Mocowanie ładunków cz.2 – Unijna norma PN-EN 12195
W poprzednim wpisie: „Mocowanie ładunków cz.1 – Przepisy” opisany został art. 61 pkt. 2 prawa o ruchu drogowym. O czym jeszcze powinny pamiętać osoby zajmujące się załadunkiem?
Przede wszystkim ładunek musi być zabezpieczony nie tylko przed przemieszczaniem się na pojeździe, ale również przed wywoływaniem nadmiernego hałasu. Kierowca powinien zrobić wszystko, by maksymalnie wytłumić hałasy, które mogą się pojawić w trakcie przewozu.
Drugą sprawą jest odrażająca woń niektórych ładunków. Niedopuszczalne jest przewożenie odpadów komunalnych zabezpieczonych przykładowo siatką, a nie plandeką.
Zdarzało Ci się zostawiać zwisające pasy mocujące? Jest to ogromnie niebezpieczne, ponieważ mogą one wkręcić się w elementy ruchome pojazdu i zagrozić stabilności.
Zdarzają się również sytuacje, w których zakładanie plandeki na ładunek sypki wydaje się być zbyt uciążliwy i jest pomijany. A przecież oczywistym jest, że piasek, żużel czy inne proszki mogą ulec podczas przewozu samowolnemu rozprzestrzenieniu. Kierowcy i osoby zajmujące się załadunkiem mają obowiązek dbać o innych użytkowników dróg.
Norma PN-EN 12195
Unijna norma PN-EN 12195 jest normą uznaniową obowiązującą w Polsce od 2004 roku. Jednak m.in. z tego powodu, iż nie została do końca przetłumaczona jest bardzo rzadko stosowana przez polskich przewoźników. Zobowiązuje ona osoby zajmujące się załadunkiem do zamocowania ładunków na pojeździe za pomocą elastycznych elementów mocujących (pasy, łańcuchy, liny), mat zwiększających tarcie pomiędzy ładunkiem i powierzchnią skrzyni ładunkowej, klinów, itp. Ma to na celu zrównoważenie sił bezwładności działających na ładunek podczas przyspieszania, hamowania, na zakrętach oraz podczas wyprzedzania.
Norma:
1) omawia zasady obliczeń sił mocujących ładunek;
2) omawia budowę i wymagania wytrzymałościowe pasów mocujących ładunki;
3) omawia budowę i wymagania wytrzymałościowe odciągów łańcuchowych;
4) omawia budowę, zakończenie i wymagania wytrzymałościowe stalowych lin mocujących.
Unijna norma PN-EN 12195 zawiera wzory matematyczne służące do doboru liczby i zdolności mocujących elementów służących do zabezpieczenia ładunku na pojeździe w oparciu o maksymalne przyspieszenia działające na ładunek w czasie jazdy.