoich wymagań silosy mogą służyć do konkretnych rozwiązań oraz usprawnić pracę całego przedsiębiorstwa. Silosy do zadań specjalnych to niezawodność i innowacja w transporcie materiałów sypkich.
20 kwietnia, 2018 @ 1:12 pm
Dzień dobry!
Ciekawi mnie na jaką wysokość możliwy jest transport ładunku (np. mąki) z silosonaczepy z wykorzystaniem zabudowanego na samochodzie kompresora. Czy ktoś z Państwa zna odpowiedź?