Opłaty drogowe, cennik – myto Włochy
Włochy do jeden z atrakcyjniejszych pod względem turystycznym kraj. Wiele osób odwiedza to państwo niezależnie od pory roku. Relacja Polska-Włochy to także często uczęszczana trasa przez firmy wykonujące usługi przewozowe. Należy pamiętać, że we Włoszech korzystanie z autostrad, niektórych dróg szybkiego ruchu, a także tuneli jest płatne dla wszystkich typów pojazdów. Koszt uzależniony jest od ilości przejechanych kilometrów, kategorii pojazdu, klasy emisji spalin oraz ukształtowania terenu. Nie mniej jednak, w porównaniu z innymi europejskimi krajami, przejazd po Włoszech jest stosunkowo drogi. Dodatkowo różne spółki są odpowiedzialne za poszczególne części dróg, co czyni system jeszcze bardziej skomplikowanym.
Włoskie autostrady ? historia, obecny system drogowy, przepisy, prędkości, opłaty
Włochy są pionierami jeśli chodzi o budowę sieci autostrad. Pierwszy odcinek otwarto w 1921 roku, a do budowy i rozbudowy tras szybkiego ruchu niewątpliwie przyczynił się Benito Mussolini. Na włoskich rozwiązaniach zaczęły wzorować się najpierw Stany Zjednoczone, a potem również inne kraje europejskie. Obecnie sieć włoskich autostrad liczy ok. 6400 km, a najdłuższy ich odcinek (3408 km) podlega operatorowi Autostrade per l’Italia ?ASPI?. Dopuszczalna prędkość jazdy waha się od 70-130 km/h, a na odcinkach gdzie są 3 pasy w każdym z kierunków jazdy do 150 km/h. Wszystkie główne miasta Włoch posiadają autostradowe obwodnice, które także są płatne. Oprócz tego istnieją tzw. ?połączenia autostradowe? aby ułatwić dojazd do autostrady z oddalonych miast i ważnych obiektów. Włoski system drogowy obejmuje również cztery duże tunele (Tunel Mont Blanc, Tunel Gran San Bernardo, Tunel Fréjus, Tunel Gran Sasso). Także wjeżdżając do historycznych centrów miast należy uiścić opłatę miejską. Jak wspomniano wcześniej różni koncesjonariusze zarządzają poszczególnymi odcinkami dróg. Autostradami we Włoszech zarządza ponad 20 prywatnych firm, skąd biorą się rozbieżności w opłatach za przejazd u różnych operatorów. Samochód na terenie Włoch mogą prowadzić wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat, a kierowcy pojazdów zarejestrowanych poza terytorium państwa zobowiązani są do płacenia mandatów na miejscu.
Automatyczny pobór myta TelePass
Płatności za autostrady mogą być pobierane bezpośrednio przy bramkach wjazdowych na dany odcinek drogi, płatne gotówką w euro (w niektórych miejscach możliwość płacenia kartą kredytową) oraz rozliczane bezgotówkowo przy pomocy specjalnej karty drogowej ViaCard albo urządzenia pokładowego Telepass. Automatyczny pobór myta to rozwiązanie idealne dla firm przewozowych.
- Przedpłacone karty magnetyczne ViaCard ważne są dla wszystkich rodzajów pojazdów, jednak wyłączają one płatności za autostrady na terenie Sycylii. Użytkownicy kart mają dostęp do specjalnych, zarezerwowanych dla nich pasów i mogą przejeżdżać zarówno przez bramki automatyczne, jak i przez punkty obsługiwane przez kasjerów. Karty można nabyć bezpośrednio u operatora autostrad lub u różnych pośredników np. Shell, DKV itd. Roczny koszt serwisowania karty wynosi ok. 15,5 euro. Karty zachowują swoją ważność do momentu wyczerpania kredytu na karcie lub do dnia na niej wskazanego. Nie są przypisane do konkretnego samochodu lecz do firmy, dzięki czemu można korzystać z nich w różnych pojazdach. Aby otrzymać takie karty należy podpisać stosowną umowę z wystawcą kart. Raz w miesiącu operator karty wysyła do firmy fakturę z zestawieniem opłat drogowych, dzięki której łatwo odzyskać VAT.
- Dla kierowców rzadziej jeżdżących po Włoszech (w szczególności dla zmotoryzowanych turystów) przygotowano karty w formie winietek o nominałach 25, 50 lub 75 euro. Można je kupić np. w polskich biurach turystyki PZM lub zamówić przez Internet u różnych operatorów.
- Telepass to z kolei mały elektroniczny odbiornik OBU (On-Board Unit) mocowany do przedniej szyby pojazdu. Jest on przypisany do konkretnego, wcześniej zarejestrowanego pojazdu i musi znajdować się przy nim odpowiednia karta ViaCard. Urządzenie rejestruje przejazd, automatycznie nalicza opłatę i obciąża nią kartę. Płatności regulowane są metodą post-paid. Dzięki Telepass możliwy jest przejazd specjalnymi bramkami bez zatrzymywania się. Aby otrzymać urządzenie Telepass wcześniej trzeba zarejestrować się w systemie jednego z operatorów, podpisać umowę oraz wyrobić kartę ViaCard. Odbiornik zostaje użyczony klientowi przez włoską spółkę autostradową, a miesięczna opłata za jego użytkowanie wynosi zazwyczaj ok. 1,05 euro.
Podsumowanie
Dzięki dobrze rozbudowanej sieci autostrad można wygodnie poruszać się prawie po całej Italii. Ale opłaty drogowe we Włoszech są jednymi z droższych w Europie. Tylko na południu kraju, w biedniejszych regionach, nie trzeba płacić za przejazd, jednak są to nieliczne odcinki. Również ceny paliw są dość wysokie ? ponad 7zł za litr benzyny. Korzystanie z ViaCard i Telepass pozwala uniknąć stania w długich kolejkach przy Punktach Poboru Opłat, a więc jest to szybki i wygodny sposób płatności. Poleca się go szczególnie firmom wykonującym regularne przewozy we Włoszech.