Rodzaje przyczep – transport leśny
Transport leśny to ogół czynności gospodarczych, których celem jest przemieszczenie produktów leśnych, głównie drewna. W jego skład wchodzi nie tylko samo przemieszczanie ładunku, ale również przygotowanie do transportu, spedycja, załadunek, przeładunek i rozładunek, zabezpieczenie drewna oraz czynności zdawczo- odbiorcze.
Jak dzielimy transport drewna?
Transport drewna można podzielić na dwie kategorie:
1) Zrywka drewna ? odbywa się z reguły po powierzchni zrębowej (od momentu ścięcia do miejsca składowania).
2) Wywóz drewna ? odbywa się po specjalnie przygotowanych drogach kołowych (od miejsca składowania do klienta).
Transport drogowy
Jako że długość trakcji kolejowych w naszym kraju się zmniejsza, stale rośnie znaczenie transportu drogowego dla przewozu drewna. Ciężarówki do przewozu drewna są pojazdami specjalistycznymi. Mogą one posiadać hydrauliczny manipulator, dzięki któremu łatwo można załadować pnie. Ciągniki służące do przewozu drewna możemy podzielić na drogowe i terenowe. A zważywszy na układ jezdny ? ciągniki kołowe, gąsienicowe lub półgąsienicowe.
Przyczepy do transportu drewna:
Przyczep do przewozu drewna możemy wymienić kilka:
– Kłonicowa dwuosiowa ? ładowność 4t.
– Kłonicowa trzyosiowa ? ładowność 6t.
– Przyczepa dłużycowa ? ładowność 8t.
– Naczepa do przewozu drewna ? może się składać z dwu- lub trzyosiowego zawieszenia.
– Przyczepa do zrębków ? skrzyniowa. Można do niej załadować do 4t. materiału.
– Naczepa do przewozu drewna dłużycowego.
Zasady bezpieczeństwa
Europejska Komisja ds. Bezpieczeństwa Drogowego określiła konkretne zasady, które muszą być przestrzegane przez kierowców pojazdów przystosowanych do przewozu drewna. Co najważniejsze kierowca ma obowiązek sprawdzić czy platforma załadunkowa, nadwozie oraz wszelkie urządzenia do mocowania ładunku są sprawne. Do zadań kierowcy należy również ustalenie rzeczywistej masy ładunku, ponieważ wielkość ściętego drewna jest mierzona w m3. Przeliczenia na kilogramy można dokonać za pomocą tabeli ciężaru właściwego drewna. Jeżeli masa towaru przekroczy dopuszczalną, kierowca będzie za to odpowiedzialny. Poza tym przed wyjazdem na drogę lub po każdym gwałtownym hamowaniu należy sprawdzić dokładnie ładunek i mocowania. Dobrze jest również kontrolować je podczas całej trasy. Co również jest bardzo istotne, ładunek musi być rozmieszczony w taki sposób, by umożliwiał bezpieczny przejazd.