Mocowanie ładunków cz.1 – Przepisy
Wydaje się, że w naszym kraju problem właściwego rozmieszczenia ładunku zawsze schodzi na dalszy plan. Jest to jednak bardzo ważna czynność, od której nierzadko zależy życie i zdrowie użytkowników dróg.
Prawo o ruchu drogowym dość lakonicznie traktuje przepisy dotyczące umieszczania ładunku na pojazdach. Art. 61 ustawy z 20 czerwca 1997 roku mówi, że ładunek nie może powodować przekroczenia DMC lub dopuszczalnej ładowności pojazdu. Poza tym w pkt. 2 wskazuje się, że:
Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę ?
wiele osób uważa, że punkt ten mówi o przekroczeniu DMC. Jednakże przekroczenie nacisku osi prawie nigdy nie jest związanie z przeładowaniem pojazdu. Chodzi tutaj bowiem o złe rozmieszczenie ładunku na pojeździe. Część kierowców twierdzi, że przeciążanie osi napędowej pojazdu powoduje, że lepiej się go prowadzi. Są to ich subiektywne odczucia, które jednak nie mogą wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego!
Naciski mogą również zostać przekroczone nie podczas załadunku, ale podczas jazdy, gdy np. sypki ładunek przesunie się podczas hamowania na przód naczepy.
Poza tym podczas załadunku należy pamiętać o prawidłowym zamontowaniu plandeki, ponieważ przykładowo piasek, czy żwir mogą znacznie nasiąknąć woda podczas deszczu. A to z kolei może powodować przeciążenia.
2) nie naruszał stateczności pojazdu ?
umieszczony zbyt wysoko środek ciężkości może doprowadzić do nadmiernej wrażliwości pojazdu na siły odśrodkowe i podmuchy wiatru, a to może zakończyć się wywróceniem się auta razem z całym ładunkiem.
3) nie utrudniał kierowania pojazdem-
środek ciężkości powinien być umieszczony na podłużnej osi symetrii pojazdu. Jeżeli znajdzie się obok może to spowodować problemy z kierowaniem nim na zakrętach.
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony ?
nie należy tak ładować towaru, by zasłaniał on widoczność w bocznych lusterkach, świateł, czy też tablicy rejestracyjnej. Każda taka sytuacja może bowiem zagrozić bezpieczeństwu.
Aby można było bezpiecznie przewieźć ładunek, nie może zawieść żadne ogniwo biorące udział w procesie przewozu. Zarówno załadowcy, przewoźnicy, służby kontrolne i inne podmioty muszą być świadome tego, jak ważne jest prawidłowe rozmieszczenie ładunku. Metoda ?na oko? nie może być wystarczająca, ponieważ bardzo często od prawidłowego umieszczenia ładunku zależy jego bezpieczeństwo oraz osób znajdujących się w jego pobliżu.